دانستنتی های مکمل ها

معرفی بهترین مکمل برای زانو درد

بهترین مکمل برای زانو درد - دارولاین

وقتی صحبت از حفظ سلامت مفاصلی مانند زانو می‌شود، درک پیچیدگی‌های سلامت آنها بسیار اهمیت می‌یابد. مفاصل زانو اتصالات بین استخوان‌ها در زانو هستند که امکان حرکت و انعطاف را در پاهای ما فراهم می‌کنند. این ساختارهای پیچیده از اجزای مختلفی از جمله غضروف، مایع سینوویال، رباط‌ها و تاندون‌ها تشکیل شده‌اند. غضروف به عنوان یک بالشتک بین استخوان ها عمل می‌کند و از ساییده شدن آنها به یکدیگر و ایجاد اصطکاک جلوگیری می‌کند. مایع سینوویال مفاصل را روان می‌کند، اصطکاک را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد حرکت منظم و روان می‌شود. رباط ها استخوان‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند و باعث ثبات می‌شوند. تاندون‌ها ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند و امکان حرکت هماهنگ را فراهم می‌کنند. سلامت مفاصلی مانند زانوها برای فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، دویدن، بلند کردن و حتی کارهای ساده مانند نوشتن یا تایپ ضروری است. با این حال، عواملی مانند افزایش سن، جراحات، شرایط خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی (RA) و استرس مکرر می‌تواند منجر به آسیب و ناراحتی مفاصلی مانند زانوها شود. برای پیشگیری از مشکلاتی مانند زانو درد می‌توان از مکمل‌های مختلف استفاده کرد. در این مقاله، با زانو درد، علت آن و بهترین مکمل برای زانو درد آشنا می‌شوید.

علل زانو درد چیست؟

زانو مفصل پیچیده‌ای است که مقدار قابل توجهی از وزن بدن را تحمل می‌کند و آن را به ویژه در معرض آسیب‌های حاد و ساییدگی در طول زمان قرار می‌دهد.

چه ورزشکاری باشید که بعد از یک بازی پرفشار درد را تجربه می‌کند، چه فردی که سبک زندگی فعالی دارد، یا فردی که با چالش‌های پیری مفاصل دست و پنجه نرم می‌کند، درد زانو می‌تواند به طور قابل توجهی بر فعالیت‌های روزانه و کیفیت کلی زندگی شما تأثیر بگذارد. این عارضه می‌تواند حرکت را محدود کند، توانایی پای آسیب دیده برای تحمل وزن بدن را مختل کند و حتی بر وضعیت ایستادن و راه رفتن شما تأثیر بگذارد. زانو درد می‌تواند با علائم مختلفی از جمله درد مزمن زانو، قرمز شدن و گرم شدن زانو و یا شنیدن صدای خردشدن یا ترکیدن ظاهر شود.

زانو درد شکایتی رایج است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از علل، از آسیب‌های حاد مانند پارگی رباط یا پارگی مینیسک تا شرایط مزمن مانند آرتروز باشد. درواقع، زانو درد سیگنالی از بدن شما است که چیزی در داخل یا اطراف مفصل زانو به مشکل برخورده است. شناسایی علت زانو درد برای کاهش درد و درمان آن بسیار مهم است.

دو بیماری اصلی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهند، استئوآرتریت (OA) و روماتیسم مفصلی (RA) هستند. استئوآرتریت یک بیماری تحلیل‌رونده‌ مفصلی است که در نتیجه‌ ساییدگی و پارگی غضروف محافظ انتهای استخوان‌ها ایجاد می‌شود. افزایش سن، چاقی، استفاده‌ی مکرر از مفاصل، آسیب‌های پیش‌زمینه‌ای قبلی و ژنتیک می‌توانند در ایجاد OA نقش داشته باشند. برای جلوگیری از این وضعیت، ایجاد عاداتی که استرس روی مفاصل را کاهش می‌دهند، بسیار مهم است. این امر شامل مراقبت از داشتن وزن مناسب از طریق ورزش منظم و یک رژیم غذایی متعادل، اجتناب از فعالیت‌های مکرری که باعث ایجاد ضربه می‌شوند، تمرین وضعیت بدنی خوب و استفاده از تکنیک‌های مناسب هنگام بلند کردن اجسام سنگین است.

علاوه‌براین، ترکیب یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی مانند ویتامین برای زانو درد، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند مفاصل را سالم نگه دارد. برای مشاوره و توصیه‌های شخصی با یک متخصص مشورت کنید. 

مفصل ساز زانو - دارولاین 

کمبود کدام مواد مغذی یا ویتامین‌ها باعث زانو درد می‌شود؟ 

غذایی که مصرف می‌کنیم، نقش مهمی در سلامت کلی ما از جمله سلامت مفاصل زانو دارد. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی و مفصل ساز زانو می‌تواند با فراهم کردن واحدهای ساختاری ضروری برای حفاظت و ترمیم غضروف، به سلامت مفاصل زانو کمک کند.

در ادامه به برخی از اجزای اصلی رژیم غذایی که کمبود آن‌ها می‌تواند باعث زانو درد شود، اشاره می‌کنیم.

اسیدهای چرب امگا 3

این مفصل ساز زانو در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی ماکرل، ساردین و منابع گیاهی مانند دانه کتان و دانه چیا یافت می‌شود. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش درد مفاصل و التهاب مرتبط با شرایطی مانند آرتروز زانو کمک کند.

آنتی اکسیدان‌ها

میوه‌ها و سبزیجات با رنگ روشن مانند انواع توت‌ها، پرتقال، فلفل دلمه‌ای و سبزی‌های برگ‌دار سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این ترکیبات به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. التهاب مزمن در مفاصل می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین مقدار رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن) شود. آنتی اکسیدان‌ها این رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و احتمال التهاب مفاصل را کاهش می‌دهند.

ویتامین C

مرکبات، توت فرنگی، کیوی و کلم بروکلی منابع عالی ویتامین C هستند. این این ویتامین برای زانو درد نقش حیاتی در سنتز دو جزء ضروری برای مفاصل سالم، یعنی غضروف و کلاژن دارد.

ویتامین D

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث سنتز ویتامین D در بدن می‌شود. منابع غذایی دارای ویتامین D نیز شامل ماهی‌های چرب (سالمون، ماکرل)، محصولات لبنی غنی‌شده و زرده‌ی تخم مرغ است. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند و برای حفظ استخوان‌های قوی، که از مفاصل سالم حفاظت می‌کنند، بسیار مهم است.

کلسیم

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و همچنین سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ و کلم بروکلی، کلسیم لازم برای حفظ سلامت استخوان‌ها را تأمین می‌کنند.

نقش گلوکزامین در سلامت مفاصل زانو

گلوکزامین یک ماده‌ طبیعی است که در غضروف اطراف مفاصل ما از جمله مفاصل زانو یافت می‌شود. این ماده نقش مهمی در حفظ ساختار و یکپارچگی مفاصل و همچنین سلامت کلی مفاصل دارد. مکمل‌های گلوکزامین به عنوان یک درمان جایگزین برای آرتروز برای کمک به تسکین درد و بهبود تحرک استفاده می‌شوند.

اشکال مختلفی از گلوکزامین موجود است، از جمله گلوکزامین سولفات، گلوکزامین هیدروکلراید و ان-استیل گلوکزامین. گلوکزامین سولفات به دلیل قابلیت تأمین گوگرد که نقش حیاتی در ساخت و ترمیم غضروف دارد، مؤثرترین شکل گلوکزامین شناخته می‌شود.

مکانیسم دقیق عملکرد گلوکزامین هنوز به طور کامل شناخته نشده است. باور دانشمندان بر این است که این ماده، به عنوان یک مفصل ساز زانو، واحدهای ساختاری لازم برای ترمیم غضروف را فراهم می‌کند و همچنین به خواص ضد التهابی آن اشاره می‌کنند.

حال بیایید داروهای مختلف برای کاهش درد و یا سلامت مفاصل را بیشتر بررسی کنیم تا در انتخاب‌ بهترین مکمل برای زانو درد به ما کمک کند.

بهترین قرص برای زانو درد - دارولاین

آیا مصرف ویتامین برای زانو درد مفید است؟

برای کسانی که از زانو درد و درد رنج می‌برند، بسیاری از برندهای ویتامین از موادی مانند گلوکزامین استفاده می‌کنند و ادعا می‌کنند مکمل های آنها سلامت استخوان یا مفاصل را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به کاهش ناراحتی کمک کند اما قبل از اینکه بهترین مکمل برای زانو درد را به سبد خرید خود اضافه کنید، مهم است که بدانید آیا واقعا این مکمل‌ها درد زانو را کاهش می‌دهند یا خیر.

یک جراح ارتوپد به نام دکتر لنس الیس (Dr. lance ellis) بر اساس تجربه خود در درمان بیماران به این نتیجه رسیده است که ویتامین‌های سلامت مفاصل از جمله ویتامین D، C و E مکمل‌های محبوبی در بین بیماران هستند. سؤال این است که آیا آنها واقعا در رفع مشکلات رایج زانو مؤثرند؟ پاسخ دکتر الیس مثبت است.

دکتر الیس می‌گوید: «این ویتامین‌ها برای حفظ استخوان‌ها و مفاصل سالم ضروری هستند و خواص ضد التهابی آنها می‌تواند به جلوگیری از آسیب مفاصل کمک کند.»

چند ویتامین کم‌تر شناخته شده وجود دارد که دکتر الیس اغلب به بیماران مبتلا به درد مفاصل و آرتروز توصیه می‌کند: گلوکزامین و کندرویتین. مشخص شده است که هر دو مکمل، التهاب را کاهش می‌دهند، رشد غضروف را تقویت می‌کنند و عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشند که این نتایج، آنها را به یک بهترین مکمل برای زانو درد و یک رژیم تغذیه‌ای سالم برای سلامت مفاصل تبدیل می‌کند.

بهترین قرص برای زانو درد کدام است؟

در واقع دو مسکن بدون نیاز به نسخه که به عنوان بهترین قرص برای زانو درد شناخته می‌شوند و در کاهش درد زانو مؤثرند:

  • استامینوفن (تایلنول): برای دردهای خفیف تا متوسط ​​زانو که التهاب قابل توجهی ندارند، مؤثر است. رعایت دوز توصیه شده برای جلوگیری از آسیب کبدی اهمیت بسیاری دارد.
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID): داروهایی مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB ) و ناپروکسن سدیم (Aleve) می‌توانند بهترین قرص برای زانو درد در موارد التهابی باشند و به کاهش درد و التهاب زانو کمک کنند.

داروهای موضعی

  • کرم‌های کپسایسین (Capsaicin): این کرم‌ها که از فلفل‌های تند به دست می‌آیند، می‌توانند ماده P_a در یک جزء شیمیایی سلول‌های عصبی را که سیگنال‌های درد را منتقل می‌کند، تخلیه کنند و باعث تسکین موقتی شوند.
  • ژل دیکلوفناک (Voltaren): یک NSAID موضعی است که می‌تواند به طور مستقیم روی زانو برای تسکین درد و کاهش التهاب اعمال شود.

بهترین مکمل برای زانو درد

در پی حفظ سلامت مفاصل و پیشگیری از آرتروز، بسیاری از افراد برای کاهش درد به مکمل‌های سلامت مفاصل روی می‌آورند. این مکمل‌ها اغلب به عنوان راهی برای حمایت از عملکرد مفصل و کاهش درد یا سفتی به بازار عرضه می‌شوند. با‌این‌حال، باید نگاهی انتقادی به این مکمل‌ها داشته باشید و قبل از گنجاندن آنها در برنامه روزانه‌ خود، تحقیقات کاملی انجام دهید. یکی از نکاتی که هنگام بررسی بهترین مکمل برای زانو درد باید در نظر گرفته شود، تحقیقات علمی است. برای اطمینان از عملکرد یک مکمل، به دنبال شواهدی باشید که از نظر علمی اثبات شده باشند. هرچند تجربه و پیشنهاد شخصی افراد مختلف می‌تواند مفید باشد اما نظر این اشخاص غیرمتخصص نباید تنها مبنای تصمیم‌گیری در مورد سلامت شما باشد.

گلوکزامین و کندرویتین (Glucosamine and Chondroitin)

گلوکزامین و کندرویتین سولفات ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در غضروف یافت می‌شوند. آنها معمولا به همراه یکدیگر در سلامت مفاصل، کاهش درد و کند کردن پیشرفت آرتروز مؤثرند.

مکمل MSM

متیل سولفونیل متان (Methylsulfonylmethane)، که معمولا به عنوان MSM شناخته می‌شود، موجب حفاظت از رباط شده و التهاب و درد مفاصل را کاهش می‌دهد.

عصاره کندر (Boswellia)

 این مکمل گیاهی دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش درد زانو و بهبود تحرک در افراد مبتلا به آرتروز کمک کند.

کلاژن نوع دو (collagen type 2)

مکمل‌های کلاژن برای کمک به کاهش درد مفاصل، بهبود سفتی و کند کردن پیشرفت آرتروز استفاده می‌شوند.

مکمل ویتامین D

دانشمندانی که درباره روماتیسم مفاصل مطالعه می‌کنند، دریافته‌اند که افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، اغلب کمبود ویتامین D دارند. داشتن سطوح پایین این ماده‌ی مغذی ضروری ممکن است منجر به درد مزمن شود. هنگامی که آن را به عنوان مکمل مصرف می‌کنید، می‌تواند به درمان آرتروز و زانو درد شما کمک کند.

SAMe (S-adenosylmethionine)

کبد شما این ترکیب شیمیایی را تولید می‌کند. مطالعات نشان می دهد هنگامی که آن را به عنوان مکمل مصرف می‌کنید، می‌تواند عملکردی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن داشته باشد، برای کاهش التهاب و تسکین درد مؤثر است. همچنین می‌تواند آسیب غضروفی را که باعث علائم آرتروز می‌شود، ترمیم کند.

HA (Hyaluronic Acid)

خاصیت روان سازی مفصل را دارد و می‌تواند بهترین مکمل برای زانو درد باشد.

آیا مکمل ها می‌توانند جایگزین درمان های دیگر برای زانو درد شوند؟

طبق تحقیقات، مکمل‌ها نمی‌توانند جایگزینی برای سایر روش‌های درمانی شوند. مکمل‌ها در دوزهای بالاتر باعث کاهش درد در حدود ۶۰ درصد از افرادی که آنها را مصرف می‌کنند، می‌شود. جدا از عدم تأثیرگذاری برای همه‌ افراد، دوز بالای مصرف، ممکن است عوارضی داشته باشد. همچنین برخلاف تصور عموم، از آنجا که بدن شما از مکمل‌ها برای ساخت غضروف استفاده می‌کند، ممکن است اثرگذاری آنها تا شش هفته طول بکشد.

معیارهای انتخاب بهترین مکمل برای زانو درد

برای اینکه بهترین مکمل و ویتامین برای زانو درد را انتخاب کنید باید ۵ نکته مهم را به خاطر بسپارید.

با پزشک متخصص مشورت کنید

قبل از مصرف هر مکمل، از داروساز یا پزشک خود بپرسید که آیا برای نوع زانو درد شما ایمن و مناسب است یا خیر. در مورد میزان مصرف و عوارض احتمالی آن نیز حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است پزشک شما نظر مساعدی در مورد مکمل‌ها نداشته باشد زیرا بسیاری از پزشکان در زمینه طب مکمل و جایگزین به خوبی آموزش ندیده‌اند. 

هوشمندانه خرید کنید

 می‌توانید مکمل‌ها را بدون نسخه از داروخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد بهداشتی و مکمل‌ها و فروشگاه‌های تخصصی تغذیه خریداری کنید. همچنین به صورت آنلاین و از طریق اینترنت نیز می‌توانید آنها را سفارش دهید. اگر مکمل‌ها را به صورت مجازی می‌خرید، حتما مطمئن شوید که از سایت‌های معتبر و شناخته‌شده خرید می‌کنید.

مراقب ادعاهای نادرست باشید 

در مورد وعده‌هایی که برای درمان، خیلی ایده‌ال به نظر می‌رسند مانند عبارت «بازسازی مفاصل آسیب دیده» باید دقیق تحقیق کنید. سازنده هیچ مکمل غذایی نمی‌تواند واقعا ادعا کند که بیماری را تشخیص داده، درمان می‌کند یا از آن پیشگیری می‌کند. 

مهر تأییدیه دارو از وزارت بهداشت داشته باشد

یکی از راه‌های اطمینان از کیفیت مکمل‌هایی که خریداری می‌کنید، خرید مارکی است که دارای مهر تاییدی از وزارت بهداشت باشد. این سازمان‌، آزمایش‌های کیفی را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که محصولات، حاوی سطوح مضر آلاینده نیستند و مواد تشکیل دهنده‌ درج شده روی برچسب محصول، واقعا در محصول موجود هستند یا خیر.

هزینه را در نظر بگیرید

هزینه‌های مکمل ممکن است در مراحل بعد درمان افزایش یابد به خصوص اگر برای رسیدن به اثرات مورد نظر نیاز به مصرف چند دارو دارید. قبل از خرید هر محصولی با یک متخصص صحبت کنید تا مطمئن شوید که به آن نیاز دارید و برای شما مناسب است.

ویتامین برای زانو درد - دارولاین

سؤالات متداول

بهترین ویتامین برای زانو درد چیست؟

تحقیقات در آرتروز زانو بیشتر بیانگر کمبود ویتامین D است. بنابراین، استفاده از مکمل ویتامین D می‌تواند بسیار مفید باشد.

آیا مکمل‌های خاصی برای کاهش زانو درد وجود دارد؟

مکمل خاصی برای درمان قطعی زانو درد تایید نشده است اما تحقیقات محدودی مکمل‌های گلوکزامین، اسیدهای چرب امگا 3، کلاژن، MSM و مکمل‌های مانند آن  را در روند پیشگیری و درمان زانو درد مؤثر می‌دانند.

آیا مکمل‌ها برای تسکین زانو درد مؤثر هستند؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که بهترین مکمل برای زانو درد ممکن است به کاهش علائم و بهبود تحرک کمک کنند. با‌این‌حال، بیشتر کارشناسان معتقدند که تحقیقات بیشتری در مورد مکمل‌های زانو درد مورد نیاز است.

آیا مصرف مکمل برای زانو درد عوارض جانبی دارد؟

برخی از مکمل‌ها می‌توانند در افراد مبتلا به سایر آلرژی‌ها، واکنش ایجاد کنند. به عنوان مثال، افراد دارای آلرژی به صدف باید از گلوکزامین و کندرویتین سولفات اجتناب کنند. همچنین برخی مکمل‌ها از جمله گلوکزامین باعث رقیق شدن خون و افزایش خطر خونریزی می‌شوند.

آیا مکمل های کلاژن برای زانو درد مؤثر هستند؟

بله. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که کلاژن هیدرولیز شده‌ای به نام Promerim درد و سفتی را در افراد مبتلا به ورم مفاصل زانو کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

کنترل و درمان زانو درد، نیازمند یک روش درمانی چندوجهی است که شامل تغذیه مناسب، مکمل‌ها، ورزش و درمان پزشکی در صورت لزوم می‌شود. با گنجاندن مواد مغذی و مکمل‌های مفید برای مفاصل در برنامه‌ روزانه خود، می‌توانید مفاصل سالمی داشته باشید، التهاب را کاهش دهید و درد زانو را به طور مؤثر کاهش دهید. توجه به این نکته مهم است که در حالی که مواد مغذی خاصی می‌توانند در سلامت مفاصل مؤثر باشند اما هیچ غذا یا مکملی به تنهایی نمی‌تواند از مشکلات مفاصل جلوگیری یا آن را درمان کند. یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع غذاهای مغذی باشد، کلید سلامت کلی بدن است. یک متخصص بهداشت و درمان یا متخصص تغذیه می‌تواند بر اساس نیازها و شرایط خاص شما، در این خصوص به شما کمک کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.