زیبایی, سلامت

مهمترین علل ریزش مو

علت ریزش مو

ممکن است که ریزش مو یا آلوپسی فقط پوست سر یا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکل گاهی موقتی و گاه برای همیشه اتفاق میفتد. علت ریزش مو مسائل مختلفی است و معمولا نگران‌کننده نیست. بااین‌حال، اگر دلایل ریزش مو و نحوه تشخیص آن را بدانید، می‌توانید به موقع برای درمان اقدام کنید و جلوی آسیب‌های بیشتر را بگیرید. در این مقاله، مهم‌ترین دلایل ریختن موی سر، نحوه تشخیص آن و بهترین زمان برای درمان ریزش مو را توضیح می‌دهیم. 

نحوه تشخیص ریزش مو

بسیاری افراد با دیدن ریزش مو از انواع مکمل ها استفاده می کنند. بهتر است اول به دلایل و نشانه های ریزش مو توجه کرد سپس از مکمل تقویت مو سر کمک گرفت. مهم‌ترین نشانه ریزش مو، ریختن موها بیش از اندازه معمول است. با وجود این، تشخیص این مشکل از آنچه تصور می‌کنید، دشوارتر است. اگر یکی از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، باید نسبت به ریزش موهای خود حساس شوید:

  • عریض شدن فرق سر: اگر موقع باز کردن فرق سر خود متوجه عریض شدن آن شده‌اید، ممکن است موهایتان نازک شده باشند. این نشانه بیشتر در زنان دیده می‌شود در حالی که در مردان، اغلب خط موی پیشانی شروع به عقب‌نشینی می‌کند. هر دو نشانه حاکی از این هستند که موهای سر شما نازک شده و می‌ریزد.
  • ریزش مو هنگام شانه زدن: پس از شانه زدن، برس یا شانه خود را بررسی کنید. اگر در آن بیش از حد معمول مو جمع شده، ممکن است نشانه ریختن موهای شما باشد. 
  • نقاط طاس دایره‌ای یا پراکنده: ریزش مو در برخی از افراد به صورت نقاط طاس دایره‌ای یا پراکنده روی پوست سر، ریش یا ابرو اتفاق میفتد. گاهی اوقات، پوست پیش از ریزش مو دچار خارش یا درد می‌شود. 
  • شل شدن موها: ممکن است که یک شوک روانی یا جسمی سبب شل شدن مو شود. در برخی از مواقع، هنگام شانه کردن یا شستن موها یا حتی پس از کشیدن ملایم آنها، تعداد انگشت‌شماری از موهایتان می‌ریزد. این نوع ریزش معمولا سبب نازک شدن مو می‌شود اما موقتی است. 
  • گرفتگی موگیر چاه حمام یا سینک روشویی: اگر به‌تازگی متوجه تجمع بیش از اندازه مو در موگیر یا سینک شده‌اید، احتمالا موهایتان بیش از حد معمول می‌ریزند. 
  • ریزش موی تمام بدن: برخی از شرایط و درمان‌های پزشکی مانند شیمی‌درمانی برای سرطان، منجر به ریزش مو در سراسر بدن می‌شوند. معمولا این موها دوباره رشد می‌کنند و جای نگرانی نیست.  

دلایل ریزش مو

معمولا روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهیم. این اتفاق طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد چون هم‌زمان موهای جدید رشد می‌کنند. ریزش مو زمانی اتفاق میفتد که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند. در این حالت، باید به دنبال دلایل ریزش مو باشید. ریزش مو به علل مختلفی اتفاق میفتد که ۱۳ علت از آنها رایج‌تر و مهم‌تر هستند. 

 دالیل ریزش مو

ریزش مو ارثی

شایع‌ترین علت ریزش مو ارثی است و با افزایش سن اتفاق میفتد. به این بیماری آلوپسی آندروژنیک، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه گفته می‌شود. معمولا ریزش موی ارثی به‌تدریج و با الگوهای قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد. آلوپسی آندروژنیک در مردان به شکل عقب‌نشینی خط مو و ریزش موی سکه‌ای و در زنان به صورت نازک شدن موهای فرق سر اتفاق میفتد.

تغذیه نامناسب

کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی به ریزش مو و کاهش رشد موها منجر می‌شود زیرا وجود این مواد مغذی در بدن به چرخه رشد مو و چرخه سلولی کمک می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل پروتئین، بیوتین، روی و آهن از جمله این مواد مغذی هستند. 

تغذیه نامناسب یا رژیم‌های سخت یا به‌شدت محدودکننده در برخی از مواقع منجر به کمبود مواد مغذی در بدن می‌شود که به نوبه خود به ریزش یا نازک شدن مو و طاسی‌های پراکنده در سر می‌انجامد. 

برای تشخیص کمبود مواد مغذی در بدن باید از آزمایش‌های تشخیص پزشکی کمک بگیرید چون مصرف بیش از حد برخی از مکمل‌ها مانند ویتامین آ و ای نیز باعث ریختن موی سر می‌شود. 


بهترین قیمت مکمل غذایی در داروخانه آنلاین دارولاین


کم خونی

فقر آهن در بدن یکی دیگر از دلایل ریختن موی سر است. کم‌خونی ناشی از فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که در بدن آهن کافی وجود نداشته باشد. ضعف، خستگی، تنگی نفس یا درد قفسه سینه از جمله نشانه‌های کم‌خونی هستند. 

برای رفع این مشکل، باید به پزشک مراجعه کنید. او مکمل‌های آهن یا سایر روش‌های مربوط به سبک زندگی سالم را به شما پیشنهاد می‌دهد و ممکن است به شما توصیه کند که غذاهای سرشار از آهن و ویتامین سی را بیشتر مصرف کنید. 

کم آبی بدن

یک‌چهارم از تارهای سالم مو را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین، با آب‌رسانی نامناسب به بدن موها هم استحکام و هم حجم خود را از دست می‌دهند. کم‌آبی شدید بدن ریزش مو را تسریع می‌دهد. اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید که موهایتان بیش از حد معمول نازک شده یا می‌ریزد، افزایش مصرف روزانه آب به شما کمک می‌کند. همچنین، بهتر است از نرم‌کننده‌های مرطوب‌کننده مو استفاده کنید و تا زمانی که مشکل کم‌آبی رفع نشده، از سشوار کشیدن موها خودداری کنید.

استرس و اضطراب

گاهی اوقات استرس ناشی از وقایع ناگوار مانند مرگ عزیزان، طلاق یا حتی بیکاری علت ریزش مو می‌شود. در این صورت، ریزش مو چند هفته تا ۶ ماه پس از تجربه استرس‌زا رخ می‌دهد. این نوع ریزش مو معمولا موقتی است و با از بین رفتن استرس و اضطراب همه چیز در عرض ۶ تا ۹ ماه به حالت عادی بازمی‌گردد. 

استرس به شکل دیگری هم علت ریزش مو می‌شود. گاهی مواقع، افراد با کندن موهای سر، ابروها و سایر نقاط بدن خود به استرس واکنش نشان می‌دهند. به این اختلال تریکوتیلومانیا گفته می‌شود. در واقع، کندن موها برای برخی از افراد به راهی برای کاهش تنش، ناامیدی و سایر احساسات ناراحت‌کننده تبدیل می‌شود. برای درمان این اختلال باید به پزشک مراجعه کنید. 

 دلایل ریختن موی سر


خرید مکمل ویتامین برای تقویت بدن از بهترین برندهای دنیا


عوارض بیماری و عفونت

ابتلا به بیماری‌های مختلف و عفونت نیز می‌تواند علت ریزش مو شدید باشد. تب بالا یا عفونت شدید هر دو به ریزش موی موقتی کمک می‌کنند. این آسیب‌های فیزیکی گاهی شامل عفونت‌های قارچی پوست یا عفونت‌های باکتریایی مانند سیفلیس می‌شوند که سبب طاسی یا نازک شدن مو خواهند شد. 

درمان بیماری و عفونت به رشد دوباره موها کمک می‌کند و از ریزش مو در آینده جلوگیری خواهد کرد. بنابراین، اولین گام برای درمان ریزش مو در چنین مواردی، درمان بیماری با کمک پزشک است. 

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از دلایل ریزش مو مشکلات مربوط به هورمون‌های تیروئید است. کم‌کاری و پرکاری تیروئید هر دو منجر به ریزش مو می‌شوند زیرا هر دو باعث عدم تعادل هورمونی می‌شوند. هورمون‌های تیروئید به تنظیم تقریبا همه عملکردهای بدن از جمله رشد مو کمک می‌کنند. درمان مناسب برای کنترل شرایط ترشح این هورمون، آن را تحت کنترل درمی‌آورد، ریزش مو را متوقف می‌سازد و باعث رشد دوباره موهای شما می‌شود. 

