دانستنی های ویتامین ها

نقش ویتامین دی در بدن چیست

ویتامین دی

ویتامین دی یا همان “ویتامین د” درواقع یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و استحکام استخوان‌ها دارد؛ و همچنین یکی از دیگر از ویژگی‌ها و تاثیر ویتامین D بر سلامتی، تامین سیستم ایمنی و عملکرد و هماهنگی مناسب دیگر اعضای بدن است.

بدن انسان به‌طور طبیعی ویتامین دی را از نور خورشید جذب می‌کند، اما برخی از غذاها و مکمل‌ها نیز می‌تواند باعث افزایش ویتامین د در بدن شوند. ویتامین D از سوی دیگر باعث افزایش جذب دیگر ویتامین‌ها در بدن مانند کلسیم، فسفات و منیزیم می‌شود و این فرآیند به استحکام استخوان‌ها در درازمدت کمک می‌کند. همچنین، نقش ویتامین دی در بدن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی و التهاب و افزایش سطح ایمنی بدن، کاهش خطر رشد سلول‌های سرطان و بیماری‌های دیگر و کمک به عملکرد عضلات بدن بسیار مهم است. 

اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی درباره فواید و تاثیر ویتامین D بر سلامتی‌تان داشته باشید و بدانید اگر به‌اندازه کافی این نوع از ویتامین دی را دریافت نکنید، چه می‌شود و چگونه می‌توان دریافت ویتامین دی را افزایش داد، بهتر است تا انتهای مطلب همراه ما بمانید. همچنین در سایت دارولاین می توانید قیمت مولتی ویتامین ها را مشاهده کرده و سپس به راحتی خرید خود را انجام دهید.

تاثیر ویتامین D در بدن

بدون شک تمامی ما به‌خوبی می‌دانیم که ویتامین دی نقش مهمی در سلامتی ما دارد و کمبود آن می‌تواند در دوران پیری باعث مشکلات عدیده‌ای مانند پوکی استخوان شود. اما نقش ویتامین دی در بدن، در حقیقت تنها به معنای حفظ عملکرد استخوان‌ها نیست بلکه ویتامین D جذب کلسیم در روده را افزایش می‌دهد و به حفظ سطح کافی کلسیم و فسفر خون کمک می‌کند.

در این میان، کمبود ویتامین D در کودکان می‌تواند باعث ایجاد راشیتیسم شود و به دلیل نرم شدن استخوان‌ها، ظاهری کاسه‌دار ایجاد کند. به‌طور مشابه، در بزرگسالان، کمبود ویتامین دی به‌صورت استئومالاسی یا نرم شدن استخوان‌ها ظاهر می‌شود. استئومالاسی منجر به کاهش تراکم استخوان و ضعف عضلانی می‌شود.

نقش ویتامین دی در بدن

ویتامین دی چیست؟

ویتامین D (کلسیفرول) همان‌طور که گفته شد یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت‌های چربی بدن ذخیره می‌شود. ویتامین دی به‌طور طبیعی در برخی از غذاها مانند ماهی وجود دارد، اما به‌صورت مکمل نیز در دسترس است. در این میان بیشتر افراد ویتامین د موردنظر بدن‌شان را از اشعه فرابنفش (UV) نور خورشید  تامین می‌کنند و به همین دلیل بسیاری به آن، “ویتامین آفتاب” هم می‌گویند.

به گفته محققان، افراد اگر دو تا سه بار در هفته در معرض نور خورشید قرار بگیرند، می‌توانند ویتامین دی موردنیاز خود را تامین کنند. به گفته آنان 5 تا 10 دقیقه زیر نور خورشید باقی‌ماندن، برای جلوگیری از کمبود این نوع ویتامین در بدن کافی است. می توانید با خرید مکمل پوست به تقویت پوست خود کمک کنید.

