مادر و کودک

چگونه هوش کودک خود را تقویت کنیم؟

تقویت هوش کودک

اگر معجونی جادویی برای تقویت هوش کودک وجود داشت، بیشتر ما دوست داشتیم که فرزندانمان به طور مرتب از آن بنوشند. طبیعی است چون همه والدین بهترین‌ها را برای فرزندانشان می‌خواهند و همیشه نه اما اغلب داشتن هوشی متوسط به بالا به موفقیت آنها در زندگی کمک می‌کند. بنابراین، اصلا عجیب نیست که بسیاری از والدین به دنبال روش های افزایش هوش کودک باشند. اگر شما هم جزو والدینی هستید که مدام به راه های تقویت هوش کودکان خود فکر می‌کنند، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید تا هرآنچه باید درباره رشد هوشی کودکان بدانید را توضیح بدهیم.

نحوه تشخیص سطح هوشی کودکان

اولین گام برای تقویت هوش کودک این است که میزان هوش او را بسنجیم. هوش هم تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است و هم محیط زندگی بر رشد آن تأثیر می‌گذارد. هوش کودک به طور سنتی با تست آی‌کیو اندازه‌گیری می‌شود. البته، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این آزمون روشی بسیار محدود برای اندازه‌گیری هوش یک فرد است. راه‌های دیگری هم برای بررسی و سنجش هوش افراد از جمله کودکان مطرح شده که به موضوعاتی مانند هوش هیجانی مربوط می‌شود. 

یکی از فعالیت‌های مشهور نظام‌های آموزشی در سراسر جهان این است که میزان هوش‌های مختلف را در کودکان بسنجند. هاوارد گاردنر، روان‌شناس آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد نظریه‌ای را مطرح کرد که بر اساس آن هوش بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که ما آن اثر آن را می‌بینیم. بر اساس نظریه گاردنر، افراد ۸ هوش مختلف دارند که عبارت‌اند از:

  • هوش کلامی یا زبانی: توانایی به کار بردن زبان‌های مختلف و خواندن و گوش دادن به داستان‌ها، صحبت‌کردن و لذت بردن از شعر و قافیه‌های آن.
  • هوش منطقی یا ریاضی: توانایی دسته‌بندی و گروه‌بندی، شناخت روابط و ارتباطات، پرسش سریع سؤالاتی مانند چرا و چگونه و توانایی حل مسئله.
  • هوش موسیقیایی: توانایی درک زیر و بم، لحن و الگوی ریتمیک و ایجاد ملودی و به خاطر سپردن آهنگ‌ها به سادگی.
  • هوش بصری یا فضایی: پردازش اطلاعات از طریق عکس‌ها و تصاویر، داشتن تخیل فعال و توانایی طراحی و خلق چیزهای جدید.
  • هوش بدنی: توانایی برخورد با اشیاء، بذت بردن از حرکت و رقص همراه با توانایی یادگیری واکنش‌ها و درک هدف یک فعالیت فیزیکی.
  • هوش بین فردی: داشتن ارتباطات خوب با دیگران، توجه به حالات و احساسات دیگران، توانایی تشخیص نیت‌های اصلی افراد و فعالیت گروهی خوب. 
  • هوش درون فردی: مهارت در شناخت نیازها و ارزش‌های خود، تعیین اهداف به شکلی مؤثر برای خود و علاقه به فعالیت‌های انفرادی.
  • هوش طبیعت‌گرا: توانایی تشخیص گیاهان و جانوران مختلف، تشخیص حیوانات و گونه‌های آنها، درک جنبه‌های مختلف جهان طبیعت و ارتباط آشکار با آن. 

نظریه گاردنر مانند هر نظریه دیگر منتقدانی دارد. با وجود این، آشنایی با آن به شما کمک می‌کند که به هوش کودک نگاه وسیع‌تری داشته باشید و هوش کودک را از تمام جوانب در نظر بگیرید. به عقیده گاردنر هر کودکی استعدادهای خاص خود را دارد. تقویت هوش کودک نیز به این معناست که استعدادهای منحصربه‌فرد فرزندمان را بشناسیم و با توجه به آن درصدد رشد هوشی او برآییم. 

راه های تقویت هوش کودکان


خرید قرص مولتی ویتامین از بهترین برندها معتبر جهان.


اقداماتی برای تقویت هوش کودک

برای تقویت هوش کودک باید از روش‌هایی استفاده کنید که جنبه‌ها یا انواع مختلف هوش او را تقویت کنند. بر این اساس، در ادامه، ۱۰ روش مهم از راه های تقویت هوش کودکان را می‌خوانید. 

با کودک خود صحبت کنید!

شنیدن صحبت‌های شما به تقویت مهارت‌های زبانی کودک کمک می‌کند. برای او کتاب داستان بخوانید، درباره جهان و چگونگی و چرایی آن و خلاصه همه چیز صحبت کنید. کودکانی که در خانواده‌های شلوغ و تعاملی به دنیا می‌آیند، نسبت به کودکانی که اعضای خانواده آنها با یکدیگر کمتر صحبت می‌کنند، ضریب هوشی بالاتری دارند.  

بازی کردن

بازی کردن سبب تقویت مهارت یادگیری، حافظه و رشد بهتر مغز می‌شود. همچنین، رشد زبانی، هوش فضایی، توانایی استدلال و هوش ریاضی کودک را بهبود می‌بخشد. فعالیت‌هایی مانند درس خواندن مهم هستند اما کودکان باید برای استفاده از تخیل خود زمانی را به بازی کردن به روش خود اختصاص بدهند. 

روش های افزایش هوش کودک

تمرین موسیقی و آواز

لازم نیست که فرزند شما یک نوازنده یا خواننده مشهور شود. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهند که تنها ۷۵ دقیقه تمرین موسیقی در هفته به مدت ۱۲ هفته می‌تواند هوش کودکان پیش‌دبستانی را افزایش دهد. نتایج پژوهشی دیگر که در سال ۲۰۲۱ انجام شد نشان می‌دهد که آموزش موسیقی می‌تواند برخی از فعالیت‌های اجرایی کودکان ۶ تا ۷ ساله را بهبود ببخشد. 

بیشتر بخوانید: غذاهای مقوی برای کودکان

داشتن تغذیه مفید و سالم

در کنار سایر راه های تقویت هوش کودکان، باید به تغذیه آنها نیز توجه کنید. مواد مغذی که باید برای تقویت هوش کودک در رژیم غذایی او بگنجانید، عبارت‌اند از:

  • کولین؛
  • فولات؛
  • ید؛
  • آهن؛
  • اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا ۳؛
  • پروتئین؛
  • ویتامین‌های ب ۶، ب ۱۲، آ و دی؛
  • زینک. 

این مواد مغذی را می‌توانید با مصرف مواد غذایی از قبیل تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، سبزیجات برگ سبز، گوشت گاو بدون چربی یا جایگزین‌های آن، ماست، مغزهای خوراکی و حبوبات تأمین کنید. 


خرید مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن برای تمام بزرگسالان


تقویت هوش کودک با مکمل های تقویتی

برای تقویت حافظه کودکان می‌توانید از مکمل‌های غذایی هم استفاده کنید. البته، برای مصرف این مکمل‌ها و آگاهی از دوز مناسب آنها باید حتما نظر پزشکی متخصص را جویا شوید. برخی از مکمل‌هایی که به رشد و تقویت هوش کودک کمک می‌کنند، عبارت‌اند از: 

برای خرید انواع مکمل غذای کودک می توانید به راحتی از سایت دارولاین به صورت آنلاین اقدام کنید.

داشتن خواب کافی

هر کودک باید حداقل ۸ ساعت بخوابد تا اطلاعات و آنچه در طول روز آموخته را حفظ کند. خواب مسائل مختلف را در ذهن کودک نهادینه می‌کند. بنابراین، برای رشد هوشی کودکان باید نسبت به خواب آنها حساس باشید. 

بازی و تعامل و هم سالان

به کودک اجازه بدهید تا زمانی را به بازی با هم‌سالان خود اختصاص بدهد. بازی کردن با کودکان دیگر و تعامل با آنها در فعالیت‌های گروهی مختلف سبب می‌شود که هوش بین فردی کودک شما رشد کند و در آینده فعالیت‌های گروهی را بهتر انجام دهد. 

رشد هوشی کودکان

 

مطالعه و یادگیری موضوعات جدید

کتاب خواندن و یادگیری موضوعات جدید از طریق کتاب‌ها به رشد هوشی کودکان کمک می‌کند. خواندن کتاب‌های مفهومی همراه با تصاویر راهی فوق‌العاده برای تقویت هوش و مهارت‌های زبان کودک است. کتاب‌های داستان با دیالوگ‌های جذاب و عالی به رشد هوش کلامی کودک کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ویتامین های دوره بارداری

به کودک خود اعتماد به نفس دهید!

افزایش ضریب هوشی کودک با میزان اعتماد به نفس او رابطه مستقیمی دارد. کودکانی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، چیزهای جدید را سریع‌تر یاد می‌گیرند. در نتیجه، هوش بیشتری دارند. سعی کنید به فرزندتان برچسب‌های باهوش یا بی‌استعداد نزنید و او را با دیگران مقایسه نکنید. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که هوش ویژگی ثابتی نیست. می‌توان با روش درست آن را به شکلی اصولی تقویت کرد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که برای تقویت هوش کودک باید با چالش‌های مختلف روبه‌رو شود و از اشتباهات خود درس بگیرد. بنابراین، به جای برچسب زدن به کودک خود، او را تشویق کنید تا بهره هوشی بالاتری داشته باشد. 

سخن پایانی

برای تقویت هوش کودک راه‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها به روش تربیتی والدین مربوط می‌شوند و بعضی دیگر با سبک تغذیه او ارتباط دارند. با استفاده از ۱۰ روشی که در این مقاله معرفی کردیم، می‌توانید هوش کودک خود را از جهات مختلف تقویت کنید. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.