زیبایی

پروتئین تراپی مو و نحوه انجام آن

پروتئین تراپی

حتما می‌دانید که این روزها روش‌های مختلفی برای حفاظت و بهبود کیفیت موها وجود دارد. میزان تقاضا برای دریافت خدمات بهداشتی و مراقبتی در زمینه پوست و مو هم موجب شده تا این خدمات روز به روز با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بیشتری همراه شوند. یکی از این شیوه‌های جدید و روزآمد برای مراقبت بهداشتی از موها، پروتئین تراپی مو است. این روش برای موهای آسیب دیده توصیه می‌شود و یک روش احیاء برای تقویت موهایی است که به هر دلیلی آسیب دیده‌اند. از آنجایی که این روزها درباره این روش زیاد صحبت می‌شود و در میان توصیه‌های بهداشتی زیادی هم رد و اثر آن دیده می‌شود در این مقاله تلاش می‌کنیم کمی درباره آن، شیوه انجامش و فواید و احیانا مضراتش صحبت کنیم. با این مقاله همراه باشید.

پروتئین تراپی اغلب برای موهایی توصیه می‌شود که آسیب دیده‌اند. یعنی به نحوی سلامت آنها مخدوش شده و با علائم بارزی شما می‌فهمید که موهای‌تان در وضعیت نامناسبی قرار دارند. در چنین شرایطی اغلب پزشکان و متخصصان مو توصیه می‌کنند که برای ترمیم پیوند مو به سراغ پروتئین تراپی بوید. در این روش باید بعد از هربار حمام موها را با محصولات پروتئینی که توسط پزشکان معتمد توصیه شده بشوید یا در آن غرق کنید و به این ترتیب به موهای‌تان کمک کنید تا خودشان را دوباره پیدا کنند. 

پروتئین تراپی مو به دو روش مرطوب کننده و ترمیم کننده انجام می‌شود که شیوه انجام هر کدام متفاوت است. اینکه شما از کدام یک از این روش‌ها استفاده کنید هم کاملا به این باز می‌گردد که جنس موی شما چگونه است و پزشکان برای ترمیم آن چه روشی را توصیه کنند. می توانید برای بهبود سلامت موهای خود از مکمل تقویت مو سر استفاده کنید.

پروتئین تراپی مو چیست؟

اگرچه با توضیحات بالا به شناختی حداقلی از پروتئین تراپی مو دست یافته‌اید اما برای اینکه این درک کمی عمیق‌تر شود بهتر است با دقت بیشتری به این سوال پاسخ دهیم که پروتئین تراپی مو چیست؟

پروتئین تراپی مو نوعی درمان مو است که بر پایه استفاده از محصولات مبتنی بر پروتئین برای تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده استوار است.

درمان‌های پروتئینی برای رفع نیازهای متفاوت مو نسبت به درمان‌های مبتنی بر رطوبت فرموله شده‌اند. در درمان‌های مبتنی بر رطوبت مو بیشتر روی آبرسانی و اضافه کردن رطوبت به مو توصیه می‌شود و تلاش می‌کنند با حفظ رطوبت مو به اندازه کافی در شرایط مختلف سلامت آن را بازیابی کنند. 

این در حالی است که درمان‌های مبتنی بر پروتئین برای تقویت مو با محوریت پر کردن کمبودهای پروتئینی با افزودن پروتئین به ساقه مو و ایجاد یک سد محافظ در اطراف تار مو، فرموله شده‌اند.  درمان‌های پروتئینی، شکاف‌های کوتیکول‌های زبر در موها را پر می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا قدرت خود را بدون آسیب حفظ کنند. در واقع می توان گفت پروتئین تراپی یکی از راه های مراقبت از ساقه مو هم هست.

بسیاری از سالن‌های زیبایی پروتئین تراپی مو را بدون نسخه پزشک انجام می‌دهند. برخی دیگر اما چنین درمان‌هایی را با توصیه‌های پزشکان انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین وجود محصولات متعدد درمانی با کیفیت‌های مختلف و بعضا تقلبی در بازار محصولات بهداشتی و درمانی کار بهتر و درست‌تر استفاده از خدمات رسمی با توصیه پزشکان و تهیه محصولات از داروخانه‌های معتبر است.

به صورت خلاصه اما در  پروتئین تراپی مو پروتئین هیدرولیز شده به ساقه مو اضافه می‌شود و شکاف‌های کوتیکول مو را پر می‌کند و سلامت کلی و قابلیت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد. درمان‌های پروتئینی باعث تغذیه مو شده و به ترمیم تارهای آسیب دیده مو کمک می‌کند.

اگر موهایی کدر، خشک یا آسیب‌دیده دارید، درمان‌های پروتئینی می‌تواند مفید باشد. با این حال، درمان‌های پروتئینی باید فقط در مواقع ضروری انجام شود، زیرا درمان‌های مکرر پروتئین می‌تواند منجر به اضافه بار پروتئین در موهای شما شود و ممکن است آسیب بیشتری به موها وارد کند. همچنین می‌تواند موهای شما را خشک و شکننده کند و موهای شما را شکافته کند.

مزایای پروتئین تراپی مو

پروتئین درمانی مو، بعنوان یکی از انواع روش های تقویت مو سر، سلامت موی شما را تضمین می‌کند. همچنین آنها را از وضعیتی بحرانی و آسیب پذیر خارج می‌کند. 

درمان‌های پروتئینی مو باعث تغذیه آن شده و به ترمیم تارهای آسیب دیده مو کمک می‌کند. مزایای پروتئین درمانی مو عبارتند از:

  • تقویت مو: درمان‌های پروتئینی، پروتئین‌های هیدرولیز شده را مستقیماً به مو متصل می‌کنند و پروتئین‌های از دست رفته در ریشه‌ها و ردیف‌های فولیکول‌ها را جایگزین می‌کنند و موها را قوی نگه می‌دارند. همچنین به آنها کمک می‌کند تا کمتر مستعد ریزش باشند. درمان‌های پروتئینی فولیکول‌های مو را تقویت کرده و موها را قوی تر و ضخیم تر می‌کند.
  • محافظت در برابر آسیب: درمان‌های پروتئینی لایه کوتیکول مو را سفت می‌کند و یک سد محافظ در اطراف تار ایجاد می‌کند. به این ترتیب و با کمک این درمان موی شما به معنای واقعی کلمه زره پوش شده‌اند. به این ترتیب از موی شما در برابر آلاینده‌های محیطی، محصولات مراقبت از موی احیانا آسیب‌رسان و سایر مخاطراتی که سلامت موی شما را تهدید می‌کند محافظت می‌کنند.
  • خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می بخشد: درمان‌های پروتئینی خاصیت ارتجاعی مو را باز می‌گرداند و به آن اجازه می‌دهد به جای شکستن آسان، با خاصیتی ارتجاعی به حالت اولیه خود بازگردد.
  • شکستگی را از بین می‌برد: همانطور که اشاره شد درمان‌های پروتئینی شکاف‌های کوتیکول‌های زبر را پر می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا قدرت خود را بدون شکستگی حفظ کنند. این محصولات مقدار مورد نیاز پروتئین را به ساقه‌های مو می رسانند و مو را قوی تر، ضخیم تر و تغذیه می‌کنند. به این ترتیب خط شکستگی مو که از عوامل آسیب رسان به موها به شمار می‌آید از بین می‌رود.
  • ظاهر کلی مو را بهبود می‌بخشد: درمان‌های پروتئینی تراکم، بافت و استحکام مو را بهبود می‌بخشند و آن را سالم‌تر، صاف‌تر و قابل کنترل‌تر می‌کند.

با این حال، درمان‌های پروتئینی باید فقط در مواقع ضروری انجام شود، زیرا درمان‌های مکرر پروتئین می‌تواند منجر به اضافه بار پروتئین در موهای شما شود و ممکن است آسیب بیشتری به موها وارد کند.

