اطلاعات دارویی, سلامت

ماینوکسیدیل، داروی درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل

حتی اگر با مشکل ریزش مو هم دست و پنجه نرم نمی‌کنید باز هم محتمل است که نام ماینوکسیدیل را شنیده باشید. داروی محبوبی که برای درمان مشکلات مرتبط با ریزش مو استفاده می‌شود. اولین بار در دهه ۱۹۷۰ از ترکیبات ماینوکسیدیل برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شد. بعدها با تغییراتی که در ترکیب آن ایجاد شد از این دارو برای رشد مو استفاده شد. ماینوکسیدیل یک گشادکننده عروق شریانی قوی است و همین ویژگی آن هم موجب شد تا در ابتدای کار از ان برای درمان فشار خون بالا استفاده شود. کمک به گردش خوب خون در پوست سر و صورت هم یکی از دلایلی است که از ترکیب آن برای درمان ریزش موی سر استفاده شد. توجه به این نکته ضروری است که بعد از دهه ۷۰ میلادی و نظر به عوارض دیگر استفاده از ماینوکسیدیل برای کاهش فشار خون یا از آن استفاده نشد یا از داروهایی جانبی در کنار آن استفاده می‌شود. برای همین توجه داشته باشید که به هیچ وجه از قرص ماینوکسیدیل برای تقویت رشد مو یا جلوگیری از ریزش آن استفاده نکنید و فقط ترکیبی از آن که برای استفاده موضعی ساخته شده برای این کار مناسب است. 

ماینوکسیدیل، داروی درمان ریزش مو

این روزها همه ماینوکسیدیل را درمانی برای ریزش مو می‌دانند. استفاده از محلول ماینوکسیدیل بسیار رایج است و فوم آن هم در بازار موجود است. در بسیاری داروخانه‌ها و مراکز خدمات آرایشی و زیبایی تاکید می‌شود که ماینوکسیدیل برای کمک به تقویت موی مردان مناسب است. اما این باوری اشتباه است. برخی ترکیب‌های ماینوکسیدیل برای تقویت موی زنان هم موثر است و به آنها کمک می‌کند. اینکه چطور ماینوکسیدیل به تقویت موی مردان کمک می‌کند چندان ساده نیست. اما یک توضیح اجمالی به این صورت است که این ماده شیمیایی دوره فاز رشد فعال مو را تقویت می‌کند. همانطور که گفتیم ماینوکسیدیل یک گشاد کننده عروق است که سابقا برای کاهش فشار خون از آن استفاده می‌شد. در استفاده موضعی هم کارکرد آن به همین صورت است و موجب می‌شود تا خون رسانی به موهای سر افزایش یافته و به تقویت دوره رشد مو کمک می‌کند. کاری که ماینوکسیدیل این است که موهای نازک و کرک مانند سر و صورت را تقویت کرده و از آنها موهایی کلفت و ضخیم می‌سازد.

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل یک داروی محلول است که برای استفاده موضعی روی پوست سر توصیه می‌شود. این دارو پیشتر کاربرد دیگر داشته که ترکیبات آن به صورت قرص برای مهار فشار خون‌های سرکش و بیش از حد بالا استفاده می‌شده. البته خیلی زود معلوم شد که این قرص اثرات منفی و جانبی سنگینی روی سایر ارگان‌ها دارد. هنوز هم توصیه می‌شود اگر بیماری قلبی دارید از ماینوکسیدیل استفاده نکنید چرا که ممکن است خطرات زیادی برای شما داشته باشد. در حال حاضر هم اگر پزشکان بخواهند در موارد حاد از این قرص استفاده کنند حتما آن را با دو داروی مکمل به کار می‌برند تا اثرات جانبی آن را کاهش دهند. اما مورد استفاده آن برای ریزش مو اگرچه از همین فرمول پیروی می‌کند اما داستانی دیگر دارد. این روزها کاربرد ماینوکسیدیل بیشتر برای تقویت موی سر و مقابله با ریزش آن است. همین ترکیبات ۲ یا ۵ درصد آن به صورت محلول و یا فوم در بازار موجود است. که با ماساژ روی سر موجب تقویت موی سر شده و از ریزش موهایی نازک و کرک مانند جلوگیری می‌کند. 


خرید قرص تقویت مو برای خانم ها و آقایان در داروخانه آنلاین دارولاین


کاربرد ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو

کاربرد ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی سر چیست؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال باید بدانید که موها برای چه می‌ریزند؟ موی سر به دلایل مختلفی ممکن است دچار ریزش شود. یکی از شایع‌ترین دلایل آن اما نرسیدن مواد مغذی به آن است. ایجاد اختلال در فرایند تغذیه موها موجب می‌شود که آنها نازک و شکننده شده و زود از بین بروند. البته این مسئله دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد اما ماینوکسیدیل مشخصا با حل کردن این مشکل عمدتا شایع کاری می‌کند که ریزش موی شما کم شده و موها تقویت شوند. به این ترتیب که محلول یا فوم ماینوکسیدیل روی پوست سر شما با ماساژ و مالشی که به آن می‌دهید کاری می‌کنند که عروق گشاد شده و کار غذارسانی به موها به راحتی انجام شود. به این ترتیب تعداد موهای نازک و کرک مانند کم شده و ریزش موی سر شما کاهش می‌یابد. 

اگرچه ماینوکسیدیل دارویی مناسب برای ریزش موی سر است اما در سال‌های اخیر از ماینوکسیدیل برای ریش هم استفاده می‌شود که تاثیرات قابل توجهی دارد. 

پیشنهاد دارولاین: معرفی انواع روش های تقویت موی سر

ماینوکسیدیل چیست

طول مدت درمان با داروی ماینوکسیدیل

سوال رایج بسیاری که ماینوکسیدیل برای مو را استفاده می‌کنند این است که چه مدت باید از این دارو استفاده کنند تا به نتیجه برسند. اگر پاراگراف بالا و نحوه کار ماینوکسیدیل را بررسی کرده باشید به خوبی می‌دانید که این محلول مشکلات غذا رسانی به موها را حل می‌کند. این مشکلات ممکن است به هر دلیلی ایجاد شده باشد ولی احتمالا از بین رفتنی نیستند. برای همین اگر استفاده از ماینوکسیدیل را قطع کنید احتمال اینکه دوباره ایجاد شود وجود دارد. شروع مصرف ماینوکسیدیل برای افرادی که موهای ضعیف، نازک و شکننده دارند به معنی یک دوستی دائمی است. در واقع باید بپذیرید که موهای شما با یک مشکل دائمی در غذارسانی مواجه است که این مشکل تنها به کمک ماینوکسیدیل حل می‌شود. با این حال از زمان شروع به استفاده از ماینوکسیدیل احتمالا تا ۹۰ روز بعد می‌توانید نتایج قابل قبول آن در تقویت موهای‌تان را ببینید. 

بیشتر بخوانید: روش های پیشگیری و درمان سفیدی مو

نکات مهم قبل از استفاده از ماینوکسیدیل

بهتر است استفاده از ماینوکسیدیل با مجوز پزشک باید و پزشک به شما بگوید که با چه دوزی و چند بار در روز از آن استفاده کنید. چرا که استفاده بیش از حد آن موجب بالا رفتن جذب پوستی ماینوکسیدیل شده و چنان‌که در پیشینه این دارو عنوان کردیم ممکن است به مشکلات قلب و عروقی قابل توجهی منجر شود. فراموش نکنید که در پزشکی از قرص ماینوکسیدیل برای مهار فشارخون‌های سرکش و خیلی بالا استفاده می‌شود و برای همین استفاده بی‌رویه آن در مواردی غیر از دستور پزشک ممکن است خطرناک باشد. 

گاهی افراد یک نوبت از ماینوکسیدیل را فراموش می‌کنند و در نوبت بعد دز دارو را بالا می‌برند. این یک اشتباه فاحش است و به هیچ وجه نباید بیش از حد توصیه شده از اینم دارو استفاده کنید. 

دیگر نکته مهم برای استفاده از ماینوکسیدیل این است که پیش از استفاده آن در موضعی که قرار است دارو قرار بگیرد از داروهای دیگر تقویت مو استفاده نکرده باشید. 

در طول دوران مصرف به ویژه چند ماه اول حتما با پزشک در ارتباط باشید. چرا که به دلیل ترکیبات الکلی این محلول ممکن است موجب واکنش‌هایی در برخی پوست‌ها شود. برای نمونه ممکن است برخی پوست‌ها با استفاده از ماینوکسیدیل به دلیل وجود الکل در آن خشک شود که نیاز است با دستور پزشک برای ان تمهیداتی اندیشیده شود.

استفاده از ماینوکسیدیل برای کودکان و افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود. همچنین برای زنان باردار هم محصول قابل توصیه‌ای نیست. اگر هرگونه آلرژی یا حساسیتی هم دارید باید قبل از مصرف پزشک خود را در جریان بگذارید. 


خرید مکمل لاغری و قرص کاهش وزن از فروشگاه آنلاین دارولاین


نحوه استفاده صحیح از ماینوکسیدیل

نحوه استفاده صحیح از ماینوکسیدیل بسیار ساده است. تنها نکته مهم در استفاده این است که موضعی که می‌خواهید محلول را روی آن قرار دهید باید تمیز باشد. پس از آن دارو را در دوز توصیه شده پزشک روی موضع قرار می‌دهید و با انگشتان دست‌تان شروع به ماساژ دادن می‌کنید. 

ماینوکسیدیل برای ریش

عوارض ماینوکسیدیل

همه عوارض احتمالی ماینوکسیدیل به ماجرای گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون احتمالی مربوط می‌شود. در برخی موارد ممکن است استفاده زیاد از این محلول با کاهش بینایی ای تار شدن چشم‌ها همراه باشد.  فشار خون بسیار پایین، کاهش میل جنسی و  ضربان قلب نامنظم یا سریع از دیگر مواردی است که می‌توان آن را از عوارض استفاده از ماینوکسیدیل دانست.

پیشنهاد میکنیم مقاله داروهای ضد ریزش مو را جهت آشنایی با سایر روش های جلوگیری از ریزش مو بخوانید.

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل

اگر به هر دلیلی در پوست سرتان احساس خارش، سوزش یا قرمزی غیر عادی دارید باید استفاده از ماینوکسیدیل را فراموش کنید. این دارو همچنین برای افراد زیر ۱۸ سال هم توصیه نمی شود. از سوی دیگر مادران باردار و مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند هم نباید از این دارو استفاده کنند. نکته مهم دیگر این است که افرادی که دارای بیماری قلبی هستند یا مشکلات عروقی دارند بهتر است از این دارو استفاده نکنند. همچنین اگر به فشارخون بالا و دیابت مبتلا هستید هم بهتر است از ماینوکسیدیل استفاده نکنید.

کلام آخر

ماینوکسیدیل یک داروی محبوب و پر مصرف در شاخه داروهای مراقبتی از مو به حساب می‌آید. اغلب پزشکان سلامت پوست و مو ممکن است به شما توصیه کنند که از این دارو استفاده کنید. اگر به دنبال تهیه این دارو و داروهای مشابهی برای سلامتی پوست و مو هستید استفاده از خدمات یک تامین کننده قابل اطمینان بسیار مهم به نظر می‌رسد. «دارولاین» یک داروخانه آنلاین است که می‌توانید با خیال راحت از کیفیت و قیمت محصولات از آن خرید کنید. همچنین این مجموعه با پشتیبانی قابل توجهی که ارائه می‌کند می‌تواند خیال شما در انجام یک خرید مناسب راحت کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.