زیبایی, سلامت

بهترین داروهای درمان ریزش مو

درصد زیادی از افراد جامعه با هر سن‌وسالی ممکن است در دوره‌ای از زندگی خود با مشکل ریزش مو مواجه شوند. طبق نظر متخصصین پوست و مو، بهترین راهکار برای درمان مشکل ریزش مو، استفاده از دارو ریزش مو تحت نظر پزشک متخصص پوست و موست. هرگز نباید از داروها به صورت خودسرانه استفاده کرد؛ زیرا پزشک متخصص با بررسی علت ریزش مو، مناسب‌ترین داروهای کنترل ریزش مو را تجویز می‌کند. در این مطلب از دارولاین، بهترین داروهای ضد ریزش مو را معرفی کرده‌ایم. اگر با این مشکل مواجه هستید، حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

داروهای کنترل ریزش مو

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی از معروف‌ترین و بهترین داروهای درمان ریزش مو است که برای جلوگیری از ریزش موی زنان و مردان مبتلا به بیماری‌های طاسی، ریزش موی سکه‌ای و ریزش منطقه‌ای، تجویز می‌شود. این دارو به صورت موضعی، محلول، فوم و لوسیون با غلظت‌های مختلف در داروخانه‌ها موجود است. این که افراد دچار ریزش مو از ماینوکسیدیل چند درصدی استفاده کنند، به تشخیص و نظر پزشک متخصص پوست و مو بستگی دارد.

مصرف ماینوکسیدیل هیچ گونه عارضه جانبی ندارد. فقط در مواردی بسیار نادر ممکن است منجر به قرمزی پوست شود. درصد کمی از افراد نیز به این دارو آلرژی دارند و با مصرف آن، ریزش موی آن‌ها تشدید می‌شود‌. این افراد نیز باید بلافاصله مصرف ماینوکسیدیل را قطع کرده و پزشک خود را در جریان قرار دهند تا به جای این دارو یک داروی مناسب‌تر را جایگزین کند.

اسپیرونولاکتون

بهترین قرص برای ریزش مو در زنانی که به دلیل ابتلا به بیماری تخمدان پلی‌کیستیک و افزایش هورمون مردانه آندروژن دچار ریزش مو شده‌اند، قرص اسپیرولاکتون است. این دارو با نام تجاری آلداکتون نیز شناخته می‌شود‌. اسپیرونولاکتون تولید هورمون آندروژن را کند می‌کند و جلوی ریزش موی ناشی از افزایش هورمون جنسی مردانه آندروژن را می‌گیرد. بی‌اشتهایی، بی‌نظم شدن پریود، افزایش حجم پستان‌ها، کاهش میل جنسی، نرم شدن استخوان‌ها، اسهال و تکرر ادرار برخی از عوارض ناشی از مصرف قرص اسپیرونولاکتون است.

داروهای ضد آندروژن

آندروژن یک نوع هورمون جنسی مردانه است که افزایش آن در بدن مردان و زنان به فولیکول‌های مو آسیب زده و منجر به ریزش مو و طاسی می‌شود. در چنین مواقعی پزشک برای جلوگیری از روند ریزش مو، داروهای ضد آندروژن تجویز می‌کند. داروهای ضد اندروژن به عنوان داروهای کنترل ریزش مو در زنان و مردان، آثار دراز مدت دارد و مصرف خودسرانه آن با عوارضی مانند اختلال در خواب همراه است. استفاده از این نوع داروی درمان ریزش مو بدون تجویز پزشک ممنوع است. پزشک بعد از بررسی آزمایش‌های هورمونی بیمار و تشخیص علت ریزش موی ناشی از افزایش هورمون آندروژن، این داروها را تجویز می‌کند.

بهترین قرص برای ریزش مو

فیناستراید

فیناستراید بهترین قرص برای ریزش مو در افرادی است که دچار طاسی و ریزش مو طبق الگوی مردانه شده‌اند. این محصول درمانی، علاوه بر قطع ریزش مو از طریق مهار فعالیت آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز در فولیکول مو به رشد مجدد موها نیز کمک می‌کند. داروی فیناستراید با کاهش هورمون‌های جنسی مردانه مانع از ریزش مو می‌شود. پزشک  متخصص پوست و مو این دارو را در اکثر مواقع برای مردان تجویز می‌کند. استفاده از قرص فیناستراید برای زنان باردار، افراد مبتلا به نارسایی کبد، مردان مبتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه ممنوع است.

