عمومی

بهترین مولتی ویتامین ها برای نوجوانان دختر و پسر

بهترین مولتی ویتامین ها برای نوجوانان دختر و پسر

مصرف مولتی ویتامین‌ها راهی ساده و مؤثر برای کمک به تکمیل رژیم غذایی نوجوانان و تأمین مواد مغذی مهمی است که به آنها نیاز دارند. این امر به‌ویژه برای نوجوانانی که به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند، محدودیت‌های غذایی سخت یا طبع حساسی دارند اهمیت بیشتری دارد. خوشبختانه، با مصرف مکمل‌هایی که بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان پسر و دختر هستند می‌توان مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز نوجوانان در این سنین را تأمین کرد. در این مقاله، با ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز نوجوانان در این سنین حساس و نمونه‌هایی از بهترین مکمل برای نوجوانان آشنا می‌شوید. 

اهمیت مصرف مولتی ویتامین برای سلامت نوجوانان

در یک دنیای ایده‌آل، فرزند نوجوان شما می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی سالم و متعادل دریافت کند. در چنین دنیایی ارائه فهرستی به نام بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان پسر و دختر کاربردی ندارد. بااین حال، همه می‌دانیم که در چنین دنیایی زندگی نمی‌کنیم. خوراکی‌های فراوری شده و غذاهای فست‌فود راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها و خوراکی‌ها برای نوجوانان است. این غذاها و خوراکی‌ها هم نمی‌توانند به نوجوانان در حال رشد کمک کنند. بنابراین، اضافه کردن مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن نوجوانان را تأمین کنند در کنار داشتن رژیم غذایی سالم راهی هوشمندانه است. البته، بهتر است قبل از افزودن هر نو ع مولتی ویتامین یا مکمل به برنامه غذایی و سلامتی فرزند نوجوانتان با پزشک یا کارشناس تغذیه او مشورت کنید. 

از سوی دیگر، مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها بهترین روش جهت تأمین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن نوجوان است اما حتی بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان هم نمی‌تواند جایگزین غذاهای سرشار از ویتامین و مواد معدنی شود. در کنار مصرف این مکمل‌ها باید رژیم غذایی سالم و متعادلی هم برای نوجوان خود تنظیم کنید. 

بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان پسر

مهمترین ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای نوجوانان پسر و دختر

نوجوانان مانند بقیه و حتی بیش از آنها به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. برای تهیه مکمل‌ها یا مواد غذایی مورد نیاز بدن نوجوانان باید با ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای رشد آنها اهمیت دارند آشنا شوید. در ادامه، مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز نوجوانان دختر و پسر را می‌خوانید. 

آهن

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای دختران نوجوان، آهن است، به خصوص اگر دوران قاعدگی آنها شروع شده باشد. پریود شدن به معنای خونریزی منظم آنها است. بنابراین، آهن بسیاری از دست می‌دهند. برای بیشتر نوجوانان این اتفاق هر ماه رخ می‌دهد مگر اینکه از داروهای ضد بارداری استفاده کنند. در این صورت، دوره‌های قاعدگی آنها تغییر می‌کند. 

دریافت نکردن آهن کافی در رژیم غذایی یا داشتن قاعدگی‌های بسیار سنگین و سخت ممکن است منجر به کم خونی و فقر آهن در دختران نوجوان شود. این مشکل به نوبه خود باعث خستگی، کمبود انرژی و تنگی نفس می‌شود. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی باید از غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز، لوبیا، دانه‌های خوراکی و میوه‌های خشک یافت می‌شود.

کلسیم

کلسیم برای رشد سالم استخوان‌ها و دندان‌ها حیاتی است. در طول سال‌های نوجوانی باید مطمئن شوید که کلسیم کافی دریافت می‌کنید تا به رشد و تکامل خود ادامه دهید. دریافت نکردن کلسیم کافی در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است باعث بروز مشکلات یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند راشیتیسم شود. بنابراین، کلسیم یک ماده مغذی مهم در رژیم غذایی نوجوان شما است. 

کلسیم در شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی و همچنین سبزیجات سبز برگ و ماهی‌هایی مانند ساردین که به طور کامل خورده می‌شوند یافت می‌شود. اگر نوجوان شما رژیم غذایی وگان دارد، بهتر است به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مصرف کلسیم او را افزایش دهید یا به او مکمل‌های کلسیم بدهید.

ویتامین دی

ویتامین D بسیار منحصر به فرد است زیرا یک ماده مغذی ضروری است که بدن ما می‌تواند از طریق قرار گرفتن در معرض نور و اشعه UV خورشید آن را تولید کند. همچنین در برخی غذاها از جمله ماهی‌های روغنی این ماده مغذی به وفور یافت می‌شود.

نوجوان ما به ویتامین D نیاز دارد چون این ویتامین به تنظیم مقدار کلسیم و فسفات در بدن او کمک می کند. کلسیم و فسفات هم برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند حیاتی هستند. کمبود ویتامین D در نوجوانان ممکن است رشد طبیعی آنها را مختل کند.

در تابستان فرزند نوجوان شما باید بتواند تمام ویتامین D مورد نیاز خود را با وقت گذراندن در بیرون از خانه و زیر نور خورشید دریافت کند. در پاییز و زمستان هم باید بیشتر از غذاهای سرشار از ویتامین D و مکمل‌های آن استفاده کند.

ویتامین A

این ویتامین ضروری برای بدن نوجوانان سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می‌کند، باعث تقویت چشم‌های آنها می‌شود، پوست آنها را سالم نگه می‌دارد و برای رشد و توسعه سلول‌های بدن آنها ضروری است. برای تأمین ویتامین آ مورد نیاز بدن نوجوانان باید آنها را تشویق کنید تا منابع غذایی مانند شیر، تخم‌مرغ، غلات غنی شده، جگر، هلو، سبزیجات با برگ سبز تیره و انبه مصرف کنند. 

ویتامین C

ویتامین سی کلاژنی را تشکیل می‌دهد که برای تشکیل استخوان‌ها، دندان‌ها، لثه‌ها و رنگ‌های خونی سالم ضروری است. به‌علاوه، به جذب آهن و کلسیم کمک می‌کند، باعث بهبود زخم‌هایی که در دوران نوجوانی و با وجود فعالیت فراوان نوجوانان تعداد آنها کم نیست می‌شود و به بهبود عملکرد مغز نوجوانان کمک می‌کند. 

منابع غذایی شامل ویتامین C انواع توت قرمز، کیوی، گواوا، گریپ فروت، پرتقال، فلفل قرمز یا سبز، کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی می‌شود.

ویتامین E

ویتامین E از سلول‌های بدن در حال رشد نوجوان در برابر آسیب محافظت می‌کند و باعث حفظ سلامت گلبول‌های قرمز او می‌شود. روغن های گیاهی، سبزیجات برگ دار، آجیل، آووکادو، گندم آلمانی و غلات کامل مهم‌ترین منابع غذایی سرشار از ویتامین ای هستند.

ویتامین‌های گروه B

بیشتر ویتامین‌های گروه ب به رشد بهتر نوجوان و سلامت او کمک می‌کنند. ویتامین B12 به تولید گلبول‌های قرمز خون او کمک می‌کند و برای بهبود عملکرد سلول‌های عصبی او اهمیت دارد. منابع غذایی حاوی این ویتامین شامل ماهی، گوشت قرمز، مرغ، پنیر شیر، تخم‌مرغ، غلات صبحانه غنی شده هستند.

ویتامین B6 به عملکرد طبیعی مغز و اعصاب نوجوان کمک می‌کند. سیب‌زمینی، اسفناج، موز، آجیل، دانه‌های خوراکی، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و غلات غنی شده از جمله منابع سرشار از این ویتامین گروه ب هستند.