انواع ویتامین D

انواع اصلی ویتامین D شامل ارگوکلسیفرول (D2) و کوله‌کلسیفرول (D3) است. ارگوکلسیفرول (D2) از منابع گیاهی مانند قارچ و برخی از گیاهان تامین، درحالی‌که کوله کلسیفرول (D3) از منابع حیوانی مانند ماهی و محصولات لبنی تولید می‌شود. 


خرید انواع مکمل کمک درمان برای بهبود علائم و وضعیت بیماری های مختلف


 تامین سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها

یکی از اصلی‌ترین تاثیر ویتامین D بر سلامتی همان‌طور که همه ما می‌دانیم تامین سلامت استخوان‌ها و دندان‌هاست. ویتامین د باعث جذب بیشتر کلسیم و فسفر از طریق مجاری گوارشی می‌شود و این فرآیند سلامت استخوان را تضمین می‌کند. بنابراین کمبود ویتامین دی در درازمدت می‌تواند به ضعف استخوانی (استئوپنی) منجر و در موارد بسیار شدید، باعث نرمی استخوان‌ها و روماتیسم شود. این شرایط در نهایت مشکلاتی مانند کمردرد، پوکی استخوان‌ها و ناتوانی درحرکت را به دنبال دارد. 

در این میان، نقش ویتامین دی در بدن تنها به این موارد محدود نمی‌شود و ویتامین د نقش مهمی در حفظ سلامتی دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنان دارد. ویتامین دی درواقع باعث جذب کلسیم و فسفر در دندان‌ها می‌شود و همچنین  نقش مهمی در پیشگیری از برخی از بیماری‌های لثه و عفونت‌های دهان دارد. بنابراین اهمیت مصرف مقدار مناسب این ویتامین از طریق تغذیه یا مکمل‌های ویتامین D موجود در بازار، برای حفظ سلامت استخوان‌ها و البته دندان‌ها بسیار حیاتی است.

ویتامین D

بیشتر بخوانید: آشنایی با منابع تامین ویتامین ب بدن

تقویت ماهیچه‌ها 

در ابتدا باید گفت که کلسیم در انتقال سیگنال‌های عصبی و انقباضات ماهیچه‌ها بیشترین نقش موثر را دارد؛ و ویتامین D به جذب کلسیم کمک شایانی می‌کند. بنابراین اگر افراد ویتامین د کافی دریافت نکنند، به‌مرور شاهد کاهش قدرت عضلات، افزایش خستگی خواهند بود و از همه مهم‌تر در دوران پیری نمی‌توانند تعادل فیزیکی خود را حفظ کنند. پس از با تامین ویتامین دی کافی از غذا و مکمل‌ها می‌توانید از عدم تعادل در دوران کهنسالی، سقوط‌ها و آسیب‌های مرتبط با آن جلوگیری کنید.

تاثیر ویتامین دی بر فشار خون و سلامت قلب 

طبق مطالعات، بیماری‌های مانند افسردگی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین دی در بدن باشد. همچنین اگر بدن شما ویتامین دی کافی دریافت کند، شما بدون شک از بیماری فشارخون در امان خواهید بود؛ چراکه تحقیقات نشان می‌دهد که یک تاثیر ویتامین D بر سلامتی، تنظیم فشار خون است. می توانید از انواع مکمل و قرص برای تقویت قلب و سلامت عروق خود هم استفاده کنید.

 تقویت سیستم ایمنی بدن

نقش ویتامین دی در بدن درواقع تقویت سیستم ایمنی است و این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها و عفونت‌ها موثر است. دریافت کافی ویتامین د بدون شک باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. پزشکان معتقدند که بین کمبود دریافت ویتامین D در درازمدت و ابتلا به بیماری‌های مانند دیابت، آسم و آرتریت روماتوئید ارتباط مستقیمی وجود دارد.

مهار سلول‌های سرطانی 

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها ما در جهان امروز ابتلا به انواع سرطان است. اما مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که ویتامین D تاثیر شگرفی در مهار سلول‌های دارد. ویتامین دی بر فعالیت سیستم ایمنی، تنظیم سیگنال‌های سلولی، و کنترل فعالیت ژن‌ها تاثیر زیادی دارد و همین تاثیر، رشد سلول‌های سرطانی را کُند می‌کند. در حقیقت ویتامین د به سلول‌های ایمنی در بدن کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را تشخیص و آنان را از بین ببرند. 

پیشنهاد مطالعه: ویتامین K و روش های تامین آن

کاهش التهاب بدن 

نقش ویتامین دی در بدن کاهش التهاب بدن است. با کاهش التهاب در حقیقت می‌توان بسیاری از عوامل تاثیرگذار در رشد سلول‌های سرطانی را تشخیص داد. پس درنتیجه با کاهش التهاب در بدن، احتمال ابتلا افراد به سرطان هم کاهش می‌یابد.

ویتامین دی چیست

دلایل کمبود ویتامین دی بدن

هرچند که بدن به‌طور طبیعی می‌تواند ویتامین دی موردنیاز خود را از نور خورشید،‌ مواد غذایی دریافتی تأمین کند؛ اما برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین دی قرار دارند. همان‌طور که گفته شد جذب نور خورشید از طریق پوست اصلی‌ترین راه تامین ویتامین د بدن است، پس وجود رنگ‌دانه‌های پوستی، توانایی بدن را برای جذب اشعه ماوراءبنفش از خورشید کاهش می‌دهد. 

همچنین افرادی که در کشورهای با آلودگی زیاد هوا و یا در شهرهای زندگی می‌کنند که تاپش نور خورشید حداقلی است و یا به دلیل شغل‌شان در معرض کمتر نور خورشید هستند، احتمالا کمبود ویتامین دی خواهند داشت. عدم تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی هم یکی دیگر از دلایل کمبود ویتامین  Dدر بدن است. کاهش سن نیز از دلایل عدم تامین ویتامین D است. با افزایش سن، توانایی پوست برای جذب ویتامین دی کاهش می‌یابد و همچنین به‌طور معمول افراد پیر بیشتر وقت خود را در خانه سپری می‌کنند و در معرض نور خورشید قرار ندارند. 

چاقی و وجود سطوح بالای چربی بدن نیز می‌تواند توانایی بدن برای جذب ویتامین دی از پوست را کاهش دهد. افرادی که به دلیل چاقی، دست به جراحی معده می‌زنند نیز بدون شک کمبود ویتامین D خواهند داشت. توصیه پزشکان به این دسته از افراد مصرف مکمل‌های موجود در بازار و رعایت درست رژیم غذایی است.

پزشکان به دلیل تاثیر ویتامین D بر سلامتی همواره توصیه می‌کنند که تمامی افراد باید مقدار مناسب ویتامین دی را از منابع غذایی و یا تابش نور خورشید کسب کنند و اگر فردی کمبود ویتامین د دارد، باید با مصرف مرتب مکمل‌ها از آسیب‌های احتمالی در آینده جلوگیری کند.

چگونه ویتامین دی موردنیاز بدن را تامین کنیم؟ 

هر فردی برای تامین ویتامین دی می‌تواند از روش‌های متعدد کمک بگیرد که آسان‌ترین آن استفاده از نور خورشید به‌صورت روزانه است؛ هرچند که این روش باید در کوتاه‌مدت انجام شود، زیرا نور بیش‌ازحد خورشید می‌تواند مضر باشد. مکمل‌های موجود در بازار هم یک منبع تکمیلی برای تامین ویتامین D به شمار می‌روند. این مکمل‌ها معمولاً حاوی ویتامین D2 یا D3 هستند. اما ذکر این نکته ضروری است که قبل از استفاده از مکمل‌های ویتامین د، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا بیش از اندازه این نوع از ویتامین را مصرف نکنید. حتما مقاله “روش های تامین ویتامین D بدن” را هم مطالعه کنید. در خصوص نحوه مصرف ویتامین ها توصیه می کنیم مقاله “بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی” را بخوانید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *