اطلاعات دارویی

قرص تنسی چیست و چگونه مصرف می شود؟

راه‌های متعددی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که تمامی آنان دائمی نیستند و معمولا بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده می‌شوند تا زوجین را از بارداری ناخواسته دور نگه دارد. یکی از روش‌های که تقریبا چندین دهه است که از آن استفاده می‌شود، خوردن قرص‌های اورژانسی ضدبارداری است. احتمالا شما هم تاکنون نام قرص لوونورژسترول یا قرص اورژانسی بارداری را شنیده‌اید یا خودتان هم از آن استفاده کرده‌اید. نکات زیادی درباره چگونگی استفاده از این قرص‌ها وجود دارد که اطلاع و یادگیری آنان می‌تواند به افزایش کارایی قرص‌های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته کمک کند. 

در همین ابتدا بهتر است بگوییم که قرص اورژانسی ضد بارداری تنها برای پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده می‌شود و برای پیشگیری منظم و دائمی از بارداری بهتر است از روش‌های دیگر مانند استفاده از کاندوم و دستگاه داخل رحمی (IUD) و یا قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید. همچنین مشورت کردند با پزشک خود را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

یکی از این قرص‌های اورژانسی ضد بارداری، قرص تنسی است. قرص اورژانسی تنسی یا قرص لوونورژسترول جهت جلوگیری از بارداری در مواقع حساس استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره دوز، تاثیرات و نحوه مصرف تنسی اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

قرص تنسی چیست وچگونه مصرف می شود؟

قرص تنسی یا همان قرص اورژانسی ضد بارداری یک روش سریع است که معمولاً برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی بدون استفاده از دیگر وسایل پیشگیری مانند کاندوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین نکته هنگام مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی، زمان مصرف آن و چگونگی مصرف صحیح این قرص است. معمولاً قرص‌های اورژانسی حاوی هورمون‌هایی مانند لوونورژسترل (Levonorgestrel) یا اولیسترانول (Ulipristal acetate) هستند. این قرص‌ها عمدتاً با افزایش سطح هورمون‌های جنسی مانند پروژسترون، فرآیند تخمیر را متوقف کرده و از ترکیب سپتوما در رحم جلوگیری می‌کنند.

خرید انواع مکمل افزایش میل جنسی از داروخانه آنلاین دارولاین

قرص تنسی چیست؟

پیش از هر نکته باید گفت که سازمان بهداشت جهانی قرص لوونورژسترل را یک قرص استاندارد برای جلوگیری از بارداری می‌داند. به باور این سازمان قرص تنسی یا قرص لوونورژسترل نه تنها بهترین قرص بلکه ایمن‌ترین روش ضدبارداری فوری در جهان است. هرچند که این سازمان اعلام کرده است که قرص اورژانسی تنسی عوارض جانبی محدودی هم دارد که باید آنان را نیز در نظر گرفت. ما در ادامه برخی از این عوارض را برای شما توضیح خواهیم داد.

قرص تنسی که به عنوان قرص صبح روز بعد نیز نام می‌شود، همانطور که گفتیم حاوی هورمون مصنوعی پروژسترون به نام لوونورژسترول است. همان ماده ای که در آی‌یودی هورمونی نیز به کار می‌رود. پس قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی در موارد رابطه جنسی محافظت‌نشده و مشکوک بودن به وقوع بارداری ناخواسته به صورت اورژانسی و فوری مصرف می شود. 

انواع قرص تنسی

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی به دو صورت در بازار وجود دارد؛ 0.75 میلی‌گرم (هر بسته حاوی دو قرص)  و 1.5  میلی‌گرم (هر بسته حاوی یک قرص).

 قرص اورژانسی تنسی

موارد مصرف قرص اورژانسی تنسی

همانطور که گفتیم قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی برای جلوگیری سریع از بارداری ناخواسته در موارد اضطراری استفاده می‌شود. 


خرید مکمل لاغری و کاهش وزن از بهترین برندها معتبر جهان


مقدار مصرف قرص تنسی

دوز اول قرص اورژانسی تنسی 0.75 میکروگرمی، نهایتاً تا ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی باید مصرف شود و ۱۲ ساعت بعد دوز دوم را مصرف کنید. اگر از قرص 1.5 میکروگرمی تنسی استفاده می‌کنید، تنها یک قرص باید مصرف شود. همانطور که گفته شد قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی تا 85 درصد مانع از بارداری می‌شود؛ اما فراموش نکنید که قرص تنسی نیز مانند هیچ کدام از روش‌های جلوگیری بارداری مانند کاندوم و آی‌یودی، 100 درصدی نیست و احتمال بارداری و خطا وجود دارد.

همچنین اگر از زمان رابطه جنسی بیشتر از 12 ساعت گذشته باشد بهتر است که یک قرص 1.5 میلی‌گرم و یا دو قرص 0.75 میلی‌گرمی همزمان مصرف کنید. اگر قرص تنسی را به موقع مصرف کنید، این قرص بی خطر، مقرون به صرفه و موثر است.

بیشتر بخوانید: راه های درمان افسردگی

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی ضدبارداری

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی در ۷۲ ساعت اولیه بعد از رابطه جنسی، ۸۵ درصد موفقیت در جلوگیری از بارداری را از خود نشان داده است. همچنین قرص تنسی را می‌توانید تا 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده کنید و قرص اورژانسی تنسی در چنین مواقعی با درصد بالایی از بارداری جلوگیری می‌کند. 

همچنین فراموش نکنید که پس از مصرف قرص تنسی ممکن است دوران قاعدگی نامنظم شود؛ بدین معنا که دوره قاعدگی بعدی شما کمی دیرتر یا زودتر از ماه‌های گذشته شروع شود. بنابراین اگر دیرتر از معمول پریود شدید، نگران نباشید و جایی برای نگرانی برای بارداری ناخواسته وجود ندارد. 