پروتئین تراپی مو


خرید بهترین انواع قرص مکمل مخصوص خانم ها به صورت آنلاین


مراحل پروتئین تراپی مو

ما در اینجا مراحل پروتئین درمانی را یک به یک بررسی می‌کنیم. برای این کار اما شما باید با پزشکان مشورت کرده باشید و مواد دارویی مورد نیاز موی‌تان را از قبل تهیه کرده باشید. بسته به جنس مو و نوع آسیب و با تشخیص پزشکان داروهایی که برای پروتئین‌درمانی شما تجویز می‌شود متفاوت است.

برای انجام پروتئین درمانی اغلب اجرای مراحل زیر توصیه می‌شود:

موهای خود را با یک شامپو با pH+ مناسب و توصیه پزشک یا متخصص مو بشویید تا کوتیکول‌های مو باز شود. این شست‌وشو کمک می‌کند تا sebum پوست و مو باز شود. Sebum چربی مهمی است که توسط غدد چربی پوست تولید شده و سطح آن را می‌پوشاند.

موهای خود را به قسمت‌های نازک دو سانتی‌متری تقسیم کنید که از پشت گردن شروع می‌شود و داروهای توصیه شده برای درمان پروتئین را در فاصله نیم سانتی‌متری از ریشه‌ها قرار دهید.

موهای خود را با یک شانه دندانه پهن شانه کنید و اجازه دهید ۴۰ تا ۶۰ دقیقه روند درمان را طی کند و آغشته به مواد توصیه شده بمانند.

برای خشک کردن موهای خود از یک سشوار با حرارت کم و جریان هوا زیاد استفاده کنید. بسته به طول مو، ضخامت و غیره، حدود ۲۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد تا درمان پروتئین به طور کامل به موهای شما بچسبد.

موهای خود را با آب گرم بشویید و به آرامی درمان پروتئین را بشویید. اطمینان حاصل کنید که تمام پروتئین درمانی شسته شده است.

از یک مرطوب کننده متعادل کننده استفاده کنید و بگذارید ۲ دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید.

توجه به این نکته ضروری است که درمان های پروتئینی نباید خیلی مکرر انجام شود.

بیشتر بخوانید: ماینوکسیدیل چیست و چه تاثیری در رشد مو دارد؟

چه کسانی به پروتئین تراپی مو نیاز دارند؟

درمان‌های پروتئینی برای موهای ضعیف، آسیب دیده، متخلخل، سست، موهایی با کشسانی پایین، موهایی با ریزش زیاد و یا موهای تازه رنگ شده مفید است. موهایی که بیشتر از حد معمول باریک هستند یا از نظر شیمیایی به حدی آسیب دیده‌اند که حالتی نرم و پنبه مانند دارند هم به پروتئین نیاز دارند. 

درمان‌های پروتئینی می‌تواند به طور موقت استحکام مو را بهبود بخشد و به تدریج فرایند بازسازی آن را فراهم کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که درمان‌های پروتئینی می‌توانند با تقویت مو فواید موقتی داشته باشند، اما به طور دائم آن را ترمیم نمی‌کنند. 

این نکته را در بخش‌های قبلی هم توصیه کردیم و باز هم بر آن تاکید می‌کنیم که تصور اینکه این روش نجات بخش دائمی موی شماست اشتباه است و مداومت بر آن و انجام بیش از حد معمول می‌تواند آسیب‌زا هم باشد.

مواد استفاده شده در پروتئین تراپی

پروتئین تراپی را هم می‌توان با توصیه پزشکان پیش‌برد و هم به صورت خوددرمانی. اگرچه روش دوم که اغلب در سالن‌های آرایشی انجام می‌شوند توصیه ما نیست. با این حال برای هر کدام از آنها شما به مجموعه‌ای از محصولات درمانی و مراقبتی از پوست نیاز دارید. 

برای درمان‌های پروتئینی مو می‌توان از محصولات تخصصی که حاوی پروتئین‌های هیدرولیز شده مانند کراتین، کلاژن و اسیدهای آمینه هستند استفاده کرد. این مواد مستقیماً به فولیکول مو می‌چسبند و لایه کوتیکول مو را سفت می‌کنند. همچنین شکاف‌ها و سوراخ‌ها را پر می‌کنند تا موها قوی‌تر، کشسان‌تر و محکم‌تر شوند. 

