سلامت

افسردگی و راه های درمان آن

افسردگی

افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساس شما، طرز تفکر و نحوه عمل‌تان تأثیر منفی می‌گذارد. افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی می شود که زمانی از آن لذت می‌بردید. افسردگی دشمن لذت بردن از زندگی است. 

این بیماری می‌تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و همچنین می‌تواند توانایی‌های شما و عملکردتان در خانه یا محل کار را کاهش دهد. علائم افسردگی می‌تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. به جز مواردی که در بالا اشاره کردیم علائم دیگری چون تغییر در اشتها، کاهش یا افزایش ساعت خوابیدن، به هم خوردن نظم ساعت خواب، احساس خستگی یا کم انرژی بودن، احساس گناه، بی‌ارزشی یا درماندگی و مشکل در تمرکز از علائم دیگر افسردگی است که بسیاری با ان دست به گریبان هستند.

دلایل افسردگی پیچیده است و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. گاهی یک بیماری جدی ممکن است منجر به افسردگی شود و گاهی هم اتفاقات بیرون از زندگی شخصی ممکن است شما را به دام افسردگی بیندازد. 

این مسئله برای برخی دیگر ممکن است با تغییرات جدی در زندگی مانند مهاجرت، جدا شدن یا مرگ یکی از عزیزان به وجود بیایید. در برخی دیگر از افراد سابقه خانوادگی می‌تواند دلیلی محکم بر افسردگی باشد.

به صورت خلاصه می‌توان گفت که افسردگی می‌تواند توسط ترکیبی از عوامل از جمله عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی ایجاد شود. تحقیقات نشان می‌دهد که چندین نیرو برای ایجاد افسردگی در تعامل هستند که در این میان می‌توان به سه مورد از قدرتمندترین‌هایش اشاره کرد:

  • تنظیم خلق و خوی معیوب توسط مغز
  • آسیب پذیری ژنتیکی
  • رویدادهای استرس‌زا در زندگی

استرس، که یکی از  عوامل افسردگی ذکر شده است می‌تواند یک عامل کلیدی برای ابتلا به این بیماری باشد. چرا که محققان معتقدند استرس می تواند تولید نورون‌های جدید (سلول های عصبی) را در هیپوکامپ سرکوب کند و به این ترتیب زمینه افسردگی را فراهم کند.

در مجموع افسردگی یک بیماری پیچیده است که ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. همچنین افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساس شما، طرز فکر و نحوه عمل شما تأثیر منفی می گذارد. به دلیل آسیب‌های شدیدی که این بیماری به شما و زندگی‌تان وارد می‌کند توصیه می‌شود حتما از خدمات روان‌پزشکی در این مسیر استفاده کنید. اگرچه برخی چنین بیماری یا علائم آن را نادیده می‌گیرند یا به دلیل نوع درمان آن که نیازمند صحبت از احساسات شخصی با روان‌پزشکان است از آن طفره می‌روند اما هر روز بی‌توجهی به آن و علائمش می‌تواند نتایج ناراحت کننده بیشتری داشته باشد. امروزه انواع مکمل های تخصصی به کمک درمان بیماری آمده اند. برای مشکل افسردگی هم راه حلی وجود دارد.

علائم افسردگی

افسردگی در افراد با علائم واضح رفتاری بروز می‌کند. اگرچه نحوه نمایش آن در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. همچنین میزان آن و شدت و ضعفش هم کاملا متفاوت است. این مسئله می‌تواند از یک رفتار بیرونی مثل نداشتن اشتها و غذا نخوردن را در بر بگیرد و تا برخی علائم درونی مثل احساس شدید بی‌ارزش بودن را با خود به همراه داشته باشد. داشتن علائم افسردگی در بیشتر ساعات روز، هر روز، تقریبا هر روز و حتی به مدت ۲ هفته می‌تواند به این معنی باشد که شما در حال تجربه این بیماری هستید. برای همین خیلی مهم است که علائم آن را بشناسید و در صورت مشاهده آن حواس‌تان به خودتان یا اطرافیان‌تان باشد. برخی از مهم‌ترین علائم افسردگی عبارتند از:

  • غمگین بودن بی‌دلیل
  • اضطراب
  • احساس ناامیدی یا بدبینی
  • احساس تحریک‌پذیری، سرخوردگی یا بی‌قراری
  • احساس گناه، بی ارزشی یا درماندگی
  • از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها
  • کاهش انرژی، خستگی یا احساس کند شدن
  • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • اشتها و وزن تغییر می کند
  • داشتن افکار مرگ یا خودکشی

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای افزایش کیفیت خواب شبانه

اختلال افسردگی

حتی اگر افسردگی ندارید دانستن علائم آن و آمادگی برای اقدام در مورد آن ضروری به نظر می‌رسد. چرا که بسیاری از اطرافیان شما ممکن است دچار علائم افسردگی باشند و لازم است برای درمان آنها اقدام کنید. افراد افسرده به دلیل حس ناامیدی و بی‌انگیزگی تلاشی برای بهبود وضعیت خودشان انجام نمی‌دهند و برای همین هم اطرافیان آنها اغلب باید مسیر درمانی آنها را در پیش بگیرند.

تجربه‌ها و روایت‌های افراد افسرده همچنین می‌گوید که رفتار اطرافیان در تشدید یا کاهش میزان افسردگی موثر است. گاهی به کار بردن عبارت‌های ساده و نسنجیده در برابر افراد افسرده می‌تواند به تشدید بیماری در آنها منجر شود. به کار بردن یک عبارت ساده نظیر «پاشو خودتو جمع کن؛ انگیزه ندارم چیه؟» می‌تواند به اندازه از دست دادن یک دوست صمیمی افراد به ویژه نوجوان‌ها را که به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند افسرده‌تر کند.


خرید انواع مکمل تقویت سیستم عصبی و حافظه


نحوه تشخیص افسردگی

تشخیص افسردگی حتما باید توسط متخصص‌ها و با معاینه فیزیکی و انجام مصاحبه صورت بگیرد. اینکه کسی بخواهد با دیدن علائم به صورت خودجوش تشخیص افسردگی دهد ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. برای همین باید حتما با مشاهده اولین علائم به متخصص مراجعه کنید و مسیر درمانی‌تان را در پیش بگیرید. با این حال چند روش درمانی مشخص برای افسردگی وجود دارد.

مهم‌ترینش مصاحبه روانپزشکان با فرد مبتلا به افسردگی و سنجیدن آن با معیارهای مشخص علمی است. برای نمونه انجمن روانپزشکی آمریکا راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی منتشر می‌کند که مطابقت علائم افراد با آن راهنما می‌تواند کمک مهمی به تشخیص بیماری کند. 

مسئله مهم برای تشخیص بیماری در افراد دوره زمانی تکرار علائم است. بعضا گفته می‌سود علائم افسردگی که در بالا به آن اشاره کردیم اگر تا دو هفته دوره تکرارشان به طول بیانجامد می‌تواند گونه‌ای از افسردگی باشد. طبیعتا در مواردی که بازه تکرار بیماری بیشتر است با وضعیت حادتری در ابتلا به افسردگی مواجه هستیم.

کودکان و نوجوانان از کیس‌های پر تکرار افسردگی هستند. آنها به دلیل شرایط سنی خاصی که در آن قرار دارند به شدت آسیب‌پذیر هستند و این آسیب‌پذیری ممکن است به افسردگی منجر شود. روابط با والدین یا درگیری با روابط عاشقانه در سنین پایین می‌تواند از مهم‌ترین عوامل افسردگی آنها باشد. اما تشخیص افسردگی در کودکان و نوجوانان کار سختی است. چرا که کودکان و نوجوانان ممکن است تحریک پذیر باشند تا غمگین و برای همین تشخیص ریشه اصلی علائمی که نشان می‌دهند سخت بوده و به متخصصانی با تجربه و متبحر نیاز دارد. 

روانپزشکان و متخصصان همچنین ممکن است از ابزارهای غربالگری مانند پرسشنامه سلامت بیمار برای کمک به تشخیص و ارزیابی شدت افسردگی استفاده کند. اگر آزمایش‌های غربالگری برای افسردگی مثبت باشد، ارزیابی بیشتر برای تأیید اینکه علائم بیمار با معیارهای تشخیصی مطابقت دارد مورد نیاز است.

در مجموع تشخیص افسردگی تنها با مراجعه به مراکز ارائه خدمات درمانی روانی ممکن است. بسیاری از عنوان چنین مراکزی می‌ترسند و درگیر تابوهای اجتماعی هستند و گمان می‌کنند مراجعه به روانپزشک کار اشتباهی است. با این حال این مسئله بسیار مهم است که حتما و خیلی زود با بروز اولین علائم به روانپزشک مراجعه کرده و بعد از تشخیص و در صورت مثبت بودن تشخیص بیماری فرایند درمانی‌تان را آغاز کنید.

این مقاله دارولاین را از دست ندهید: مزایای منیزیم برای بدن

انواع افسردگی

همانطور که در بالا و در بخش علائم افسردگی اشاره کردیم این بیماری با طیف وسیع و متفاوتی از علائم و نشلنه‌ها بروز می‌کند. همین دامنه گسترده علائم نشان می‌دهد که احتمالا با دسته متفاوتی از افسردگی هم در زمان دسته‌بندی آن مواجه خواهیم بود. 

در اینجا به برخی از رایج ترین انواع افسردگی اشاره می کنیم:

افسردگی بالینی یا اساسی (Major Depression)

این شایع‌ترین نوع افسردگی است و با احساس مداوم غم و اندوه و از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی از آن لذت می‌بردید همراه است. اغلب هم با همین نشانه‌ها شناسایی می‌شود. علائم افسردگی شدید می‌تواند شامل تغییر در اشتها، مشکل در ساعت خواب، کم‌خوابی یا خواب زیاد باشد. همچنین احساس خستگی یا کم انرژی، احساس گناه، بی ارزشی یا درماندگی و مشکل در تمرکز از دیگر نشانه‌های افسردگی عمیق است.

افسردگی پس از زایمان (Postpartum Depression)

این نوع افسردگی پس از زایمان اتفاق می‌افتد و می‌تواند تا چند ماه ادامه پیدا کند. علائم افسردگی پس از زایمان می‌تواند شامل احساس غمگینی یا ناامیدی، گریه بیش از حد معمول، احساس اضطراب یا تحریک پذیری و مشکل در برقراری ارتباط با کودک باشد. فرایند بارداری به یکبار زن را از همه فعالیت‌های اجتماعی‌اش دور می‌کند. همچنین زن‌ها بعد از زایمان با بدن خود که حاصل این فرایند به شدت سخت و عجیب است به چالش‌هایی بر می‌خورند. همچنین جدا شدن فرزند از بدن مادر دیگر دلیلی است که مادران را به سمت افسردگی بعد از زایمان هدایت می‌کند و ماه‌های سختی را در ابتدای زندگی فرزندشان برای آنها رقم می‌زند.


خرید مکمل غذای کودک به صورت آنلاین از دارولاین


اختلال عاطفی فصلی (Seasonal Affective Disorder (SAD))

این نوع افسردگی مربوط به تغییرات فصول است و بیشتر در ماه‌های پاییز و زمستان که نور خورشید کمتر است رخ می‌دهد. علائم SAD می‌تواند شامل احساس غمگینی یا افسردگی، داشتن انرژی کم و مشکل در خواب باشد. به هم خوردن ساعات خواب و شب‌زی بودن یکی از نشانه‌های مهم این افسردگی است.

درمان افسردگی

اختلال دوقطبی (Bipolar Disorder)

این نوع افسردگی با نوسانات خلقی شدید، از جمله دوره‌های شیدایی (احساس بسیار بالا و پر انرژی) و دوره‌های افسردگی (احساس بسیار پایین و غمگین) مشخص می شود.

اختلال افسردگی مداوم یا دیس تایمی (Persistent Depressive Disorder (Dysthymia))

به اختلال افسردگی مداوم به اختصار PDD می‌گویند. افراد مبتلا به دیس تایمی اغلب به مدت طولانی کج خلق هستند. این نوع افسردگی با حالت مزمن و طولانی مدت خلق افسرده مشخص می شود. علائم دیس تایمیا به شدت افسردگی شدید نیست، اما می تواند به همان اندازه ناتوان کننده باشد. دیس تایمی را اغلب در رده افسردگی‌های با دوز پایین دسته بندی می‌کنند. . PDD یک نوع خفیف‌تر اما طولانی مدت افسردگی است که حداقل دو سال در بزرگسالان و حداقل یک سال در کودکان و نوجوانان ادامه دارد. علائم PDD به شدت افسردگی اساسی نیست، اما می‌تواند به همان اندازه ناتوان کننده باشد. افراد مبتلا به PDD ممکن است گاهی اوقات دچار حملات افسردگی اساسی شوند که گاهی اوقات به آن «افسردگی مضاعف» می‌گویند. علت دقیق PDD ناشناخته است، اما می‌تواند در خانواده‌ها ایجاد شود و بیشتر هم در زنان رخ می‌دهد. درمان PDD به شدت علائم بستگی دارد. برای افسردگی خفیف، مشاوره و مراقبت از خود ممکن است کافی باشد.

اطلاعات خود را بیشتر کنید: آمپول نوروبیون چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

تاثیر افسردگی بر زندگی افراد

افسردگی قاتل روال معمول زندگی شما است. اگر افسار زندگی را به دست بگیرد باید با لذت‌ها و خوشی‌های پیش از این خداحافظی کنید. برای همین خیلی مهم است که خیلی زود آن را درمان کنید و اگر نه تاثیرات منفی شدیدی روی زندگی شخصی و کاری شما می‌گذارد. 

افسردگی در اولین گام ساعت خواب شما را به هم می‌زند. بسته به نوع افسردگی و ویژگی‌های شخصی شما ممکن است افسردگی با خوابیدن زیاد یا بی‌خوابی زیاد  همراه باشد. هر کدام از این موارد اگر در اثر افسردگی پیش بیایید ساعت خواب شما به هم خورد و در نتیجه با انرژی کم و خیلی خواب‌الود باید در محل کار حاضر شوید یا با نزدیکان‌تان معاشرت کنید. 

یکی دیگر از تاثیرهای مخرب افسردگی تاثیرش روی عملکرد مغز است. افسردگی عملکرد مغز را دچار کژکارکردی‌هایی می‌کند و به این ترتیب افراد افسرده تمرکز چندانی ندارند. این عدم تمرکز می‌تواند شامل پیگیری یک گفت‌وگوی ساده با والدین باشد یا در محل کار تبعات وحشتناک و پرهزینه‌اش را نشان دهد. 

دیگر تاثیر منفی افسردگی بر زندگی شخصی افراد لذت نبردن است. افراد افسرده در دوران افسردگی‌شان از چیزی لذت نمی‌برند و این عدم لذت بردن آنها را عمیق‌تر در چاه افسردگی فرو می‌برد. به ویژه اگر این اتفاق در کنار دیگرانی رخ بدهد که در حال لذت بردن از آن موقعیت باشند موجب می‌شود که فرد افسرده بیشتر از قبل به بیماری‌اش بیندیشد و در آن غوطه‌ور شود. طبیعتا چنین وضعیتی در روابط نزدیک فرد افسرده با اطرافیانش هم تاثیر می‌گذارد. اطرافیان دیگر کارهایی که پیش از این با هم انجام می‌دادند را با فرد افسرده تجربه نمی‌کنند و او هم علاقه‌ای به این کار ندارد و در نهایت از جمع جدا می‌افتد. 

افسردگی انگیزه را در شما می‌کشد و دیگر نمی‌توانید برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید. اگر علائم را دیر بشناسید یا دیر برای درمان اقدام کنید ممکن است رشته امور زندگی از دست‌تان خارج شود. افراد افسرده از موقعیت خود در جامعه ناراضی هستند.

از دیگر تاثیرهای منفی افسردگی روی زندگی افراد از دست دادن اعتماد به نفس است. افراد افسرده اعتماد به نفس‌شان را از دست می‌دهند. اگر در گذشته افرادی با اعتماد به نفس بودند تجربه چنین وضعیتی به شدت دردناک‌تر هم خواهد بود. در مجموع پیشرفت این بیماری می‌تواند شما را به انزوای اجتماعی برساند.

بیشتر بخوانید: مکمل زینک چیست و چگونه باید مصرف شود؟

روش های درمان افسردگی

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به روش‌های درمانی مختلفی برای مقابله با افسردگی می‌رسید. اما واقعیت اینجاست که به دلیل تبعات سنگین این بیماری بهتر است حتما مسیر درمانی را از مراجعه به متخصصان شروع کنید. قطعا در این مسیر متخصصان به شما روش‌های درمانی مختلفی را پیشنهاد می‌کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین شیوه‌های درمانی را بررسی می‌کنیم.

تجویز داروها برای درمان افسردگی

برخی علائم افسردگی نشان می‌دهد که شما به صورت طبیعی نمی‌توانید برخی موقعیت‌های شادی یا هیجان را احساس کنید. برای همین درمان‌های دارویی به دنبال این هستند تا این چالش رات برطرف کنند. داروهای ضد افسردگی می‌توانند به تسکین علائم افسردگی متوسط و شدید کمک کنند، اما مشکل اساسی را درمان نمی‌کنند و معمولاً راه حل طولانی مدتی نیستند. داروهای ضد افسردگی نیز با عوارض جانبی و نگرانی‌های ایمنی همراه هستند و ترک آن می‌تواند بسیار دشوار باشد.

جلسات تراپی

مسیر درمان دارویی نتیجه‌ای سریع دارد اما ریشه بیماری را کشف نمی‌کند. اغلب به افرادی توصیه می‌شود که در وضعیت ویژه و خطرناکی قرار دارند. اما اگر کسی به دنبال درمان دقیق بیماری و پیدا کرده ریشه‌های افسردگی و شناخت آن است باید به جلسات تراپی یا روان‌درمانی برود. دوره این درمان طولانی‌تر است و احتیاج به صبوری زیادی دارد اما اغلب به نتایج قابل قبولی منجر می‌شود. 

 افسردگی چیست

هوشیارسازی مغناطیسی مغز

بسیاری از متخصصان افسردگی را اختلالی در سیستم‌های عصبی می‌دانند. آنها معتقدند به دلیل  کمبود ترشح سروتونین یا دوپامین مغز انسان از شناخت موقعیت‌ها ناتوان است. برای همین برخی شیوه‌های درمانی هوشیارسازی مغناطیسی مغز استفاده می‌کنند که باید در مطب و زیر نظر پزشک و با استفاده از تجهیزات استاندارد انجام شود.

خودیاری

در زمینه مبارزه با افسردگی تکنیک‌های فراوان خودیاری توصیه می‌شود. این تکنیک‌ها به افرادی توصیه می‌شود که به هر دلیلی درمان‌های قبلی را نمی‌پسندند. در این زمینه کتاب‌های زیادی هم نوشته شده و اگر کسی بخواهد از این شویه استفاده کند منابع قابل توجهی هم در دسترس وجود دارد. استراتژی‌های خودیاری را می‌توان همراه با دارو و درمان برای کمک به مدیریت علائم افسردگی استفاده کرد.


خرید مکمل افزایش میل جنسی از بهترین برندهای خارجی


کلام آخر

افسردگی را بسیاری جد نمی‌گیرند چون مانند بیماری‌های فیزیکی علائم واضح قابل مشاهده ندارد. بسیاری ممکن است علائم افسردگی را ببیند و از آن تعبیر دیگری داشته باشند. مثلا اگر فرد افسرده در اثر افسردگی زیاد بخوابد ممکن است به او بگویند تنبل و کمی شک نکنند که فرد افسرده است. برای همین خیلی مهم است که درباره این بیماری بخوانیم و بدانیم. هم درباره خودمان حساس باشیم و هم این حساسیت را درباره افرادی که با آنها در ارتباط هستیم داشته باشیم. استفاده از خدمات درمانی درست هم در این مسیر می‌تواند به ما کمک کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *