بهداشت فردی

رفع بوی بد دهان با بهترین روش ها

بوی بد دهان

شاید تصورش هم را نکنید اما 30 درصد از جمعیت جهان همواره از بوی بد دهان خود یا اطرافیانشان شکایت می‌کنند. تقریباً تمامی افراد بزرگسال نیز هرچند وقت یک‌بار چنین احساس ناخوشایندی را تجربه می‌کند. اما برای برخی از افراد این عارضه و رفع بوی بد دهان به یکی از مشکلات روزمره‌شان تبدیل‌شده است و همواره در تلاشند تا بهترین روش رفع بوی بد دهان را بیابند.

اما این تنها معضل موجود نیست؛ چراکه بسیاری از افراد از بوی بد دهان خود آگاه نیستند و بیشتر از خودشان، اطرافیانشان از این عارضه رنج می‌برند و حتی برخی از اینکه دیگران به آنان بگویند که بهتر است برای درمان بوی بد دهان شان کار جدی انجام دهند، ناراحت می‌شوند. 

اگر شما هم با این عارضه دست به گریبان هستید و بارها مجبور شدید که سکوت کنید و یا یکی از عزیزانتان و همکار و یا دوستی درگیر بوی بد دهان است، و شما ثانیه‌شماری کرده‌اید که صحبت فرد مقابل‌تان زود تمام شود، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید؛ زیرا ما در دارولاین قصد داریم توضیح جامعی درباره رفع بوی بد دهان که دغدغه افراد زیادی است و بیشتر به دلیل بیماری لثه، سیگار کشیدن و مشکلات گوارشی روی می‌دهد را در اختیار شما قرار دهیم. پس برای درمان بوی بد دهان این مقاله را بخوانید.

رفع بوی بد دهان با بهترین روش‌ها

هالیتوسیس یا همان بوی بد دهان درواقع به بوی نامطبوع شدیدی گفته می‌شود ک منشأ آن میان دندان‌‌ها و لثه است. دلایل بوی نامطبوع دهان در اغلب موارد موضوع جدی نیست و با اقدامات بسیار ساده مانند تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی می‌توان برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از معده اقدام کرد. گاها متاثیر از مصرف نوعی از غذاها یا برخی مکمل های غذایی که بوی خاصی می دهند است که می توان با قطع مصرف آن ها بوی دهان را هم کنترل کرد. اما در پاره‌ای از موارد و البته اگر این عارضه به مشکلی همیشگی برای شما و اطرافیانتان تبدیل‌شده، بوی بد دهان می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی باشد و باید برای رفع و یافتن علت بوی بد دهان و همچنین به‌کارگیری بهترین روش رفع بوی بد دهان نزد پزشک و متخصص مربوطه رفت.

فراموش نکنید که برخی از افراد به‌شدت به بوی بد دهان حساس هستند و دائماً فکر می‌کنند که بوی آزاردهنده دهانشان دیگران را اذیت می‌کند، ولی این افراد درواقع دچار بیماری هالیتوفوبیا (Halitophobia) یا ترس از بوی بد دهان شده‌اند. این افراد بدون شک برای یافتن دلیل اصلی این بیماری باید به روانشناس و روان‌پزشک مراجعه کنند. همچنین در موارد شدید، بوی بد دهان (و همچنین بوی بد بدن) ممکن است بر روابط شخصی و کیفیت زندگی افراد نیز تأثیر منفی بگذارد. بنابراین بهتر است که هرچه سریع‌تر برای رفع بوی بد دهان اقدام کرد. ما در ادامه هم علت بوی بد دهان و هم بهترین روش رفع بوی بد دهان را برای شما تشریح خواهیم کرد. 

نحوه تشخیص هالیتوز

بوی بد دهان که از نظر پزشکی هالیتوز نامیده می‌شود، معمولاً توسط خود فرد یا اطرافیانش قابل‌تشخیص است. اما در برخی موارد، ممکن است نیاز به مشاوره با یک پزشک یا دندان‌پزشک نیز لازم باشد تا به‌طور دقیق علت بوی بد دهان تشخیص داده شوند. 

برخی از روش‌ها و مراحل ممکن برای تشخیص هالیتوز عبارت‌اند از:

  • هالیتوز: بررسی میزان سطح سولفور
  • کروماتوگرافی گاز: بررسی سولفید هیدروژن، متیل مرکاپتان و دی متیل سولفید
  • تست BANA: بررسی میزان رشد باکتری‌های تولیدکننده بوی بد دهان
  • آزمایش بتا-گالاکتوزیداز: اندازه‌گیری سطح آنزیم بتا گالاکتوزیداز دهان
  • هالیمتر: اندازه‌گیری ترکیبات گوگردی موجود در دهان 

خرید مولتی ویتامین با بهترین قیمت ها از داروخانه آنلاین دارولاین


انواع بوی بد دهان

باید گفت که هالیتوز انواع مختلف دارد که اگر دندان‌پزشک بتواند نوع بو را تشخیص دهد، می‌تواند به‌درستی علت بوی بد دهان را نیز تشخیص دهد. بوهای زیر می‌توانند نشانه‌ای اصلی یک بیماری باشد.

  • بوی شیرین: سیروز کبدی یا رژیم غذایی کم کربوهیدرات
  • بوی پنیری: آبسه یا عفونت در دهان، گلو و ریه
  • بوی میوه: دیابت، این بو میان روزه‌داران نیز دیده می‌شود
  • بوی ترش: رفلاکس معده و بیماری‌های مربوط به مری
  • بوی ماهی: بیماری کلیوی
  • بوی اسیدی: نشانه‌ای از بیماری آسم
  • بوی مدفوع: نشانه‌ای از انسداد روده و عدم دفع نیتروژن
  • بوی آمونیاک: بیماری کلیوی

رفع بوی بد دهان

علت بوی بد دهان

همان‌طور که گفتیم بوی بد دهان می‌تواند از عوامل مختلفی نظیر مصرف دخانیات، بیماری‌های لثه، عفونت‌های دهان یا حتی عادات نادرست تغذیه‌ای باشد. اما بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز می‌توانند باعث هالیتوسیس شوند؛ از جمله:

  1. عفونت ایمپلنت
  2. آلرژی فصلی
  3. عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند ذات‌الریه یا برونشیت
  4. عفونت سینوسی طولانی‌مدت و مزمن
  5. دیابت
  6. رفلاکس مزمن
  7. مشکلات گوارشی
  8. عفونت مزمن ریه
  9. مشکلات کبدی یا کلیوی
  10.  سردی معده
  11.  سرطان دهان
  12.  مصرف داروهای ضد حساسیت
  13. مصرف برخی از داروهای شیمی‌درمانی
  14.  التهاب مری
  15.  نارسایی قلبی
  16.  استفراغ
  17.  آنفولانزا
  18.  صرع
  19. هپاتیت
  20.  فتق دیافراگم
  21.  بارداری
  22.  اختلالات خون
  23.  عوارض بعد از عمل بینی
  24. . استرس و مصرف برخی از داروهای افسردگی
  25.  غلظت بالای اوره
  26.  انسداد روده
  27.  بازماندن دهان زمان خواب

بیشتر بخوانید: بهترین مکمل های رفع خستگی

راهکارهای رفع بوی بد دهان

همان‌طور که گفتیم بسیاری از مردم جهان از بوی بد دهان خود رنج می‌برند که علت بوی بد دهان آنان در گام نخست رعایت بهداشت دهان و دندان است. بنابراین با رعایت نکاتی که در ادامه می‌آید، می‌توانید از بروز هالیتوسیس جلوگیری کنید.

  • دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز، بعد از غذا و با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. این کار می‌توانند از باقی‌ماندن مواد غذایی و پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و بوی بد دهان را کاهش دهند.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • از دهان‌شویه‌های بدون الکل برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها استفاده کنید.
  • شست‌وشوی زبان به‌خوبی می‌تواند از تجمع باکتری‌ها و مواد غذایی روی زبان جلوگیری کرده و بوی بد دهان را کاهش دهد.
  • اگر خشکی دهان دارید، مایعات کافی بنوشید و از مرطوب کننده‌های بدون نسخه مانند اسپری یا ژل مرطوب‌کننده دهان استفاده کنید.
  • جویدن آدامس‌های بدون قند باعث ایجاد بزاق در دهان و گلو و رفع بوی بد دهان می‌شود.
  • به‌طور منظم نزد دندان‌پزشک بروید و به یاد داشته باشید علت بوی بد دهان در اکثر مواقع مشکلات مربوط به دهان و دندان است.

خرید مکمل گیاهی برای درمان و بهبود بیماری ها


 درمان های خانگی رفع بوی بد دهان 

روش‌های خانگی زیادی برای رفع بوی بد دهان وجود دارد. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از آب‌نمک: قرقره کردن با آب‌نمک می‌تواند به کاهش میکروب‌ها و تمیز نگه‌داشتن دهان کمک کند.
  • روغن درخت چای: ضدعفونی‌کننده‌بودن روغن درخت چای می‌تواند به کاهش باکتری‌ها و میکروب‌ها در دهان کمک کند.
  • آب‌لیمو و آب نعناع: آب‌لیمو و آب نعناع می‌تواند به تازه کردن دهان و رفع بوی بد دهان کمک کند.
  • سرکه سیب: سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی دارد و هالیتوز را به‌شدت کاهش می‌دهد.
  • روغن نارگیل: قرقره کردن روغن نارگیل تا حد زیادی به حذف باکتری‌های موجود در دهان کمک می‌کند و بهترین روش رفع بوی بد دهان است.
  • روغن کنجد: این روغن نیز مانند روغن نارگیل دهان را کاملاً پاک و سلامت دندان‌ها را تضمین می‌کند.

همچنین، مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب، هویج، خیار و کاهو که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند، بهترین روش رفع بوی بد دهان به شمار می‌آیند.. این روش‌ها می‌توانند به‌عنوان راهکارهای موقت برای کاهش بوی بد دهان مورد استفاده قرار بگیرند، اما در صورت ادامه مشکل، مشاوره با پزشک توصیه می‌شود تا علت بوی بد دهان شناسایی و درمان شود.

بیشتر بخوانید: بهترین داروهای گیاهی برای درمان یبوست

رفع بوی بد دهان در صبح

گاهی هالیتوسیس اغلب بعد از یک وعده غذایی بزرگ یا صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب رخ می‌دهد. بهترین روش رفع بوی بد دهان در چنین شرایطی آن است که حداقل روزی یک‌بار از دهان‌شویه استفاده کنید و زبان خود را نیز تمیز کنید. همچنین نوشیدن مقدار کافی آب می‌تواند علت بوی بد دهان را در صبح از بین ببرد. همچنین با خوردن صبحانه اجازه ندهید که معده شما خالی بماند.

 دالیل بوی نامطبوع دهان

درمان بوی نامطبوع دهان ناشی از معده

اگر مکرر رفلاکس معده دارید، مطمئن باشید که بوی بد دهان شما ناشی از برگشت اسید معده است. در ابتدا باید گفت که علت اصلی این عارضه را بیابید و اگر اضافه‌وزن دارید، با رژیم غذایی اصولی نسبت به کاهش آن اقدام کنید. اگر مشکل شما دائمی است، به پزشک متخصص مراجعه و داروهای تجویزشده را طبق دستور پزشک مصرف کنید. اما برای درمان بوی نامطبوع دهان ناشی از معده بهتر است، پس از خوردن غذا فوراً دراز نکشید و همچنین انجام ورزش‌های سنگین را به بعد موکول کنید. در طب سنتی آمده است که برای درمان بوی نامطبوع دهان ناشی از معده، جویدن نعنا و سبزی جعفری و شیرین‌بیان می‌تواند کارساز باشد. همچنین بهتر است با معده خالی از مصرف قهوه و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.

مطالعه مقاله “انواع دلایل معده درد و روش های درمان آن را” از دست ندهید.

رفع بوی بد دهان ناشی از حلق

اگر متوجه شدید که بوی بد دهان شما ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای دیگر است، در گام نخست وضعیت لوزه‌های خود را بررسی کنید. وجود عفونت در گلو و بینی می‌تواند از دلایل بوی بد دهان باشد. در چنین مواردی اکثر پزشکان در موارد ابتدایی آنتی‌بیوتیک و داروهای مناسب تجویز خواهند کرد. لازم ذکر است که بگوییم هرگز و خودسر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکنید.

از بین بردن بوی بد دهان ناشی از مشکل دندان و لثه 

از دلایل بوی نامطبوع دهان می‌توان به بیماری لثه (پریودنتال) یا خرابی دندان‌ها اشاره کرد. دندان‌پزشک پس از معاینه و یافتن علت بوی بد دهان برای از بین بردن هالیتوز اقدام می‌کنند. در اکثر موارد درمان بوی بد دهان با حل مشکلات رایج دندانی صورت می‌پذیرد.

مشکلاتی مانند:

  1. جرم‌گرفتگی
  2. عفونت
  3. پوسیدگی
  4. تجمع پلاک‌ها
  5. دندان عقل نهفته
  6. دندان‌شکسته و خراب
  7. ساییدگی مینای دندان

خرید مکمل تقویت استخوان ها و مفاصل از بهترین برندهای دنیا


رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی

هالیتوسیس می‌تواند پس از مصرف غذاهای بودار مانند پیاز و سیر و یا نوشیدنی‌های طعم‌دار به‌وجود بیاید. همچنین رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات و تجزیه چربی‌های حاصل از مواد غذایی، مواد شیمیایی‌ای را تولید می‌کند که ممکن است بوی بد دهان را افزایش دهد. یکی دیگر از یکی از دلایل بوی نامطبوع دهان، دفع کتون‌هاست. کتون‌ها زمانی تولید می‌شوند که بدن از چربی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از معده می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • مایعات کافی بنوشید. آب کمک می‌کند تا دهان تمیز بماند و از خشکی دهان جلوگیری شود.
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب، هویج، خیار و کاهو که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند، می‌تواند به کاهش هالیتوسیس و رفع بوی بد دهان کمک کند.
  • شیر می‌تواند برای درمان بوی بد دهان مورد استفاده قرار گیرد و تأثیر قابل‌توجهی در از بین بردن بوی بد دهان دارد.
  • تخم‌مرغ، گوشت، آجیل و شیرین‌کننده‌ها، اسید زیادی را تولید می‌کنند و از دلایل بوی بد دهان هستند. با این حذف این دسته از غذاها می‌توانید به رفع بوی بد دهان خود کمک بزرگی بکنید.
  • معده خالی و گرسنه‌ماندن طولانی باعث هالیتوز شدید می‌شود. پس بهتر است حتماً پنج وعده غذایی در روز غذا بخورید. حتی خوردن یک میان‌وعده می‌تواند مانع از بوی بد دهان شود.
  • رژیم‌های پرپروتئین به دلیل مصرف زیاد اسیدهای آمینه، می‌توانند از دلایل بوی نامطبوع دهان باشند. پس برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از معده از مصرف غذاهای غنی از پروتئین و گوگرد مانند گوشت و ماهی اجتناب کنید.
  • در رژیم خود غذاهای جامد و سرشار از فیبر قرار دهید. زیرا مصرف غذاهایی با فیبر بالا که نیاز به جویدن زیاد دارند، باعث افزایش تولید بزاق می‌شود و هالیتوسیس را از بین می‌برد.

درعین‌حال فراموش نکنید که اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید و یا باردار هستید، بهتر است برای درمان هالیتوز از طریق رژیم غذایی با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا هم عوارض کمتری و هم رژیم اثربخشی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روش های درمان سفیدی مو و پیشگیری از آن

 از بین بردن بوی بد دهان ناشی از معده

برای بوی بد دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت می‌کنید و همچنین سبک زندگی سالمی را در پیش‌گرفته‌اید، نباید زیاد نگران بوی بد دهان خود باشید، چراکه تنها با یک تغییر ساده می‌توانید از شر این عارضه ناخوشایند خلاص شوید. اما اگر هالیتوسیس شما دائمی است و بوی بد دهان شما شدید است، در ابتدا بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی دهان و دندان شما بررسی شود. همان‌طور که گفتیم از دلایل اصلی بوی بد دهان، بهداشت فردی دهان است. اگر با برطرف کردن بیماری‌های دندان و لثه همچنان درگیر هالیتوز بودید،‌ باید برای بررسی علت بوی بد دهان و بررسی مشکلات ناشی گوش، حلق و بینی و حتی بررسی کارکرد دستگاه تنفسی به متخصصان مربوطه مراجعه کنید. پزشکان و متخصصان با یافتن دلایل بوی نامطبوع دهان و حذف ریشه‌ای مشکل و بیماری شما، بدون شک بهترین روش رفع بوی بد دهان را در اختیار شما قرار خواهند داد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *