زیبایی

انواع روش‌های برنزه کردن پوست

برنزه کردن پوست

امروزه برنزه کردن پوست به امری محبوب میان آقایان و بانوان تبدیل شده است. جالب است بدانید که این امر ناشی از تخریب پوست و به تبع آن، ترشح ملانین از سلول‌های ملانوسیت برای محافظت از پوست شماست. در این مقاله، انواع شیوه های برنزه کردن پوست را همراه با مزایا و معایبشان معرفی خواهیم کرد تا بتوانید مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید.

برنزه کردن پوست با آفتاب

برای جلوگیری از سوختگی و داشتن پوستی با رنگ زیباتر، پوست خود را پیش از ساعت ۱۰ و بعد از ساعت ۱۶ برنزه کنید. برای برنزه کردن پوست خود با آفتاب، مراحل زیر را انجام دهید تا آفتاب کمترین آسیب را به پوست شما برساند:

  1. لایه‌برداری پوست: ابتدا محصول لایه‌برداری باکیفیت از منابع معتبری مانند دارولاین خریداری کنید و از آن برای لایه‌برداری پوست خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر محصول خریداری‌شده کیفیت لازم را نداشته باشد، پس از برنزه شدن ممکن است با مشکلاتی مانند خشکی پوست روبرو شوید.
  2. استفاده از محصولات ضد آفتاب: اگر نمی‌خواهید آفتاب پوست شما را بسوزاند، حتما از ضد آفتاب پیش برنزه کردن استفاده کنید. همچنین اگر ضد آفتاب را به بخش‌های تیره پوست خود مانند قوزک پا و آرنج بیشتر از سایر نقاط بزنید، به شما کمک می‌کند پوستی با رنگ زیباتر داشته باشید.
  3. استفاده از محصولات برنزه‌کننده: اگر از محصولات برنزه‌کننده استفاده کنید، سرعت برنزه شدن پوست شما افزایش می‌یابد. همچنین انواع اسپری برنزه‌کننده مانند اسپری برنزه‎کننده هویج که در دارولاین موجود است، به شما کمک می‌کند صاحب پوستی با رنگ زیباتر و جذاب‌تر شوید.
  4. دراز کشیدن در زیر آفتاب: اکنون ۱۵ دقیقه زیر آفتاب دراز بکشید. اگر ۱۵ دقیقه روی شکم خود دراز کشیده‌اید، ۱۵ دقیقه دیگر روی کمر خود دراز بکشید تا پوست کمرتان نیز برنزه شود.
  5. استفاده از محصولات افترسان: اگر می‌خواهید اشعه‌های مضر آفتاب آسیب کمتری به پوست شما برسانند و با مشکلاتی مانند خشکی پوست روبرو نشوید، از محصولات افترسان (After Sun) استفاده کنید.

در پایان این بخش، بهتر است معایب برنزه کردن با آفتاب را بدانید. اشعه‌های مضر آفتاب می‌توانند به سلول‌های پوست صدمه برسانند و شما را به سرطان پوست مبتلا کنند. اگر فردی دچار سرطان پوست ملانوما شود، لک‌های تیره‌ای روی پوستش ایجاد خواهد داشت و اندازه و رنگ خال‌هایش نیز تغییر خواهد کرد. همچنین اشعه‌های مضر نور خورشید می‌توانند باعث ایجاد جوش و چروک روی پوست شوند. بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید تا نور خورشید آسیبی به چشمانتان نرساند.

تکنیک‌های برنزه کردن پوست با مواد طبیعی

در این بخش، نحوه برنزه کردن طبیعی پوست را در خانه و بدون نیاز به نور خورشید به شما آموزش خواهیم داد. از آنجایی که روش‌های زیر با مواد طبیعی انجام می‌شوند، آسیب کمتری به پوست می‌رسد. البته اگر پوست شما به میوه‌های اسیدی مانند لیمو یا دیگر مواد ذکرشده حساسیت داشته باشد، نباید از این روش‌ها استفاده کنید.

برنزه کردن با قهوه

یکی از مهم‌ترین مواد طبیعی برای برنزه کردن پوست، قهوه است که می‌تواند رنگ پوستتان را تیره‌تر کند. برای برنزه کردن با قهوه، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در این تکنیک، ابتدا قهوه یا ترکیبات دارای قهوه را درون یک کاسه آب بریزید.
  2. کاسه را روی حرارت قرار دهید و کمی صبر کنید.
  3. زمانی که رنگ مایع درون کاسه کمرنگ‌تر شد، آن را از روی حرارت بردارید و منتظر بمانید سرد شود.
  4. اسفنجی تهیه کنید و آن را آغشته به محلول آب و قهوه سرد کنید.
  5. اکنون اسفنج را به بخش‌های مورد نظر پوست خود بزنید.
  6. پس از چند دقیقه، اقدام به شست‌وشوی پوست خود کنید.

برنزه شدن با پودر کاکائو

برای برنزه کردن پوست خود با پودر کاکائو، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا لوسیونی سفیدکننده از منابع معتبری خریداری کنید.
  2. سپس یک فنجان پودر کاکائو را با این محصول ترکیب کنید.
  3. این ترکیب را به بخش‌های مورد نظر پوست خود بزنید و حدود ۱۸ دقیقه صبر کنید.
  4. اکنون می‌توانید پوست برنزه خود را با آبی ولرم شست‌وشو دهید.

شما می‌توانید محصولات موردنیاز برنزه کردن پوست را در دارولاین تهیه کنید.

برنزه شدن با وازلین

اگر از وازلین پیش از برنزه کردن استفاده کنید، پوستی با رنگی یکنواخت خواهید داشت. همچنین با کمک وازلین می‌توانید بخش‌هایی مانند آرنج و مچ پا را بهتر برنزه کنید. مزیت دیگر وازلین این است که از خشک و زبر شدن پوستتان جلوگیری می‌کند. البته وازلین می‌تواند آفتاب را بیشتر جذب کند؛ بنابراین، ممکن است پوست شما آسیب ببیند.

برنزه شدن با لیمو

لیمو می‌تواند سلول‌های ملانوسیت را تحریک کند و باعث ترشح ملانین شود؛ بنابراین، شما می‌توانید از لیمو برای برنزه شدن استفاده کنید. برای برنزه شدن با لیمو، آب لیموها را روی بخش‌های مورد نظر پوست خود بریزید و آن‌ها را پس از یک ربع شست‌وشو دهید. اگر احساس می‌کنید پوستتان می‌سوزد یا علائم دیگری را مشاهده می‌کنید، فورا اقدام به شستن پوست خود کنید.

به خاطر داشته باشید که اسید قوی لیمو به‌آسانی می‌تواند صدمه‌های قابل توجهی به پوست شما وارد کند؛ بنابراین، اگر پوست حساسی دارید، لیمو به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند بهترین روش برنزه شدن پوست محسوب شود.

 برنزه شدن با روغن زیتون

یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای برنزه شدن زیر نور خورشید یا بدون نور خورشید، روغن زیتون است. ابتدا پارچه‌ای تهیه کنید و آن را به این روغن آغشته کنید. پارچه را روی بخش‌های مورد نظر پوست خود بکشید و حدود نیم ساعت صبر کنید. در مرحله آخر، پوستتان را با آبی ولرم شست‌وشو دهید. چندین بار این مراحل را تکرار کنید تا صاحب پوستی برنزه شوید.

برنزه شدن با روغن هویج

برای انجام این روش، به روغن هویچ، تخم مرغ و اسانس هویج نیاز دارید. ابتدا پنج قاشق غذاخوری از روغن هویج را درون کاسه‌ای بریزید. سپس بخش زرده را از تخم مرغ را جدا کنید و به این کاسه اضافه کنید. پنج قطره از اسانس هویج را نیز به کاسه اضافه و مخلوط کنید تا ماده برنزه‌کننده آماده شود. پوست خود را آغشته به این ماده کنید و حدود یک ربع صبر کنید. اکنون می‌توانید پوست برنزه خود را با آبی ولرم شست‌وشو دهید.

برنزه کردن پوست با اسپری‌های برنزه‌کننده

یکی از مهم‌ترین مزایای برنزه کردن پوست با اسپری‌های برنزه‌کننده این است که نیازی نیست زیر آفتاب دراز بکشید. این نوع اسپری‌ها که در دارولاین موجود هستند، پوست شما را رنگ نمی‌کنند. آن‌ها باعث می‌شوند واکنش شیمایی روی پوست انجام شود و برنزه شدن پوست ناشی از این واکنش شیمایی است. اگر می‌خواهید پوست برنزه‌ای یکنواخت داشته باشید، در استفاده از اسپری دقت کنید و مقدار یکسانی به همه بخش‌های بدن خود اسپری کنید. اگر تفنگ اسپری خریداری کنید، پوستی با رنگ یکنواخت‌تر خواهید داشت.

بهترین روش برنزه شدن پوست

اگر از این اسپری‌ها بیش‌از‌اندازه استفاده کنید یا هدفتان برنزه شدن دائمی با این روش باشد، دچار عوارضی خواهید شد. اسپری‌های برنزه‌کننده موادی طبیعی نیستند و ممکن است شما را دچار اختلالات هورمونی یا دیابت کنند. اگر پوست حساسی دارید، اسپری برنزه‌کننده را روی تمام بخش‌های بدن خود اسپری نکنید. ابتدا آن را کمی روی بخشی از بدن خود اسپری کنید و مدت کوتاهی منتظر بمانید. اگر دچار حساسیت پوستی شدید، از استفاده از این روش خودداری کنید.

برنزه شدن پوست با دستگاه سولاریوم

برنزه شدن سریع پوست یکی از مهم‌ترین مزایای برنزه شدن با سولاریم در مقایسه با سایر روش‌های ذکرشده محسوب می‌شود. البته یک بار استفاده از دستگاه سولاریوم برای برنزه شدن پوست کافی نیست. دستگاه سولاریوم محفظه‌ای کوچک است که در آن، تختی برای دراز کشیدن شما وجود دارد و اشعه فرابنفش از لامپ‌های دیوارهای آن به بدن شما تابیده می‌شود.

برنزه شدن با سولاریوم

خطرات دستگاه سولاریوم ممکن است از خطرات دراز کشیدن زیر نور خورشید نیز بیشتر باشد. اگر از این روش برنزه کردن پوست بیش‌ازاندازه و به‌مدت طولانی استفاده کنید، ممکن است قدرت سیستم ایمنی پوست کاهش یابد. همچنین ممکن است با عوارضی مانند پیری زودهنگام پوست، افتادگی پوست، ایجاد لکه روی پوست، اگزما، افزایش ضخامت پوست و ابتلا به انواع سرطان پوست روبرو شوید.

اگر حتی با وجود آگاهی از این خطرات تصمیم گرفته‌اید از این روش استفاده کنید، بهتر است به مرکزی مراجعه کنید که تخت سولاریوم خود را پیش و پس از استفاده هر مشتری، ضد عفونی می‌کند. پیش از دراز کشیدن روی تخت سولاریوم حتما از عینک‌های مخصوص استفاده کنید تا آسیبی به چشم‌هایتان نرسد. اگر زخمی در پوستتان وجود دارد، خال‌های زیادی در پوست خود دارید یا پیش‌تر دچار آفتاب‌سوختگی شدید شده‌اید، لطفا از استفاده از این روش صرفنظر کنید.

سخن آخر

اگر دوست دارید برنزه کردن پوست را امتحان کنید، بهتر است ابتدا مزایا و معایب هر یک از روش‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. نکته مهم دیگر این است که سعی کنید از محصولات باکیفیت فروشگاه‌های معتبری مانند دارولاین استفاده کنید تا آسیب کمتری به پوستتان وارد شود و صاحب پوستی زیباتر شوید.

اگر پیش از مطالعه این مقاله، از یکی از روش‌های ذکرشده برای برنزه کردن خود استفاده کرده‌اید یا به نظر شما روش دیگری از همه روش‌های این مقاله بهتر است، لطفا تجربیات خود را با سایر کاربران سایت در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.