در میان بیشتر توصیه‌های صورت گرفته برای پروتئین تراپی می‌توان ردپای محصولات تکرار شونده‌ای چون ماسک موهای حالت دهنده، کرم‌های پروتئینی ترمیم کننده بافت و بازسازی کننده مو و همچنین بسته‌های پروتئینی را می‌توان دید. برای آشنایی با ماسک و سرم مو، مقاله “تفاوت ماسک مو و سرم مو” را بخوانید.

انواع روش های پروتئین تراپی

پروتئین تراپی را به روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد. برخی در خانه و به صورت سنتی این کار را انجام می‌دهند که ریشه‌ای در تاریخ درمان پوست و مو دارد و برخی دیگر هم روش‌های درمانی پزشکی را در این مسیر در پیش می‌گیرند. دو مورد از مهم‌ترین روش‌های درمانی پزشکی و تخصصی برای پروتئین تراپی یکی درمان‌های مرطوب کننده است و دیگری درمان‌های ترمیم کننده. در روش پروتئین تراپی مرطوب کنند بنا به تشخیص پزشکان موی شما دهیدراته شده است. از دست دادن رطوبت موجب خشکی و زبری مو شده و موی شما را آسیب‌پذیر و شکننده می‌کند. برای رفع این عارضه توصیه می‌شود تا با درمان‌هایی رطوبت موی شما تامین شود. اما روش دوم که درمانی ترمیم کننده است پا را فراتر از تامین رطوبت مو گذاشته و به دنبال ترمیم مو و تامین پروتئین‌های ضروی آن است.

پروتئین تراپی خانگی 

حتما از مادرهای یا مادربزرگ‌های‌تان شنیده‌اید که در گذشته و پیش از حمام کردن موهای‌شان را با لایه‌ای از تخم مرغ می‌پوشاندند. این همان شیوه سنتی پروتئین درمانی است که از دیرباز در جریان بوده است. حالا هم برخی از افراد علاقه دارند درمان‌هایی را در خانه و به شیوه شنتی در پیش بگیرند. برای همین مثلا توصیه می‌کنند که برای تقویت موهای‌تان و همچنین ترمیم بافت‌های آسیب دیده از خوراکی‌های پروتئینی مانند تخم مرغ استفاده کنید. از دیگر مواردی که می‌تواند یک روش درمانی پروتئینی برای تقویت پایه مو و ترمیم بافت‌های آسیب دیده باشد می‌توان به آووکادو، انواع ماست و روغن نارگیل اشاره کرد. 

مطالعه این مقاله را از دست ندهید: ضروری ترین ویتامین ها برای خانم ها

پروتئین درمانی مو

نحوه پروتئین تراپی تخصصی

برای پروتئینه کردن مو به نظر و مشورت پزشک نیاز دارید. همچنین خیلی ضروری است که برای این کار از یک مرجع قابل اعتماد محصولات‌ پزشکی و درمانی‌تان را تهیه کنید. چرا که همانطور که احتمالا تجربه‌اش را دارید در بازار محصولات پزشکی به وفور با محصولات تقلبی مواجه می‌شوید که می‌توانند به سلامت موی شما آسیب برسانند. از آنجایی تنوع گسترده‌ای در میان موها، نوع آسیب وارد شده به آنها و کیفیت عارضه‌های آن موجود است پزشکان معمولا روش‌های درمانی مختلفی را با داروهای و درمان‌های گوناگونی در پیش می‌گیرند. برای همین بهتر است کاملا با نظر آنها و از یکی از دو روش «مرطوب کننده» و «ترمیم کننده» مسیر بهبود کیفیت موهای‌تان را پیش بگیرید. توصیه ما این است که اگر می‌خواهید از فواید پروتئین تراپی مو بهره‌مند شوید از روش‌های استاندارد در این راه استفاده کنید. روش پروتئین درمانی مو به صورت تخصصی یکی انتخاب‌های مناسب برای ترمیم موهای آسیب دیده است.


خرید مولتی ویتامین تقویتی از داروخانه آنلاین دارولاین


مدت ماندگاری پروتئین تراپی مو

یکی از سوال‌های رایج درباره پروتئین درمانی مدت زمان ماندگاری آن است. بسیاری علاقه دارند بدانند که تا کی و چه زمانی می‌توانند مطمئن باشند که بعد از پروتئین درمانی موهای‌شان آسیب نمی‌بینید و کیفیت ترمیم شده و تقویت شده‌اش را حفظ می‌کند. پاسخ به این سوال مانند پاسخی که به سوال استفاده از روش‌های پروتئین درمانی می‌دهیم است. یعنی به طور قطع و یقین و به صورت مشخص نمی‌دانیم که این مدت زمان چقدر است چرا که تعیین آن ارتباط مشخصی با کیفیت موی شما، نوع آسیب وارد شده به آن و همچنین کیفیت محصولاتی مصرف شده دارد. طبق مشاهدات این مسئله می‌تواند بازه‌ای بین یک هفته تا ۶ ماه را در بر بگیرد. البته اگر تصور کنیم که پروتئین درمانی در یک مسیر کاملا استاندارد و با تشخیص درست متخصص، خدمات رسانی یک سالن حرفه‌ای و استفاده از مواد مناسب عبور کرده باشد باید تا ۶ ماه خیال شما از کیفیت مو و سلامت آن راحت باشد.

عوارض پروتئین تراپی

پروتئین درمانی مو می‌تواند فواید بی‌شماری داشته باشد، اما اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. برخی از عوارض پروتئین درمانی:

خشکی مو: استفاده بیش از حد از درمان‌های پروتئینی می‌تواند باعث خشکی مو شده و آن را مستعد شکستن کند. چرا که درمان‌های پروتئینی می‌توانند روغن طبیعی مو را از بین ببرند و منجر به کمبود رطوبت شوند.

شکنندگی مو: استفاده بیش از حد از پروتئین می‌تواند مو را سفت و شکننده کند و منجر به شکستگی و شکافتن انتهای مو شود. همان چیزی که خیلی‌ها آن را «مو خوره» می‌نامند!

واکنش‌های آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به ترکیبات موجود در درمان‌های پروتئینی حساسیت داشته باشند که منجر به واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات، حالت تهوع و سردرد می‌شود.

ریزش مو: بله! پروتئین‌درمانی مکرر می‌تواند منجر به ریزش مو هم شود. استفاده از درمان‌های پروتئینی به طور مکرر یا در غلظت‌های بالا می‌تواند منجر به ریزش مو شود. چرا که پروتئین اضافی می‌تواند باعث شکنندگی و شکستن موها شده و در نتیجه آنها را نازک کرده یا به ریزش‌شان منجر شود طوری که نیازمند مصرف داروهای ضد ریزش مو شوید.

خطر فرمالدئید شدن موها: برخی از درمان‌های کراتینه حاوی فرمالدئید هستند که می‌تواند باعث تحریک چشم، سردرد، سرگیجه، گلودرد، سرفه، خس خس سینه، حالت تهوع، درد قفسه سینه، استفراغ و بثورات پوستی شود.

اضافه بار پروتئین: استفاده بیش از حد از درمان‌های پروتئینی می‌تواند منجر به اضافه بار پروتئین شود که می‌تواند باعث خشکی، شکننده شدن، کدر شدن و سفت شدن موها شود. همچنین می‌تواند باعث شکاف و شکستگی در مو هم شود.

کلام آخر

پروتئین درمانی یک روش درمانی موثر برای ترمیم موهای آسیب دیده است و به شدت از سوی متخصصان پوست توصیه می‌شود. به ویژه که زنان هم به دلایل خاص جنسیتی و هم به دلیل سبک زندگی با کمبودهایی در دریافت پروتئین‌ها مواجه هستند و برای همین ترمیم موهای آسیب دیده‌شان ضروری است. برای این کار لازم است هم با پزشکان و متخصصان مشورت کنید و هم از داروخانه‌های معتبر محصولات مراقبت مو را تهیه کنید. دارولاین یکی از این بسترهای مناسب برای تامین دارو به صورت آنلاین است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.