در سنین نوجوانی بیش از هر زمان دیگری به انرژی نیاز داریم. تیامین (B1) هم کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند و به عملکرد صحیح قلب و سیستم عصبی نوجوان کمک می‌کند. مهم‌ترین منابع غذایی دارای تیامین نان غنی شده، غلات، ماکارونی، گوشت، ماهی، سویا، لوبیا، نخود، غلات کامل و جوانه گندم) هستند. 

نیاسین (B3) هم یک ویتامین انرژی‌بخش دیگر برای نوجوان است. این ویتامین مهم گروه ب غذا را به انرژی تبدیل می‌کند، به بهبود عملکرد عصبی کمک می‌کند و سلامت پوست نوجوان را تضمین می‌کند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات سرد و گرم و دانه‌های خوراکی مهم‌ترین منابع تأمین نیاسین هستند. 

ریبوفلاوین (B2) برای داشتن بینایی خوب، تولید انرژی و تولید گلبول‌های قرمز مهم است. گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات، آجیل و دانه‌های خوراکی، سبزیجات برگ سبز وغلات غنی شده از جمله منابع تأمین ریبوفلاوین مورد نیاز بدن نوجوان محسوب می‌شوند. 

فولات (اسید فولیک یا B9) برای تولید DNA  مورد نیاز بدن نوجوان در حال رشد اهمیت دارد و برای تولید گلبول‌های قرمز او ضروری است. جگر، لوبیا، حبوبات، سبزیجات برگ سبز، نان غنی شده، برنج و ماکارونی غنی شده از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند به تأمین فولات مورد نیاز بدن نوجوانان به‌ویژه دختران نوجوان کمک کنند. 

منیزیم

منیزیم به بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نوجوان کمک می‌کند، ریتم قلب او را ثابت می‌کند، استخوان‌هایش را قوی نگه می‌دارد و به بدن او در ایجاد انرژی و ساخت پروتئین کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی مانند غلات کامل، آجیل و دانه‌های خوراکی، سبزیجات برگ‌دار، سیب‌زمینی، لوبیا، شیر، آووکادو، موز و شکلات می‌تواند به تأمین منیزیم مورد نیاز بدن نوجوانان کمک کند. 

پتاسیم

پتاسیم به بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و سیستم عصبی نوجوانان کمک می‌کند و به بدن آنها کمک می‌کند تا تعادل آب را در خون و بافت‌های خود حفظ کند. سیب‌زمینی (با پوست)، کلم بروکلی، مرکبات و میوه‌های خشک مهم‌ترین منابع غذایی سرشار از پتاسیم هستند.

زینک یا روی

روی برای رشد طبیعی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم‌های نوجوان اهمیت بسیاری دارد. برای تأمین روی مورد نیاز بدن نوجوانان دختر و پسر باید به آنها مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا، آجیل، شیر، محصولات لبنی، غلات کامل و غلات صبحانه غنی بدهید.

معرفی بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان پسر و دختر

برای تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز نوجوانان باید از بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان پسر و دختر استفاده کرد. در ادامه، با بهترین مکمل‌هایی که می‌توانند ریزمغذی‌های مورد نیاز نوجوانان را فراهم کنند آشنا می‌شوید. 

مکمل Ritual Essential for Teens 

دختران و پسران نوجوان نیازهای ویتامین کمی متفاوتی دارند و Ritual برای هر کدام مولتی ویتامین‌های جداگانه عرضه می‌کند. Ritual ویژه دختران بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان دختر برای تأمین آهن مورد نیاز بدنشان است. مولتی ویتامین Ritual ویژه دختران فولات بیشتری هم دارد. در مقابل،  مولتی ویتامین Ritual ویژه پسران ​​فاقد آهن است که نشان‌دهنده نیاز کمتر پسران نوجوان به این ماده مغذی است. همچنین حاوی تنها ۱۰۰ میکروگرم فولات است. 

مولتی ویتامین ترنسپرنت لبز 

ورزشکاران نوجوان نیازهای تغذیه‌ای منحصر به فردی دارند و مولتی ویتامین ترنسپرنت لبز به طور خاص به این نیازها پاسخ می‌دهد. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری معمولی که در مولتی ویتامین‌های مخصوص نوجوانان پیدا می‌کنید، مولتی ویتامین ترنسپرنت لبز شامل عصاره ریشه آشواگاندا (برای استقامت قلبی تنفسی)، N-استیل سیستئین (برای مقابله با التهاب ناشی از ورزش و استرس اکسیداتیو) و CoQ10 است. یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهند که این مکمل به بهبود توان هوازی، آستانه بی هوازی، عملکرد ورزشی و ریکاوری ورزشکاران نوجوان و بزرگ‌سال کمک می‌کند.

مکمل مولتی ویتامین نیچرمید

بسیاری از مولتی ویتامین‌های جویدنی طعم ویتامین‌ها و مواد معدنی را با طعم‌ها و رنگ‌های مصنوعی پنهان می‌کنند اما صمغ به کار رفته در مکمل مولتی ویتامین نیچرمید از شیرین‌کننده با طعم‌های طبیعی پرتقال، گیلاس یا توت مخلوط استفاده می‌کند. نتیجه یک صمغ با طعم عالی بدون رنگ‌های مصنوعی، شربت ذرت با فروکتوز بالا و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. این مکمل می‌تواند ۱۲ ماده مغذی مورد نیاز بدن نوجوانان را تأمین کند. 

بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان دختر

مولتی ویتامین اسمارتی پنتز کیدز

این مکمل با ۱۹ ویتامین و ماده معدنی ضروری که دارد بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان پسر و دختر محسوب می‌شود. در این مکمل‌ها ویتامین‌های B3، B12، D و E را خواهید یافت. بیوتین، ید، زینک، سلنیوم و منگنز هم از جمله ترکیبات دیگر مکمل مولتی ویتامین اسمارتی پنتز کیدز هستند.

کلام آخر

ویتامین‌ها و مواد معدنی به رشد بهتر نوجوانان در این سنین حساس کمک می‌کنند. برای اینکه این مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها را تأمین کنید، می‌توانید با مشورت پزشک، علاوه بر تنظیم رژیم غذایی سالم به آنها بهترین مولتی‌ ویتامین‌ها مناسب سنشان را بدهید. برای انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان پسر و دختر هم بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مکملی متناسب با نیازهای فرزندتان به شما پیشنهاد دهد. 

سؤالات متداول

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای نوجوانان چیست؟

بیشتر مولتی ویتامین‌ها برای نوجوانان جهت استفاده روزانه تولید شده‌اند. با‌این‌حال، مصرف بیش از حد برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مولتی ویتامین‌ها ممکن است عوارضی در پی داشته باشد، به خصوص اگر نوجوان شما در حال حاضر مقادیر کافی از این مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کند. مطمئن شوید که فرزند نوجوان شما مولتی ویتامین خود را بیش از دوز توصیه شده روزانه مصرف نمی‌کند. اگر درباره اینکه فرزندتان به چه مقدار ماده مغذی  یا مکمل خاصی نیاز دارد سؤالی دارید، بهتر است درباره ین موضوع با پزشک او صحبت کنید.

ویتامین های لازم در دوران بلوغ نوجوان کدامند؟

ویتامین‌های D، A، C، E و ویتامین‌های گروه B.

آیا مصرف مولتی ویتامین برای نوجوانان عوارض دارد؟

ممکن است مصرف برخی از مولتی ویتامین‌ها عوارضی مانند یبوست، اسهال یا ناراحتی معده را در پی داشته باشد. این اثرات معمولا موقتی هستند و احتمالا با سازگاری بدن نوجوان با مکمل‌ها ناپدید شوند. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، بلافاصله نوجوان را نزد پزشک ببرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.