عمومی

کمبود چه ویتامینی باعث کمر درد میشود؟

کمبود چه ویتامینی باعث کمر درد می شود - دارولاین

کمردرد یک بیماری شایع است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ناراحتی، کاهش تحرک و کاهش کیفیت زندگی می‌شود. عوامل متعددی در ایجاد کمردرد نقش دارند، که از جمله می‌توان تصادفات و صدمات ناگهانی، وضعیت نامناسب و سبک زندگی بی‌تحرک را نام برد. نقش تغذیه در این زمینه اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با‌این‌حال، حفظ یک رژیم غذایی سالم می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان کمردرد داشته باشد. مهم‌ترین اصول برای حفظ سلامت کلی بدن، رژیم غذایی و ورزش است. برای سلامت ستون فقرات و عضلات کمر نیز رعایت این اصول لازم است. اگر کمر شما آسیب جدی دیده‌است و یا به تازگی دوره کمردرد شدیدی را پشت سر گذاشته‌اید، ثابت ماندن ممکن است بهترین راه حل برای کمردرد به نظر برسد اما در واقع این‌طور نیست. پس از یک یا دو روز، مهم است که دوباره حرکت را شروع کنید تا از سفت شدن و ضعیف شدن کمر خود جلوگیری کنید. ورزش در واقع به ترمیم ستون فقرات و سالم نگه داشتن کمر کمک می‌کند که خطر آسیب های بعدی را محدود می‌کند. ورزش‌های ملایمی زیرنظر متخصص، مانند آب درمانی یا یوگا می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین برای قوی نگه داشتن این ماهیچه ها و استخوان‌های مهم در بدن و به حداقل رساندن آسیب‌ها، باید مواد مغذی خاصی دریافت کنید. برخی از این مواد شامل کلسیم، ویتامین D، منیزیم، ویتامین B12 و آهن است. در این مقاله، با نقش ویتامین‌ها در سلامت کمر آشنا می‌شوید و متوجه خواهید شد که کمبود چه ویتامینی باعث کمر درد میشود. 

التهاب، عامل مهم در کمردرد

التهاب یک عامل زمینه‌ای رایج در بسیاری از موارد مزمن کمردرد است. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از غذاهایی با خاصیت ضد التهابی می‌تواند به کاهش التهاب و در‌نتیجه کاهش درد کمر کمک کند. غذاهایی مانند ماهی‌های چرب (سالمون و ساردین)، گردو، دانه‌های چیا، زردچوبه، زنجبیل، سبزی‌هایی با برگ‌های تیره و میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ در این زمینه به شدت مفید هستند. این غذاها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

در مقابل، برخی از خوراکی‌ها باعث افزایش التهاب می‌شوند که در نهایت کمردرد را نیز افزایش می‌دهند. معمولا در این خوراکی‌ها روغن هیدروژنه، الکل و کافئین وجود دارد. برای کاهش این آسیب، باید مصرف مواد فرآوری‌شده مانند غذاهایی که حاوی غلات تصفیه‌شده هستند (و ممکن است مواد مغذی آن‌ها از بین رفته‌باشد) و فست‌فودها را محدود کنید. می‌دانید که پروتئین‌ها در بدن نقش مهمی دارند و به ایجاد و بازسازی ماهیچه‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کنند. اما مصرف بیش از حد پروتئین نیز ممکن است باعث حذف کلسیم از استخوان‌ها و ضعیف‌شدن ستون فقرات شود. 

کمبود ویتامین‌ها و نقش آن در کمردرد

برای اینکه بدانید کمبود چه ویتامینی باعث کمردرد میشود، باید با نقش ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مختلف برای بهبود وضعیت کمر آشنا شوید. در ادامه، با مهم‌ترین ویتامین‌ها برای کاهش کمردرد آشنا می‌شوید. 

کمبود ویتامین D و کمردرد

بدن برای ایجاد سلول‌های استخوانی جدید به ویتامین D نیاز دارد. همچنین برای جذب کلسیم در استخوان‌های سالم نیز وجود ویتامین D ضروری است. کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند منجر به نرم شدن بافت استخوانی شود که معمولا نتیجه‌ آن، ایجاد کمردرد است.

نتایج یک مطالعه پزشکی که در سال ۲۰۱۸ روی ۸۱ مورد آزمایش شد نشان داد که افراد مبتلا به ورم مفاصل، درد عضلانی و درد گسترده‌ مزمن، نسبت به افراد بدون این شرایط، سطح ویتامین D کمتری دارند.

ویتامین D برای داشتن استخوان‌های قوی و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، که می‌تواند منجر به شکستگی فشاری ستون فقرات و کمردرد مزمن شود، ضروری است. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل غذاهای غنی از کلسیم مانند محصولات لبنی، سبزیجات برگ‌دار و  شیر گیاهی باشد. علاوه بر این، با مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌توانید از دریافت این ویتامین ضروری برای بدن خود اطمینان حاصل کنید.

آفتاب، منبع غنی ویتامین D است. وقتی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن شما این ویتامین برای کمر درد را از درون کلسترولی که در اختیار دارد، تولید می‌کند.

کمبود ویتامین C و کمردرد

ویتامین C باعث قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و تسریع روند بهبودی می‌شود. کمبود این ویتامین برای کمر درد، زمینه را برای آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها که می‌تواند عامل کمردرد باشند، فراهم می‌کند. غذاهای سرشار از ویتامین C شامل مرکبات (پرتقال، گریپ فروت و غیره) و سایر میوه‌ها و سبزی‌جات مانند فلفل قرمز، کلم بروکلی و توت فرنگی است.

کمبود ویتامین E و کمردرد

این ویتامین برای کمر درد، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و به روند بهبودی کمک می‌کند. این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که بدن انسان قادر به تولید آن نیست. پس باید آن را از طریق مکمل‌ها و موادغذایی به بدن رساند. مهم‌ترین غذاهای سرشار از ویتامین E جوانه گندم، تخمه آفتابگردان و بادام هستند.

کمبود ویتامین B و کمردرد

کمبود ویتامین B و به طور ویژه، B12 ممکن است علائم مختلفی از جمله خستگی، سردرد، افسردگی، رنگ پریدگی یا زردی پوست، اختلالات ذهنی و درد و التهاب در دهان و زبان را ایجاد کند .یکی از این علائم کمردرد است. ویتامین B12 معمولا به عنوان ویتامینی شناخته می‌شود که می‌تواند انرژی بدن را تقویت کند اما همچنین به سالم نگه داشتن سلول‌های عصبی و خونی بدن کمک می‌کند و همچنین در ساخت DNA مؤثر است. غذاهای غنی از ویتامین برای کمر درد شامل جگر گاو، صدف، غلات غنی شده صبحانه و ماهی قزل‌آلا است.

کدام ویتامین‌ها به درمان کمردرد کمک می‌کنند؟

بعد از رسیدن به پاسخ این سؤال که کمبود چه ویتامینی باعث کمر درد میشود، سؤال دیگری مطرح می‌شود. آیا از بین بردن کمردرد با استفاده از ویتامین‌ها امکان‌پذیر است؟ پاسخ کارشناسان به این پرسش مثبت است. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی (همان‌طور که در ادامه خواهید خواند) ممکن است پتانسیل کاهش کمردرد و التهاب را داشته باشند که می‌تواند مرتبط با تعدادی از بیماری‌های ستون فقرات از جمله آماس مفصلی ستون فقرات و آرتروز باشد. یک پزشک متخصص، می‌تواند با تجویز یک آزمایش خون ساده، میزان کمبود هر ویتامینی را در بدن شما تشخیص دهد.

ویتامین D

امروزه  ثابت شده است که ویتامین D عامل بسیار خوبی در حفظ سلامت کمر است. افراد مبتلا به کمردرد مزمن با شروع مصرف منظم ویتامین D بهبود قابل توجهی را در وضعیت خود تجربه کردند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم ویتامین D ممکن است اسپاسم در ناحیه کمر را نیز کاهش دهد.

ویتامین D به ندرت با سایر داروها واکنش نشان می‌دهد و بنابراین تجویز و مصرف آن برای انسان بی‌خطر است. علاوه بر این، استفاده روزانه ویتامین D برای شما ارزان و مقرون به صرفه است.

ویتامین C

ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، ویتامینی است که به درد کمر کمک می‌کند. این ویتامین نیز مانند ویتامین D، جذب کلسیم را در بدن افزایش می‌دهد که باعث تقویت و سلامت استخوان‌ها می‌شود. ویتامین C به روند بهبود شکستگی استخوان‌ها، زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک می‌کند. مصرف منظم ویتامین C همچنین فواید زیادی برای سلامتی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش محافظت در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا دارد.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین B کمپلکس حاوی تعدادی از ویتامین‌های گروه B است که برای سلامت کلی بدن ضروری است. در این گروه سه ویتامین به کمردرد کمک می‌کنند: ویتامین‌های B1، B6 و B12 . تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین‌ها ممکن است به طور قابل توجهی درد کمر شما را کاهش دهند. آنها در بهبود اعصاب ملتهب، که یکی از دلایل کمردرد است، مؤثرند. علاوه‌بر‌این، ویتامین‌های B1، B6 و B12 به تقویت و تغذیه‌ی اعصاب کمک می‌کنند تا درنتیجه منجر به بهبود آن‌ها و جلوگیری از آسیب بیشتر شود. آزمایشی در مورد ویتامین B12 و کمردرد در قرن جدید نشان داده که مصرف این ویتامین ممکن است به کاهش کمردرد نیز کمک کند.

ویتامین E

هنگامی که قسمت تحتانی کمر شما ملتهب است، موادی مضر به نام رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند. این رادیکال‌های آزاد سمی هستند و ممکن است باعث آسیب بیشتر شوند زیرا به دلیل واکنش‌پذیری بالایی که دارند، می‌توانند التهاب کمر را افزایش دهند. ویتامین E می‌تواند به کمردرد کمک کند زیرا یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. با مصرف منظم ویتامین E، واکنش آنتی اکسیدانی را در بدن خود افزایش می‌دهید. در نتیجه، این ویتامین می‌تواند به تسکین کمردرد کمک کند.

کلسیم و منیزیم دو ماده معدنی نجات‌بخش

کمبود کلسیم می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. کلسیم یک عنصر ساختمانی برای داشتن استخوان‌های قوی است و برای سلامت آنها بسیار مهم است. جدا از تقویت استخوان‌ها، منیزیم ماهیچه‌ها و عملکردهای عصبی بدن را حفظ می‌کند. مصرف کافی منیزیم در درمان اسپاسم عضلانی مؤثر است و به طور قابل توجهی درد کمر را کاهش می‌دهد.

سؤالات متداول

آیا مصرف امگا 3 در بهبود کمردرد مؤثر است؟

یک آزمایش تصادفی روی برخی از افراد نشان داد که استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 با مصرف روغن ماهی به طور قابل توجهی باعث کاهش درد کمر می‌شود. در واقع وجود ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) که یکی از اعضای مهم امگا 3 می‌باشد، برای تسکین درد در بزرگسالان مبتلا به کمردرد مؤثر است.

ویتامین برای کمر درد

مصرف کدام ویتامین سریع‌ترین و مؤثرترین راه درمان کمردرد است؟

ثابت شده است که ویتامین D عامل بسیار خوبی در حفظ سلامت کمر است. افراد مبتلا به کمردرد مزمن با شروع مصرف منظم ویتامین D بهبود قابل توجهی را در وضعیت خود تجربه کردند.

آیا برای مصرف مکمل‌های رفع کمر درد به تجویز پزشک نیاز است؟

بله، برای مصرف هر مکملی باید ابتدا از پزشک خود سؤال کنید. 

سخن پایانی

با وجود این‌که تغذیه تنها راه حل برای همه‌ی موارد کمردرد نیست اما بدون شک نقش حیاتی در پیشگیری و مدیریت این بیماری رایج دارد. یک رژیم غذایی متعادل که شامل غذاهای ضد التهاب، کلسیم و ویتامین D کافی، مدیریت وزن و مصرف مایعات و آب فراوان باشد، می‌تواند به محافظت از کمر و ستون فقرات و کاهش خطر کمردرد کمک کند. با انتخاب آگاهانه در مورد آنچه که می‌خوریم، می‌توانیم بدن خود را تغذیه کرده و سلامت کلی اسکلتی و عضلانی خود را تقویت کنیم و در نهایت زندگی با کمردرد کمتر و کیفیت بهتر را تجربه کنیم.

توجه داشته باشید که وجود پسوند «طبیعی» در برخی مکمل‌ها به طور خودکار به معنای ایمن و مفید بودن آنها نیست. برخی از مکمل‌ها ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند و عوارضی ایجاد کنند و یا برخی از آنها به سادگی کارایی نداشته باشند. مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند در این زمینه کارساز باشد زیرا آنها بیشترین آموزش را در طراحی یک رژیم غذایی متعادل دیده‌اند، به ویژه برای افرادی که به دلیل داشتن سایر مشکلات سلامتی، دارای محدودیت‌های غذایی هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.