اطلاعات دارویی

قرص مولتی دیلی برای چیست؟

قرص مولتی دیلی برای چیست - دارولاین

تأمین نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی تنها با غذاها ممکن است کار دشواری باشد و یک قرص مولتی دیلی می‌تواند به حل کردن این مشکل کمک کند. اگر یک رژیم غذایی محدود دارید، فقط غذاهای خاصی می‌خورید، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن شما تشخیص پزشکی داده شده، وضعیت پزشکی خاصی دارید یا داروهایی مصرف می‌کنید که در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می‌کنند، بهترین کار مصرف یک قرص مولتی دیلی است. قرص‌های مولتی دیلی طوری طراحی و ساخته شده‌اند که برای مراحل خاصی از زندگی که نیاز به ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارند مانند قبل و در دوران بارداری می‌توانند مفید باشند. انواع قرص مولتی دیلی معمولا حاوی ویتامین‌ه و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند و برخی از آنها ترکیبات دیگری مانند آنزیم‌های ضروری برای بدن را هم دارند اما انواع قرص مولتی دیلی برای چیست؟ آیا مصرف این مکمل عوارض خاصی دارد؟ با خواندن این مقاله به پاسخ چنین سؤالاتی می‌رسید.

قرص مولتی دیلی (multi daily) چیست؟

قرص مولتی دیلی نوعی مکمل و مولتی ویتامین است. این مکمل ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف موجود در منابع غذایی را در خود دارد. مصرف روزانه مولتی دیلی‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا خلأهای تغذیه‌ای خود را برطرف کنیم تا به طور طبیعی سلامت خود را تقویت کنیم. مصرف مولتی دیلی راهی فوری برای برآورده کردن نیازهای روزانه ما از نظر تغذیه و دریافت وعده‌های روزانه از تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این مکمل بسته به شرکت سازنده آن ترکیبات نسبتا متفاوتی دارد اما ترکیبات اصلی آن عبارت‌اند از:

  • ویتامین A
  • ویتامین B2
  • ویتامین D3
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • نیاسین 
  • ویتامین B12
  • آهن
  • ویتامین B1
  • روی یا زینک
  • کلسیم

موارد مصرف و خواص کپسول مولتی دیلی

بعد از آشنا شدن با ترکیبات رایج این مکمل احتمالا از خود می‌پرسید که قرص multi daily برای چیست؟ آنچه باعث محبوبیت این مکمل در میان افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند شده، خواص قرص مولتی دیلی است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

قرص multi daily برای چیست

انرژی بیشتر برای انجام بهتر فعالیت‌های روزانه

اگر دائما احساس خستگی می‌کنید یا در تلاش برای پیش رفتن طبق برنامه شلوغ کاری خود هستید، ممکن است به آهن و ویتامین B12 بیشتری نیاز داشته باشید. این دو ماده مغذی ضروری به دلیل نقش‌شان در تولید انرژی و متابولیسم معروف هستند. ویتامین B12، به ویژه، به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند و به شما فرصتی برای تجدید قوا جهت داشتن انرژی در طول روز را می‌دهد. بنابراین، به جای اینکه به دومین یا سومین فنجان از نوشیدنی کافئین‌دار فکر کنید می‌توانید از خواص قرص مولتی دیلی بهره ببرید.

بهبود عملکرد مغز و تمرکز بیشتر 

تفکر خلاقانه و تمرکز در لیست آرزوهای بسیاری از افراد قرار دارند. خبر خوب این است که رسیدن به آنها رؤیایی دست‌نیافتنی نیست. وقتی به اندازه کافی مواد مغذی تقویت‌کننده مغز مانند ویتامین B12 و امگا 3 را دریافت می‌کنید، متوجه می‌شوید که تمرکز بیشتری پیدا کرده‌اید، حافظه بهتری دارید و از نظر ذهنی هوشیارتر و خلاق‌تر هستید.

مو، پوست و ناخن قوی و سالم

روی یا زینک یک ماده معدنی ابرقهرمان برای مو، پوست و ناخن شما است. این ریز مغذی ضروری از تولید کلاژن پشتیبانی می‌کند و سلامت و یکپارچگی مو، پوست و ناخن‌های شما را تقویت می‌کند. جای تعجبی نیست که اغلب روی به عنوان ماده مغذی زیبایی شناخته می‌شود.

عملکرد سالم تیروئید

غده تیروئید یک غده کوچک در جلوی گردن است اما اجازه ندهید اندازه آن شما را فریب دهد. این غده کوچک کارهای بزرگی برای انجام دادن دارد. اگر تیروئید به اندازه کافی ید، روی و سلنیوم دریافت نکند، تنظیم متابولیسم، انرژی، رشد، دمای بدن و حتی سایر هورمون‌ها ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. مولتی ویتامین‌های حاوی این مواد تغذیه‌کننده تیروئید از عملکرد این غده پشتیبانی می‌کنند و باعث می‌شوند این موتور داخلی بدن شما همیشه درست کار کند. 

مقاومت بیشتر در برابر استرس

استرس بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی است اما واکنش بدن خود نسبت به استرس را می‌توانید مدیریت و کنترل کنید. ویتامین B12 یک ماده مغذی قدرتمند در تنظیم پاسخ استرس بدن شما است زیرا تحقیقات نشان داده که این ریزمغذی از تولید انتقال دهنده‌های عصبی در مغز پشتیبانی می‌کند، تندرستی را تقویت می‌کند و توانایی شما را برای مقابله با استرس‌های روزانه افزایش می‌دهد.

سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها

کلسیم و ویتامین D برای حفظ استخوان‌ها و دندان‌های قوی دو ماده مغذی فعال هستند. هنگامی که مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D دریافت می‌کنید، ساختار بدنی برای داشتن یک سیستم اسکلتی محکم و حمایت از دندان‌های قوی برای طولانی مدت فراهم می‌کنید.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین D و زینک بازیگران کلیدی برای حفظ سیستم ایمنی قوی در بدن هستند. یک قرص مولتی دیلی مناسب می‌تواند سیستم دفاعی طبیعی بدن شما را تقویت کند، خطر عفونت‌ها را کاهش دهد و به شما کمک کند تا در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا و بعد از آن سالم بمانید. در واقع، از نظر علمی ثابت شده است که زینک از تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند و یک واکنش ضد ویروسی مؤثر ایجاد می‌کند. ویتامین D هم به همین ترتیب به حمایت از سیستم ایمنی در افزایش واکنش‌های ضد ویروسی و ضد باکتریایی کمک می‌کند و در عین حال میزان التهاب را در بدن کاهش می‌دهد.

نکات مهم مصرف و طریقه مصرف قرص مولتی دیلی

برای اینکه این مکمل بهترین کارایی را داشته باشد، باید طریقه مصرف قرص مولتی دیلی را بدانید. این قرص از مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما در هر روز تشکیل شده است. بنابراین، بهترین زمان مصرف قرص مولتی دیلی هر روز و همراه با وعده‌های اصلی غذای روزانه شما خواهد بود. به عنوان مثال، اگر ناهار وعده اصلی غذایی شما در طول روز محسوب می‌شود این قرص را باید همراه با ناهار میل کنید. بااین‌حال، انواع قرص مولتی دیلی روش مصرف خاص خود را دارد و برای بهتر مصرف کردن آن باید دستورالعمل سازنده مولتی دیلی خود را دنبال کنید.

دانستن نحوه نگهداری از این قرص هم نکته بسیار مهمی است اما شاید بپرسید که دانستن روش نگهداری از قرص مولتی دیلی برای چیست؟ پاسخ این است که روش صحیح نگهداری از قرص مولتی دیلی هم به تأثیرگذاری بیشتر آن کمک می‌کند. این قرص را باید در مکانی خنک، خشک و دور از تابش نور خورشید نگهداری کنید. به این ترتیب، می‌توانید از مصرف این قرص بیشترین بهره را ببرید.

بهترین برندهای ایرانی و خارجی قرص مولتی دیلی

صرف نظر از دانستن اینکه قرص مولتی دیلی برای چیست و چه موارد مصرفی دارد، باید بهترین برندهای سازنده این مکمل را هم بشناسید. بسیاری از شرکت‌های ایرانی و خارجی این قرص را تولید می‌کنند. محصولات مولتی دیلی بهترین برندهای ایرانی عبارت‌اند از:

  • مولتی دیلی دانا (Dana Multi Daily)
  • مولتی دیلی آلفا ویتامینز (Alfa Vitamins Multi Daily) 
  • مولتی دیلی سوپرابیون (Multi Daily Suprabion)
  • مولتی دیلی دکتر گیل (Dr Gil Multi Daily)
  • دیلی اکتیو ایکس مارت (X Mart Daily Active)

برخی از محبوب‌ترین انواع این محصولات از برندهای خارجی هم به این ترتیب هستند:

  • مولتی دیلی نیچرمید (Nature Made Multi Daily) ساخت کشور آمریکا
  • مکمل دیلی فوراور (Forever Daily) ساخت کشور آمریکا
  • اکتیو دیلی مگنوم ویتامینز (Magnum Vitamins Active Daily) ساخت کشور آمریکا
  • دیلی فرش ویت اسکای (Vitsky Nutrition Daily Fresh) ساخت کشور انگلیس
  • ویتا دیلی مای نوتریشن (My Nutrition Vita Daily) ساخت کشور آمریکا 
  • مولتی دیلی اونسن نوتریشن (Evanson Nutrition Multi Daily) ساخت کشور پرتغال
  • دیلی ویتامین سایتک نوتریشن (Scitec Nutrition Daily Vita-Min) ساخت کشور مجارستان

طریقه مصرف قرص مولتی دیلی

عوارض قرص مولتی دیلی

یبوست، اسهال یا ناراحتی معده برخی از عوارض مولتی دیلی محسوب می‌شوند. این اثرات معمولا موقتی هستند و ممکن است با سازگاری بدن شما با این مکمل‌ ناپدید شوند. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو بسیار نادر است. با‌این‌حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید. 

سؤالات متداول

قرص مولتی دیلی چاق کننده است؟

برخی از مکمل‌های مولتی دیلی که ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین B12 دارند، می‌توانند اشتهای شما افزایش دهند اما به خودی خود باعث افزایش وزن نمی‌شوند. 

بهترین زمان مصرف قرص مولتی دیلی چیست؟ 

این مکمل را باید طبق تجویز پزشک یا دستورالعمل سازنده آن مصرف کنید اما معمولا باید آن را یک مرتبه در روز همراه با وعده‌های غذایی مصرف کنید.

آیا کپسول مولتی دیلی ممنوعیت مصرف دارد؟

این مکمل را باید با مشورت پزشک مصرف کنید. او شرایط جسمی و سوابق بیماری شما را بررسی می‌کند و در صورتی که به یکی از ترکیبات مولتی دیلی آلرژی داشته باشید، شما را از مصرف این مکمل منع می‌کند. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.