عمومی

بهترین مولتی ویتامین برای دیسک کمر

بهترین مولتی ویتامین برای دیسک کمر - دارولاین

دیسک کمر به دلیل مشکل دیسک ستون فقرات ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث درد شود و حرکت عادی را برای افراد دشوار کند. چندین گزینه برای تسکین درد برای داروهای دیسک کمر وجود دارد. غذایی که می‌خوریم اساسا در سلامت و یکپارچگی ستون فقرات ما تأثیرگذار است. نسبت ایده‌آل مواد مغذی می‌تواند استخوان‌های ما را تقویت کند، دیسک‌های ما را دوباره پر کند و مواد خامی را که ماهیچه‌ها برای قوی ماندن نیاز دارند، فراهم کند. دیسک‌های بین مهره‌ای که به عنوان جاذب فشار و ضربه‌گیر بین مهره‌ها عمل می‌کنند، برای سالم ماندن به مواد مغذی مناسبی نیاز دارند. این دیسک‌ها از پروتئوگلیکان‌ها، کلاژن و آب تشکیل شده‌اند. سلامت دیسک‌ها به مواد مغذی مانند ویتامین C بستگی دارد که باعث تولید کلاژن می شود و همچنین آب که دیسک‌ها را هیدراته نگه می‌دارد. امروزه محبوبیت استفاده از مکمل‌های گیاهی و مولتی‌ویتامین‌ها برای سلامت ستون فقرات، رو به رشد است زیرا این مکمل‌ها می‌توانند به کنترل درد ناشی از بیماری و آسیب نیز کمک کنند. در این مقاله، با بهترین مولتی ویتامین برای دیسک کمر آشنا می‌شوید و می‌توانید مولتی‌ویتامین‌های موثر برای کاهش التهاب و تقویت دیسک کمر را که با نام قرص تقویتی برای دیسک کمر هم شهرت دارند پیدا کنید.

دیسک کمر چیست؟

قبل از یافتن بهترین مکمل یا بهترین مولتی ویتامین برای دیسک کمر، باید بتوانید تشخیص دهید که به طور کلی درد دیسک کمر یا فتق دیسک (Herniated discs) چیست. نام‌های زیادی را می‌توان برای توصیف مشکلات دیسک کمر، مانند برآمدگی دیسک (bulging disc) یا لغزش دیسک (slipped disc) استفاده کرد اما همه‌ی این اصطلاحات به یک مشکل مشترک اشاره دارند: کمر شما به نوعی آسیب دیده است.

همان‌طور که می‌دانید، دیسک‌ها بین هر دو مهره از ستون فقرات، قرار دارند. دیسک‌های ستون فقرات بین هر مهره، به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند. دیسک‌ها از ستون فقرات و اعصاب اطراف آن در برابر آسیب و ضربه محافظت می‌کنند اما اگر یکی از این دیسک‌ها آسیب ببیند، ممکن است عملکرد همه‌ آنها تحت تأثیر قرار گیرد. دیسک آسیب‌دیده به اعصاب مجاور، فشار وارد می‌کند و ایجاد درد می‌کند. گاهی اوقات این درد به اندام‌های دیگر نیز می‌رسد.

دیسک‌ها دو لایه دارند: لایه‌ بیرونی سخت و لایه‌ داخلی نرم‌تر. اگر لایه‌ بیرونی دیسک پاره شود، لایه داخلی نرم دیسک به بیرون نشت می‌کند. این اتفاق می‌تواند منجر به تخلیه‌ دیسک شود. اگرچه فتق دیسک می‌تواند در هر ناحیه‌ای از ستون فقرات رخ دهد، یافتن آنها در آن نواحی که فشار بیشتری را تحمل می‌کنند، مانند گردن یا کمر شایع‌تر است. فتق دیسک می‌تواند به دلیل قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب، انجام حرکات تکراری در طول روز و بالا رفتن سن ایجاد شود. بدون توجه به علت، راه‌های طبیعی برای درمان دیسک کمر وجود دارد. 

مولتی ویتامین ها چگونه به بهبود دیسک کمر کمک می کنند؟

مکمل‌ها با کمک به بدن در ساختن و تقویت استخوان و سایر بافت‌ها می‌توانند نقش مهمی در حفظ سلامت ستون فقرات ایفا کنند. برخی از مکمل‌ها به کاهش سرعت یا جلوگیری از آسیب بیشتر به ستون فقرات در اثر یک بیماری پزشکی مانند آرتروز کمک می‌کنند. حتی مکمل‌های خاصی با خواص ضد التهابی وجود دارد که به افراد کمک می‌کنند کمردرد ناشی از بیماری، جراحت یا جراحی را بهتر مدیریت کنند. مکمل برای دیسک کمر شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی، آنزیم‌ها و آمینو اسیدها است. 

مکمل‌ها هم به سلامت عمومی و هم به سلامت ستون فقرات کمک می‌کنند. امروزه انواع مختلفی از مکمل‌ها وجود دارد و اغلب انتخاب مکمل مناسب، دشوار است. با‌این‌حال، تحقیقات علمی ثابت کرده است که مولتی‌ویتامین‌ها بهترین مکمل برای دیسک کمر هستند. مولتی‌ویتامین‌ها از راه‌های زیر در درمان درد ناشی از دیسک کمر مؤثرند:

  • کمک به سالم و قوی ماندن ستون فقرات
  • ارتقاء سلامت دیسک ستون فقرات
  • تقویت مفاصل سالم در پشت و باسن (و نواحی دیگر)
  • کاهش درد ناشی از شرایطی مانند آرتروز
  • کاهش التهاب
  • بهبودی سریع‌تر بعد از جراحی ستون فقرات
  • کاهش سرعت پیشرفت بیماری

قرص تقویتی برای دیسک کمر

ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای سلامت دیسک کمر

گاهی اوقات، پزشک ممکن است مکمل‌های غذایی را توصیه کند. دریافت مواد مغذی مناسب برای بهبود و عملکرد صحیح بدن همیشه ممکن نیست. در ادامه، با چند مورد از مکمل‌ها که ممکن است به عنوان بهترین مولتی ویتامین برای دیسک کمر علاوه بر برنامه غذایی شما تجویز شوند آشنا می‌شوید. 

اسیدهای چرب امگا 3

مطالعات و تحقیقات پزشکی نشان داده است که مکمل‌های اسید چرب امگا 3 تجویز شده برای کمردرد می‌توانند فرایندهای التهابی و تخریب دیسک بین مهره‌ای را کاهش دهند. سه اسید چرب امگا 3 ALA (آلفا لینولنیک اسید)،DHA  (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) هستند. این مواد را می‌توان از مصرف روغن‌های گیاهی، ماهی و غذاهای دریایی به دست آورد که البته به صورت مکمل نیز وجود دارند.

گلوکزامین

گلوکزامین یک ترکیب طبیعی است که در غضروف یافت می‌شود. مکمل گلوکزامین از گلوکزامین استخراج‌شده از صدف یا ساخته شده در آزمایشگاه تهیه می‌شود. تحقیقات نشان داده که گلوکزامین ممکن است به تقویت غضروف یا کاهش سرعت تجزیه آن به دلیل پیری طبیعی یا بیماری کمک کند. پس این مکمل می‌تواند به پیشگیری یا تسکین درد ستون فقرات کمک کند.

متیل سولفونیل متان (MSM)

متیل سولفونیل متان MSM) ) یک ماده شیمیایی است که در انسان، حیوانات و گیاهان یافت می‌شود. این ماده اغلب با مکمل‌هایی مانند گلوکزامین ترکیب می‌شود زیرا می‌تواند التهاب را کاهش دهد. MSM می‌تواند التهاب و در نتیجه درد ناشی از آرتروز روماتوئید یا استئوآرتریت را کاهش دهد. حتی تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد این ماده می‌تواند به کاهش انحطاط مفصل کمک کند. MSM واقعا قابلیت کمک به سلامت ستون فقرات را دارد زیرا پایین نگه داشتن التهاب، کلیدی برای جلوگیری از مشکلات التهابی ستون فقرات است.

ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامت ستون فقرات محسوب می‌شود زیرا نقش آن در سلامت اسکلتی و عضلانی به خوبی مشخص شده است. تحقیقات نشان داده افرادی که به دلیل بیماری‌های آسیب‌رسان به ستون فقرات، نیاز به جراحی داشته‌اند، کمبود شدید ویتامین D را در خود احساس می‌کردند. ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها و دیسک‌های ستون فقرات (که از کلاژن ساخته شده‌اند)، ضروری است و جذب کلسیم را افزایش می‌دهد. هنگام کمردرد نیز ویتامین D با بهبود سلامت استخوان و بافت‌های ستون فقرات، به کاهش درد کمک می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C ویتامینی دیگری است که برای سلامت ستون فقرات، ضرورت دارد. ویتامین C برای تشکیل کلاژن سالم که دیسک‌های ستون فقرات را می‌سازند، لازم است. همچنین به سلامت تاندون، رباط و استخوان کمک می‌کند. در واقع، ویتامین C در تبدیل سلول‌ها به بافت‌های سالم تأثیرگذار است و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده که از رشد غیر طبیعی سلول‌ها جلوگیری می‌کند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. مصرف ویتامین C زمانی که کمردرد به دلیل بیماری ستون فقرات باشد، مفید است. همچنین می‌تواند با سالم نگه‌داشتن ستون فقرات و بافت‌ها، از بروز بیماری جلوگیری کند.

ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در بهبود و تشکیل استخوان‌ها دارد. ویتامین K با اتصال کلسیم به دیسک‌ها به قوی‌تر شدن دیسک‌ها کمک می‌کند. هنگامی که دیسک ستون فقرات آسیب می‌بیند، سطح ویتامین K کاهش می‌یابد.

ویتامین E

ویتامین E که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، می‌تواند فتق دیسک را درمان کند، عملکرد سیستم ایمنی شما را بهبود ببخشد و درد در عضلات آسیب دیده را کاهش دهد. ویتامین E تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد که منجر به افزایش عملکرد بهینه‌ی گردش خون و در نهایت باعث بهبود بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.

مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی، مؤثر در درمان دیسک کمر

به دلیل محتوای خاک نامناسب در کشاورزی و مصرف نکردن میوه و سبزیجات کافی توسط بیماران، دریافت تمام آنزیم ها، مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی به تنهایی در رژیم غذایی ما اغلب دشوار است. یک مکمل مولتی ویتامین/ مولتی مینرال با کیفیت بالا اغلب به عنوان جایگزین در برابر هر گونه کمبود و همچنین منبعی از مواد مغذی لازم به مثابه بلوک‌های یک ساختمان برای ارتقا یا تسریع بهبودی توصیه می‌شود. 

ویتامین‌هایی که اغلب استفاده از آنها در مولتی‌ویتامین‌ها برای فتق دیسک توصیه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • ویتامین  C: سیستم ایمنی را تقویت کرده و به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند.
  • ویتامین D : جذب کلسیم را افزایش می‌دهد.
  • ویتامین E : سیستم ایمنی را تقویت کرده و درد عضلات را کاهش می‌دهد.
  • ویتامین K : به اتصال کلسیم به دیسک‌ها کمک می‌کند.

لیست بهترین مولتی ویتامین ها برای دیسک کمر

برای اینکه بهترین مولتی ویتامین برای دیسک کمر یا همان قرص تقویتی برای دیسک کمر را انتخاب کنیم، باید نمونه‌هایی از این نوع مولتی ویتامین هم داشته باشیم. در ادامه با برخی از بهترین نوع این مکمل‌ها آشنا می‌شوید. 

کلاژن نوع ۲ و هیالورونیک اسید (Collagen Type II And Hyaluronic Acid)

کلاژن نوع ۲ پروتئینی است که نقش مهمی در سلامت دیسک ستون فقرات ایفا می‌کند و می‌تواند مزایای مختلفی را برای حفظ یا بهبود وضعیت دیسک‌های ستون فقرات ارائه دهد. به‌ عنوان برخی از مزایای این مکمل می‌توان از تقویت کنندگی مفاصل و استخوان‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل، ترمیم و بازسازی غضروف با کمک به تحریک ایجاد کلاژن و مسکن درد نام برد.

نحوه‌ مصرف

کپسول شرکت Nature’s Plenty برای بزرگسالان روزانه ۲ تا ۴ عدد ترجیحا با وعده غذایی مصرف شود.

گلوکزامین (Glucosamine)

گلوکزامین یک ترکیب طبیعی است که در بدن یافت می‌شود و معمولا به عنوان یک مکمل غذایی برای کمک به سلامت مفاصل استفاده می‌شود و به طور غیرمستقیم فوایدی برای سلامت ستون فقرات دارد از جمله: حفظ سلامت هسته‌ی دیسک، کاهش التهاب، مسکن درد و بهبود تحرک مفاصل.

نحوه‌ مصرف

روزی سه وعده همراه غذا مصرف شود.

کندرویتین سولفات (Chondroitin sulfate)

کندرویتین سولفات یک جزء طبیعی غضروف، از جمله غضروف موجود در دیسک‌های ستون فقرات است. با اینکه کندرویتین بیشتر با سلامت مفاصل مرتبط است، می‌تواند چندین مزیت مختلف برای سلامت دیسک ستون فقرات هم داشته باشد که کمک به سلامت غضروف، کمک به حفظ و نگهداشت آب غضروف و کاهش التهاب برخی از آنها هستند.

نحوه‌ مصرف

۲ دوز ۶۰۰ میلی‌گرمی یا ۳ دوز ۴۰۰ میلی‌گرمی در روز مصرف شود.

ال پرولین (L-Proline)

ال-پرولین یکی از انواع اسیدهای آمینه یا بلوک‌های سازنده‌ی پروتئین‌ها است که از اجزای ضروری دیسک‌های ستون فقرات هستند. این ریزمغذی نقش غیر مستقیمی در محافظت از سلامت بافت متصل بدن ایفا می‌کند و می‌تواند اثرات مثبتی بر دیسک‌های ستون فقرات داشته باشد. تولید کلاژن، سلامت غضروف، ترمیم بافت‌های آسیب دیده و کاهش التهاب برخی از این مزایا هستند.

نحوه‌ مصرف

مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز توصیه می‌شود.

قرص ویتامین B12

این قرص با نام کوبالامین هم شناخته می‌شود و یک ویتامین ضروری است که نقش‌های مختلفی در بدن ایفا می‌کند که برخی از آنها بهبود عملکرد سیستم عصبی، کاهش درد، تولید انرژی و تولید گلبول قرمز هستند.

نحوه‌ مصرف

برای بزرگسالان، روزانه ۲.۴ میکروگرم که بهتر است هنگام صبح مصرف شود.

سؤالات متداول

بهترین مولتی ویتامین برای دیسک کمر چیست؟

قرص ویتامین ب ۱۲، ال-پرولین، کندرویتین سولفات، گلوکزامین و کلاژن نوع ۲ و هیالورونیک اسید برخی از مکمل‌هایی هستند که می‌توانند به بهبود وضعیت دیسک کمر کمک کنند.

آیا مصرف مولتی ویتامین برای دیسک کمر چاق‌کننده است؟

برخی از مولتی‌ ویتامین‌ها می‌توانند اشتهای شما را افزایش دهند اما به خودی خودی باعث افزایش وزن نمی‌شوند.

مولتی ویتامین برای دیسک کمر را چطور مصرف کنیم؟

برای مصرف این مولتی ویتامین‌ها می‌توانید دستورالعمل سازنده را طبق آنچه توضیح دادیم دنبال کنید یا به عنوان بهترین کار از پزشک متخصص نظر بخواهید. 

سخن پایانی

تنها استفاده از قرص تقویتی برای دیسک کمر کافی نیست. یک رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت و تندرستی کلی بدن ضروری است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای عملکرد بیولوژیکی سالم در رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی یافت می‌شوند. علاوه بر توجه به رژیم غذایی، رعایت مجموعه‌ای از نکات ساده در جلوگیری از ابتلا به دیسک کمر مؤثر است:

  • برای  بلند کردن اجسام، از ناحیه کمر خم نشوید
  • داشتن وزن مناسب
  • پرهیز از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند
  • ورزش منظم
  • ترک سیگار

 توجه کنید که یک بدن سالم می‌تواند فشارهای وارد شده به ستون فقرات را در طول فعالیت‌های روزانه بهتر تحمل کند و از آسیب‌های مربوط به ستون فقرات3

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.