کتوکونازول

یکی دیگر از داروهای ضد ریزش مو که به شکل شامپوی ۲ درصد نیز قابل استفاده است و التهاب فولیکول‌های مو را کاهش می‌دهد، کتوکونازول است. تولید هورمون مردانه‌ تستوسترون و هورمون‌های آندروژن با مصرف این دارو مهار می‌شود. این دارو علاوه بر درمان ریزش مو به درمان عفونت‌های قارچی پوست سر نیز کمک می‌کند.

دارو ریزش مو

آنترالین

آنترالین یکی دیگر از انواع دارو ریزش مو است که به صورت موضعی برای درمان بیماری پسوریازیس استفاده می‌شود. مصرف این دارو رویش مجدد موهای ریخته شده را افزایش می‌دهد. آنترالین نمونه مصنوعی یک ماده طبیعی موجود در یک درخت است.

کورتیکو استروئید

کورتیکو استروئید یک نوع دارو ریزش موی تزریقی است که به ناحیه‌ای که دچار ریزش مو شده، تزریق می‌شود. این دارو زمانی تجویز می‌شود که سیستم ایمنی بدن فرد به پوست و موی او آسیب می‌زند و فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. تزریق این دارو بعد از دو ماه، رویش مجدد موهای ریخته شده را به دنبال دارد. سردرد، احتمال عفونت در محل تزریق،  درد در ناحیه مفاصل برخی از عوارض مصرف داروی کورتیکو استروئید است.

قرص هیرویت

قرص هیرویت دارویی است که برای درمان ریزش مو تولید شده و در گروه مکمل‌های تقویتی مو قرار می‌گیرد. این قرص از بهترین داروهای ضد ریزش مو محسوب می‌شود و سرشار از آمینواسیدها و ویتامین‌های مورد نیاز موست. مصرف قرص هیرویت بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که علت اصلی ریزش مو در آن‌ها استرس زیاد و رژیم غذایی نامناسب است. ترکیبات موجود در هیرویت با تقویت فولیکول‌ها رشد مو را افزایش می‌دهد و ریزش آن را متوقف می‌کند.

داروهای کنترل ریزش مو

قرص پاورفیت

قرص پاورفیت به عنوان یک داروی درمان ریزش مو با استفاده از عصاره قارچ خشک تولید می‌شود‌. این دارو سرشار از اسیدآمینه، قندهای مورد نیاز بدن، پروتئین، سلنیوم، ویتامین‌های گروه B، آهن و کلسیم است. مصرف قرص پاورفیت علاوه بر جلوگیری از ریزش مو به تقویت و افزایش رشد موها نیز کمک می‌کند.

داروهای مولتی ویتامین

گاهی اوقات عواملی مانند سبک اشتباه زندگی، استرس و فشارهای عصبی و استفاده از رژیم غذایی نامناسب باعث کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن شده و منجر به تشدید ریزش مو می‌شود. در چنین مواقعی پزشک متخصص پوست و مو در کنار تجویز دارو ریزش مو، مصرف داروهای مولتی ویتامین را نیز پیشنهاد می‌کند‌. داروهای مولتی ویتامین‌ سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی مهم مانند زینک هستند و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

قرص فولیکوژن

قرص فولیکوژن نیز نوعی دارو ریزش مو به شمار می‌رود و علاوه بر جلوگیری از ریزش، استحکام موها را نیز افزایش می‌دهد. در ترکیبات این قرص مکمل اسید آمینه، ویتامین‌ها و املاحی مانند ال متیونین، ال سیستئین، ویتامین B۵، فولیک اسید، ویتامین B۶، ویتامین E، ویتامین D، زینک، سلنیوم، بیوتین و مس وجود دارد.

قرص زینک پلاس

یکی دیگر از بهترین داروهای ضد ریزش مو که توسط شرکت داروسازی دانا تحت لیسانس آلمان تولید می‌شود، قرص زینک پلاس است. وجود مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند زینک، ویتامین‌های گروه ۲، ویتامین C و نیاسین در ترکیبات این قرص در تقویت موها و جلوگیری از ریزش موها تاثیر بسزایی دارد. در بسیاری از مواقع پزشک متخصص پوست و مو در کنار سایر داروهای کنترل ریزش مو قرص زینک پلاس هم تجویز می‌کند.

سایپروترون استات

سایپروترون استات از داروهایی است که برای درمان ریزش مو هم تجویز می‌شود. از موارد درمانی دیگر این دارو می‌توان به درمان میل جنسی شدید در مردان، پرخاشگری‌های شدید جنسی، رشد موهای زائد در زنان و بیماری آلوپسی آندروژنیک اشاره کرد. مصرف خودسرانه این دارو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. پزشکان آمریکایی سایپروترون استات را به عنوان آخرین راه‌حل درمانی برای درمان ریزش موی شدید زنان در نظر می‌گیرند. مصرف این دارو برای بیماران مبتلا به نارسایی کبد، افسردگی شدید، کم خونی و افراد زیر هجده سال ممنوع است.

سایمتیدین

بهترین دارو درمان ریزش مو شدید زنان داروی سایمتیدین است. این دارو با نام تاگامت نیز شناخته می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد سایمتیدین جلوگیری از ترشح اسید معده برای درمان بیماران مبتلا به زخم‌های گوارشی است. اما به دلیل ویژگی ضد آندروژنی آن، برای درمان ریزش مو نیز کاربرد دارد. پزشک متخصص پوست و مو هیچ‌گاه برای درمان ریزش موی مردان، داروی سایمتیدین تجویز نمی‌کند؛ زیرا این دارو عوارض جنسی و تاثیرات زنانه در بدن مردان ایجاد می‌کند.

داروهای ضد عفونت‌های قارچی

علت اصلی ریزش مو در برخی از زنان و مردان وجود عفونت‌های قارچی روی پوست سر است. پزشکان متخصصان پوست و مو معمولا برای درمان عفونت قارچی تینا کیپتیس که باعث ریزش مو می‌شود، داروهای ضد عفونت‌های قارچی خوراکی یا موضعی تجویز می‌کنند. تاثیرات مثبت این داروها یک الی دو ماه بعد از مصرف به خوبی قابل مشاهده است و با از بین بردن عفونت قارچی پوست سر، جلوی ریزش مور را می‌گیرد. برخی از داروهای عفونت‌های قارچی با عوارضی مانند جوش، خارش، درد معده و اسهال همراه هستند.

دارو رویش مجدد موهای ریخته شده

داروهای کنترل یائسگی

با نزدیک شدن به سن یائسگی، زنان دچار اختلالات هورمونی می‌شوند. اکثر زنان با کاهش هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون و افزایش هورمون اندروژن دچار ریزش مو می‌شوند‌. در چنین مواقعی که علت ریزش مو به دلیل یائسگی و به هم خوردن تعادل هومورن‌های زنانه است، داروهای کنترل یائسگی تجویز می‌شود که برای درمان ریزش مو نیز مناسب است. از مهم‌ترین داروهای کنترل یائسگی می‌توان به استروژن و پروژسترون اشاره کرد.

داروهای ضد بارداری برای کنترل ریزش مو

در برخی از موارد، پزشک متخصص پوست و مو برای درمان بیماری آلوپسی آندورژنیک زنان و کنترل ریزش موی آن‌ها داروهای ضد بارداری تجویز می‌کند. این داروها به دلیل کاهش تولید آندروژن در تخمدان، برای جلوگیری از ریزش موها هم مناسبند. مصرف داروهای ضد بارداری برای کنترل ریزش مو حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود. زیرا مصرف خودسرانه این داروها عوارض جانبی زیادی به همراه دارد. حتی گاهی اوقات ریزش مو را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی بهترین داروهای درمان ریزش مو شامل ماینوکسیدیل، اسپیرونولاکتون، داروهای ضد آندروژن، فیناستراید، کتوکونازول‌ آنترالین، کورتیکو استروئید، قرص هیرویت،‌ قرص پاورفیت، داروهای مولتی ویتامین، قرص فولیکوژن، قرص زینک پلاس، سایپروترون استات، سایمتیدین، داروهای ضد عفونت‌های قارچی، داروهای کنترل یائسگی و داروهای ضد بارداری پرداختیم و توضیح دادیم که انواع دارو ریزش مو حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. تجربه شما در مصرف داروهای ضد ریزش مو چیست؟ لطفا نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.