نقص سیستم ایمنی

گاهی اوقات نقص سیستم ایمنی علت ریزش مو است. در این شرایط بیماری‌های خود ایمنی سبب می‌شوند که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند، آنها را از بین ببرد و از رشد دوباره موها جلوگیری کند. نقص سیستم ایمنی بدن گاهی علت ریزش مو طولانی مدت می‌شود و گاه دلیلی برای ریزش موی موقتی است. در هر صورت، باید برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید تا مشکل ریزش موهایتان هم کم‌کم رفع شود. می توانید با کمک انواع مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، به افزایش ایمنی بدن خود کمک کنید.

مواد شیمیایی

در برخی از مواقع، تلاش برای داشتن یک مدل موی شیک به آسیب و شکستگی قابل توجه موها و در نهایت ریزش و نازک شدن مو می‌انجامد. شامپو زدن یا سشوار کشیدن بیش از حد و استفاده مکرر از ابزارها و مواد حالت‌دهنده مو از جمله دلایل ریختن موی سر هستند. خشک‌کننده‌ها، صاف‌کننده‌ها و رنگ موها نیز به ریزش موی ناشی از آسیب مو کمک می‌کنند. بر این اساس، بهتر است از شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم و مناسب موهای خود استفاده کنید تا از آسیب رسیدن به موی خود جلوگیری کنید. 

عوارض مصرف دارو یا شیمی درمانی

برخی از داروها یا روش‌هایی که برای درمان سرطان به کار می‌روند، علت ریزش مو هستند. در این صورت، موهای شما در مدت کوتاه به‌شدت می‌ریزند. البته، با توقف شیمی‌درمانی، موها دوباره رشد خواهند کرد و احتمال دارد که با بافت یا رنگ متفاوتی رشد کنند. 

بیشتر بخوانید: انوع روش های تقویت موی سر

 دالیل ریختن موی سر

مصرف مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی به کمبود یا جذب نشدن مواد مغذی مهم برای بدن کمک می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این مواد سبب عدم دریافت روی، مس یا پروتئین کافی توسط بدن و در نهایت ریزش مو می‌شود. در برخی از مواقع، مصرف الکل در روند پردازش و استفاده بدن از غذا در طول هضم اختلال ایجاد می‌کند. 

تغییرات هورمونی

گاهی تغییرات هورمونی علت اصلی ریختن موهای سر شماست. شروع یا توقف مصرف داروهایی مانند قرص‌های ضد بارداری و یائسگی می‌تواند به ریزش مو کمک کند. علت هم این است که در طول این فرایند تعادل هورمون‌ها به هم می‌ریزد. 

سندرم تخمدان پلی کیستیک در خانم ها

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که سبب عدم تعادل هورمون‌ها در خانم‌ها می‌شود. عدم تعادل هورمونی نیز تا حدی به دلیل آندروژن اضافی که نوعی هورمون جنسی است، اتفاق میفتد. این عارضه به عوارض جسمی از جمله ریزش یا نازک شدن مو منجر می‌شود. 

چه زمانی برای درمان ریزش مو اقدام کنیم؟

بهتر است برای درمان ریزش هر گونه ریزش موی غیرعادی و بی‌دلیل به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. او می‌تواند علل ریزش مو را کشف و بهترین راه درمان مانند مصرف داروهای درمان ریزش مو، یا استفاده از روش های کلینیکی و … را پیشنهاد کند. بهتر است هنگام مراجعه به پزشک، هر گونه نشانه غیرعادی که مشاهده کرده‌اید را ذکر کنید. برخی از نشانه‌هایی که باید برای پزشک بازگو کنید، عبارت‌اند از:

  • خستگی؛
  • کاهش وزن بدون دلیل؛
  • تب؛
  • تغییرات در حرکات روده؛
  • تغییرات پوستی روی پوست سر یا بدن؛
  • جراحی‌ها یا اقدامات پزشکی که اخیرا انجام داده‌اید؛
  • تغییر در رژیم غذایی و تغذیه شما؛
  • هر گونه واکسیناسیون یا مصرف داروی جدید.

ارائه اطلاعات درباره سرعت ریزش مو یا سابقه خانوادگی می‌تواند به پزشک کمک کند تا علت ریزش مو را کشف کند و متناسب با آن بهترین روش درمانی را پیشنهاد دهد. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.