اگر از قرص اورژانسی تنسی استفاده کردید و ماه بعد پریود نشدید، برای پایان دادن به نگرانی خود، می‌توانید از تست‌های بارداری یا همان بی‌بی‌ چک استفاده کنید. بهتر است از این تست‌های بارداری حدودا سه هفته پس از خوردن قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کنید تا مطمئن شوید که قرص تنسی تاثیر کرده است یا خیر. 

همچنین بیش از مصرف قرص تنسی این نکات را نیز در نظر بگیرید:

    • با شکم خالی قرص نخورید.
    • اگر بعد از دو ساعت حالت تهوع داشتید و استفراغ کردید، خوردن دوباره قرص‌ها ضروری است.
    • اسهال شدید نیز در تاثیرگذاری این قرص‌ها موثر است و اثربخشی قرص اورژانسی تنسی را کاهش می‌دهد.
    • فراموش نکنید که قرص اورژانسی تنسی باید همراه با آب فراوان مصرف شود.
    • فقط یکبار در ماه مجاز هستید از قرص اورژانسی استفاده‌ کنید.

نحوه عملکرد قرص اورژانسی ضد بارداری

زمانی که اسپرم‌ها تخمک آزاد شده را بارور می‌کنند، بارداری صورت می‌پذیرد. تخمک بارور شده به داخل رحم می‌چسبد و در آنجا به جنین و سپس نوازد تبدیل می‌شود. قرص لوونورژسترول حاوی مقدار کمی از هورمون استروژن و پروژسترون است. این هورمون‌ها، هورمون‌های طبیعی بدن را مهار می‌کنند تا بارداری صورت نگیرد.

قرص تنسی معمولا تخمک‌گذاری بدن را متوقف می‌کند. قرص اورژانسی تنسی از سوی دیگر مخاط دهانه رحم را تغییر می‌دهند تا اسپرم از طریق دهانه رحم عبور کنند. آنان همچنین می‌توانند با تغییر داخل رحم از بارداری جلوگیری کنند. 

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی عبور و پیشرفت تخمک از طریق لوله فالوپ را کُند می‌کنند و با ضخیم کردن مخاط دهانه رحم و نارک کردن پوشش داخلی رحم نمی‌گذارد که تخمک به اسپرم جذب شود. بنابراین اگر در ساعات اولیه قرص تنسی استفاده شود، احتمال موفقیت آنان بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: ویتامین های دوران بارداری

 قرص اورژانسی ضد بارداری

عوارض قرص تنسی

مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی عوارض جدی یا طولانی‌مدتی ندارد، اما در برخی از موارد ممکن است عارضه‌های کوچکی و مقطعی داشته باشد. عوارضی مانند:

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد و دل‌درد
  • خونریزی
  • ضعف و بی‌حالی
  • حساسیت سینه‌ها
  • دردهای شکمی و لگنی
  • گرفتگی عضلات
  • تغییرات در خلق‌وخو
  • پریود نامنظم
  • معده درد
  • مشکلات پوستی
  • سرگیجه

البته باید گفت که قرص اورژانسی ضدبارداری تنسی مانند هر داروی دیگر عوارض جانبی دارد. آنطور که گفته می‌شود قرص تنسی سلامت تخمک‌ها را به خطر نمی‌اندازد و زوج را نابارور نمی‌کند؛ اما استفاده مکرر از آن بدون شک می‌تواند به سلامت زوج آسیب جدی وارد کند. پس بهتر است که استفاده از این قرص‌ها را محدود و از دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید تا مجبور به استفاده از قرص تنسی نشوید. بهتر است قرص لوونورژسترول را فقط در مواردی استفاده کنید که در موقعیت اورژانسی قرار گرفته‌اید مانند پاره‌شدن ناگهانی کاندوم در حین رابطه جنسی.


خرید مولتی ویتامین بانوان برای سنین مختلف


نکات مهم مصرف قرص تنسی

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی نیز مانند هر قرص و داروی دیگری نکات مهمی دارد که باید آنان را پیش از مصرف در نظر بگیرید و اگر بیماری خاصی دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اما به‌طور کلی قرص تنسی برای زنانی که از بیماری‌های خاص رنج می‌برد، ممنوع است و نباید آن را سرخود مصرف کنند.

زنانی که فشار خون بالا دارند، نباید از قرص تنسی استفاده کنند. بیماران قلبی، زنان مبتلا به دیابت، مبتلایان به بیمارهای شدید کبدی، زنان مبتلا به سرطان سینه و یا افرادی که آسم شدید دارند، نیز باید پیش از مصرف قرص اورژانسی تنسی حتما با پزشک خود مشورت کنند. اکثر پزشکان به این گروه از زنان توصیه می‌کنند که از روش‌های بی‌خطر برای جوگیری از بارداری ناخواسته بهره ببرند.

از دیگر نکاتی باید پیش از مصرف قرص تنسی در نظر بگیرید، موارد  زیر هستند:

  • اگر در زمان شیردهی هستید
  • اگر از داروهای مانند دارو صرع یا سل، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و یا قرص‌های معده استفاده می‌کنید
  • اگر به ترکیبات قرص‌های اورژانسی مانند لوونورژسترل یا اولیسترانول حساسیت دارید
  • اگر خونریزی غیرعادی دارید
  • اگر باردار هستید
  • بیش از سه بار در سال قرص تنسی یا قرص لوونورژسترول نخورید
  • در صورت داشتن اضافه وزن
  • اگر هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اید

می توانید انواع مکمل های غذایی، بدنسازی، مکمل مخصوص آقایان و … بدون نیاز به حضور فیزیکی، از داروخانه آنلاین دارولاین سفارش دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *