اطلاعات دارویی

بهترین قرص برای ورم معده

بهترین قرص برای ورم معده - دارولاین

ورم معده موجب التهاب و حساسیت در پوشش داخلی معده می‌شود. سوء هاضمه، سوزش، درد در معده و حالت تهوع از شایع‌ترین علائم ورم معده هستند. با‌این‌حال، بسیاری از افراد مبتلا به ورم معده فقط علائم اندکی را تجربه می‌کنند یا اصلاً هیچ علائمی ندارند.

علت عارضه‌ی ورم معده مجموعه‌ای از شرایط است که معمولاً عفونت پوشش معده توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری اصلی‌ترین آن است. با وجود این، عوامل مختلفی می‌تواند پوشش معده را تحریک و ملتهب کند که سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند آسپرین یا ایبوپروفن، حمله سیستم ایمنی بدن به پوشش معده (ورم معده خود ایمنی)، سایر عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی معده، اسید صفراوی که از دوازدهه به معده می‌رود (ریفلاکس صفرا)، پرتو درمانی، آسیب جسمی یا شوک و سایر شرایط مانند سارکوئیدوز یا گاستروانتریت ائوزینوفیلیک برخی از آنها هستند.

ورم معده معمولاً یک وضعیت موقتی به نام گاستریت حاد است که در عرض چند روز تا یک هفته از بین می‌رود. درمان سریع می‌تواند به جلوگیری از عوارض جدی گاستریت حاد مانند زخم معده (زخم در پوشش معده) و خونریزی معده کمک کند. ورم معده خودایمنی و گاستریت حاد درمان نشده ممکن است به یک بیماری مزمن با عوارض بالقوه حتی کشنده تبدیل شوند.

ورم معده مزمن یک بیماری جدی و اغلب پیشرونده است که ممکن است به نازک شدن پوشش معده (آتروفی معده) یا جایگزینی بافت‌های معده با بافت‌های روده (متاپلازی روده معده) منجر شود. معده ممکن است توانایی خود را برای تولید اسید و سایر موادی که به هضم غذا کمک می کنند از دست بدهد و باعث کمبود ویتامین ۱۲B شود که ممکن است منجر به کم خونی خطرناک شود. ورم معده مزمن که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مادام‌العمر در جهان به حساب می‌آید، یک عامل بزرگ خطرناک برای سرطان معده است. در این مقاله، با راه‌های بهبود این بیماری و بهترین قرص برای ورم معده آشنا می‌شوید.

راه‌های بهبود ورم معده

راه‌های بهبود ورم معده بر رفع بیماری زمینه‌ای تمرکز دارند، هرچند آنتی اسیدها و کاهش‌دهنده‌های اسید معده نیز می‌توانند علائم را کاهش دهند. بنابراین، درمان بسته به علت و نوع گاستریت می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

بهترین دارو برای ورم معده - دارولاین

ترک مصرف مواد اعتیادآور

هنگامی که ورم معده به دلیل تحریک سموم (سیگار یا الکل) یا NSAID هایی که پوشش معده را فرسایش می‌دهند (ایبوپروفن، ناپروکسن و غیره) ایجاد می‌شود، درمان اولیه توقف قراردادن معده در معرض این مواد تحریک‌کننده است. داروهای کاهش‌دهنده اسید معده یا آنتی‌اسیدهای بدون نسخه می‌توانند به کاهش علائم تا زمان بهبودی پوشش معده کمک کنند.

ورم معده خود ایمنی

ورم معده خودایمنی که اغلب باعث کم خونی خطرناک می‌شود، با تزریق ویتامین ۱۲B و تزریق آهن بهبود می‌یابد.

رژیم غذایی

گاستروانتریت ائوزینوفیلیک می‌تواند به دلیل یک واکنش آلرژیک در پوشش معده، شکل نادری از ورم معده را ایجاد کند. این اختلال می‌تواند نه فقط بر معده بلکه بر هر قسمت از دستگاه گوارش تأثیر بگذارد. راه بهبود، در درجه اول محدود کردن مصرف غذاهایی است که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند اما اگر روده‌ها نیز تحت تأثیر قرار گیرند، بیماران ممکن است به داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها یا سرکوب‌کننده‌های ایمنی نیاز داشته باشند.

داروها

هدف اصلی در درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری، ریشه‌کنی باکتری است. بیماران از یک مهارکننده پمپ پروتون (PPI) و آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند. درمان عفونت‌های مایکوباکتریایی یا ویروسی شامل انواع مختلفی از آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد ویروسی است. آنتی‌اسیدهای بدون نسخه یا کاهش‌دهنده اسید معده می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند.

بهترین قرص برای ورم معده چیست؟

برای مصرف بهترین قرص برای ورم معده باید با قرص‌ها و داروهایی که معمولاً برای درمان این عارضه تجویز می‌شود، آشنا شوید. در ادامه، با بهترین این داروها آشنا می‌شوید.

مصرف قرص کلاریترومایسین برای ورم معده

کلاریترومایسین مانع از انتشار باکتری در بدن می‌شود. این آنتی بیوتیک ماکرولید برای درمان برخی عفونت‌های باکتریایی پوست و سیستم تنفسی استفاده می‌شود. کلاریترومایسین وقتی با سایر داروها ترکیب شود می‌تواند بهترین قرص برای ورم معده باشد و در درمان هلیکوباکتر پیلوری ناشی از ورم معده بسیار موثر خواهد بود.

این قرص را معمولاً باید ۲ بار در روز مصرف کنید: ۱ بار در صبح و ۱ بار در عصر. شایع‌ترین عوارض جانبی کلاریترومایسین هم حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال است.

مصرف قرص آموکسی سیلین برای ورم معده

آموکسی سیلین یک آنتی‌بیوتیک عمومی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند. آموکسی سیلین که به صورت قرص، کپسول یا محلول خوراکی مصرف می‌شود، برای مدت زمان محدودی معمولاً فقط چند روز برای ریشه‌کنی عفونت مصرف می‌شود. اگرچه ممکن است این قرص عوارض جانبی وجود داشته باشد اما درمان آن‌قدر محدود است که افراد معمولاً مشکلات جدی ندارند.

آموکسی سیلین برای درمان عفونت‌های باکتریایی گوش، بینی، گلو، سینوس‌ها، دستگاه تنفس، پوست و دستگاه دفع ادرار مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموکسی سیلین همچنین یکی از اجزای کلیدی ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری در افراد مبتلا به ورم معده یا روده است. طریقه مصرف آن برای افراد مختلف متفاوت و به ترتیب زیر خواهد بود:

  • برای عفونت‌های باکتریایی در بزرگسالان: ۷۵۰ تا ۱۷۵۰ میلی‌گرم در روز با فاصله ۸ یا ۱۲ ساعت بسته به نوع عفونت
  • در نوزادان کمتر از ۳ ماه: ۲۰ تا ۳۰ میلی‌گرم در روز با فاصله ۱۲ ساعت
  • در نوزادان و کودکان بزرگتر از ۳ ماه: ۵۰ تا ۹۰ میلی گرم در روز با فاصله ۸ یا ۱۲ ساعت
  • برای ریشه‌کنی هلیکوباکتر پیلوری در بزرگسالان: ۱۰۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز به مدت ۵ تا ۱۴ روز (درمان سه‌گانه یا چهارگانه) یا ۱۰۰۰ میلی گرم سه بار در روز به مدت ۱۴ روز (درمان دوگانه)

مصرف قرص مترونیدازول برای ورم معده

مترونیدازول یک داروی آنتی بیوتیک و بهترین دارو برای ورم معده است که برای درمان عفونت‌های مختلف باکتریایی و انگلی استفاده می‌شود. مترونیدازول متعلق به دسته‌ای از داروها به نام نیترویمیدازول است. مترونیدازول یک داروی عمومی است که با نام تجاری فلاژیل (Flagyl) تولید شده توسط شرکت Pfizer نیز فروخته می‌شود. استفاده از مترونیدازول برای درمان برخی عفونت‌های باکتریایی و انگلی، بسیار رایج است.

کپسول مترونیدازول معمولاً ۲ تا ۴ بار در روز به مدت حداکثر ۱۰ روز یا بیشتر مصرف می‌شود.

مصرف قرص امپرازول برای ورم معده

امپرازول شرایطی که باعث می‌شود معده بیش از حد اسید تولید کند مانند سوزش معده، مری آسیب دیده، ورم معده و بیماری ریفلاکس معده به مری را درمان می‌کند. این دارو یک مهارکننده پمپ پروتون (PPI) است.

امپرازول را معمولاً باید ۱ بار در روز، در زمان صبح، مصرف کنید.

اگر امپرازول را بنا به دستور پزشک ۲ بار در روز مصرف می‌کنید، ۱ نوبت صبح و ۱ نوبت در شب مصرف کنید.

مصرف قرص اس امپرازول (نکسیوم) برای ورم معده

Nexium دارویی است که برای درمان مشکلات زخم معده و رفلاکس معده استفاده می‌شود. نکسیوم متعلق به دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌‌های پمپ پروتون است. این دارو میزان اسیدی که معده شما می‌سازد را کاهش می‌دهد. Nexium نام تجاری داروی اس امپرازول است. نکسیوم اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و در حال حاضر بدون نسخه در دسترس است. استفاده از نکسیوم در درمان ورم معده و رفلاکس معده، رواج دارد.

اس امپرازول معمولاً باید ۱ بار در روز و حدود ۱ ساعت قبل از غذا مصرف شود. برای برخی شرایط، ۲ بار در روز مصرف می‌شود.

چگونه از ورم معده جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ورم معده شاید آسان نباشد زیرا شما ممکن است بیماری‌های و عوارض زمینه‌ای مختلفی داشته باشید که اثرات این بیماری را تشدید می‌کند. با‌این‌حال، اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به ورم معده انجام داد عبارت‌اند از:

  • شستن مرتب دست‌ها برای جلوگیری از عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  • مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا برای کاهش احتمال ابتلا
  • پرهیز از خوردن غذاهای تند
  • محدود کردن مصرف کافئین
  • محدود کردن مصرف الکل

سوالات متداول

آیا ورم معده خود به خود از بین می‌رود؟

ورم معده اغلب بسته به علت آن، یک بیماری موقت است که خود به خود از بین می‌رود. انواع جدی‌تر ورم معده ناشی از عفونت باکتریایی یا یک مشکل خودایمنی به درمان پزشکی نیاز دارند. ورم معده مزمن اغلب یک بیماری پیشرونده و طولانی مدت است.

بهترین دارو برای ورم معده چیست؟

ورم معده دلایل مختلفی دارد که می‌تواند به درمان‌های متفاوتی نیز نیاز داشته باشد. برخی از علل آن مانند عفونت، ممکن است به یک داروی آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. سایر اشکال ورم معده را می‌توان با ترکیبی از داروها درمان کرد.

چقدر طول می‌کشد تا ورم معده بهبود یابد؟

ورم معده معمولا در عرض ۲ تا ۱۰ روز از بین می‌رود. اگر ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، در هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، عفونت ۷ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا برطرف شود. هرچند ورم معده مزمن می‌تواند ماه‌ها، سال‌ها یا تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

سخن پایانی

بهترین قرص برای ورم معده، بستگی به علت ایجاد این بیماری دارد. ورم معده زمانی که ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد با داروهای مختلفی درمان می‌شود. ورم معده خودایمنی نیاز به مکمل آهن یا ویتامین ۱۲B دارد. آنتی‌اسیدها و کاهش‌دهنده‌های اسید بدون نسخه نیز می‌توانند به کاهش علائم ورم معده کمک کنند اما مهم‌ترین نکته در درمان این بیماری، مشورت با پزشک متخصص است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.