اطلاعات دارویی, سلامت

آمپول نوروبیون، فواید و عوارض آن

نوروبیون

مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس، از جمله محصولات نوروبیون، می‌توانند به درمان یا پیشگیری از کمبود برخی مواد مغذی بدن کمک کنند. در این مقاله، درباره نوروبیون، فواید مصرف، انواع و عوارض احتمالی مصرف آن توضیح می‌دهیم. 

نوروبیون چیست؟

برای تأمین ویتامین‌های گروه ب راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها مصرف نوروبیون است. نوروبیون تمام ویتامین‌های این گروه از مواد مغذی را در خود جای می‌دهد. نوروبیون ترکیبی از ویتامین‌های گروه B با دوز بالا است که به درمان یا پیشگیری از علائم مربوط به کمبود ویتامین ب و بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کند. 

فواید و موارد استفاده نوروبیون

ویتامین‌های گروه ب و مصرف مکمل‌های ب کمپلکس برای رشد جسمی و ذهنی افراد مفید هستند. این ویتامین‌ها در اعضا و بخش‌های مختلف بدن کاربرد دارند. در وهله اول، باید این ویتامین‌ها را از مواد غذایی دریافت کنید اما همیشه این موضوع امکان‌پذیر نیست. گاهی اوقات، به دلیل شرایط بدنی یا سابقه پزشکی باید از مکمل‌هایی مانند نوروبیون استفاده کرد. مصرف این مکمل‌ها با نظر پزشک فواید متعددی دارد که در ادامه مهم‌ترین آنها را می‌خوانید. 

تقویت سیستم عصبی و ایمنی بدن

مهم‌ترین فایده مصرف مکمل‌های ب کمپلکس از جمله نوروبیون تنظیم فعالیت‌های مغز و بهبود عملکردهای فیزیولوژیکی و عصبی بدن است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین ب۶ موجود در این مکمل در پیشگیری از بیماری پارکینسون نقش دارد. 

جلوگیری از کم خونی

یکی دیگر ز ترکیبات اصلی مکمل‌های نوروبیون ویتامین ب۱۲ است. این ویتامین به ساخت سلول‌های خونی و حفظ سلول‌های عصبی سالم در بدن کمک می‌کند. بدون وجود گلبول‌های قرمز کافی، بافت‌ها و اندام‌های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و بدن آن‌طور که باید کار نمی‌کند. گاهی اوقات، افراد ممکن است دچار کم‌خونی یا همان فقدان گلبول‌های قرمز سالم شوند و احساس خستگی و ضعف کنند. سایر علائم کمبود ویتامین ب۱۲ و کم‌خونی شامل یبوست، کاهش وزن، از دست دادن اشتها، ضایعات پوستی، تنگی نفس، اسهال، سوزن سوزن شدن یا سوزش دست‌ها یا پاها، ترک‌خوردگی لب‌ها، آفت‌ها دهانی و تغییرات در خلق‌وخو می‌شود. 

کاهش درد عضلات

ویتامین‌های گروه ب در ساخت عضلاتی قوی‌تر نیز نقش مهمی‌ دارند. معمولا نوروبیون برای کسانی که دردهای شدید عضلانی دارند یا نیاز به ساخت عضلات قوی‌تر دارند، تجویز می‌شود. 

افزایش متابولیسم بدن

یکی دیگر از ترکیبات مهم مکمل‌های نوروبیون ویتامین ب۱ است. این ویتامین نقش مهم در متابولیسم غذا به انرژی دارد. ویتامین ب۱ در غلات سبوس‌دار،لوبیا، آجیل و گوشت یافت می‌شود. کمبود این ویتامین در بدن باعث ابتلا به بری بری می‌شود. این بیماری بر قلب، سیستم گوارشی و سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. بری بری در افرادی که دچار سوءتغذیه هستند و همچنین در کسانی که الکل زیاد مصرف می‌کنند، اتفاق میفتد. علائم بری بری شامل مشکلات مربوط به راه رفتن، از دست دادن حس دست‌ها و پاها و فلج بخش پایینی پاها است و حتی احتمال دارد که به نارسایی قلب منجر شود. 

از آنجایی که مصرف هر یک از ویتامین‌های گروه ب برای مدتی طولانی می‌تواند به عدم تعادل سایر ویتامین‌های مهم این گروه منجر شود، بهتر است از مکمل‌های ب کمپلکس که تمام ویتامین‌ها را در خود جای داده‌اند استفاده کنید. بهترین نوع ب کمپلکس نیز نوروبیون است. 

 قرص نوروبیون

بهبود سلامت پوست و مو

کمبود ویتامین ب می‌تواند سلامت پوست شما را به خطر بیندازد. دانشمندان معتقدند که افراد مبتلا به کمبود ویتامین ب۱۲ احتمالا پوستی کم‌رنگ یا کمی زرد و سفیدی چشم دارند. انواع دیگر ویتامین ب نیز به بهبود سلامت پوست کمک می‌کنند. نیاسین عملکرد سد دفاعی پوست را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد. وجود التهاب پوستی می‌تواند به عوارضی مانند آکنه، اگزما و روزاسه کمک کند. 

ویتامین ب۳ در ساخت کراتین، پروتئینی که سلامت پوست و مو را حفظ می‌کند، نقش دارد. این ویتامین نیز التهاب را کاهش می‌دهد و پوست را قوی‌تر، صاف‌تر و روشن‌تر می‌سازد. 

علاوه بر این، نوروبیون و ویتامین‌های ب موجود در آن فولیکول‌های موی شما را تقویت می‌کنند. در نتیجه، موهایی سالم‌تر و پرپشت‌تر خواهید داشت و از مشکلاتی مانند ریزش مو در امان خواهید بود. ویتامین‌های گروه ب موجود در نوروبیون خون‌رسانی و انتقال اکسیژن به پوست سر را هم بهبود می‌بخشند که در نهایت منجر به رشد موهایی سالم‌تر و محکم‌تر می‌شود. 

کاهش اضطراب و بهبود عملکرد قلب

ویتامین‌های گروه ب به بدن شما کمک می‌کنند تا گلبول‌های قرمز خون جدیدی تولید کنند که اکسیژن را به بافت‌ها و اندام‌های مختلف می‌رساند و به گردش خون بهتر کمک می‌کنند. نتایج تحقیقات دانشمندان در سال ۲۰۱۹ بر ۹۰۰۰ مرد کره‌ای نشان داد که افزایش مصرف ب۶ کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. از آنجایی که نوروبیون این ویتامین گروه ب را دارد، می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. 

سلامت هورمون‌ها

ویتامین ب۵ موجود در نوروبیون برای تولید هورمون‌های جنسی و هورمون‌های استرس تولید شده در غدد فوق کلیوی یا همان غدد کوچک بالای کلیه‌ها مورد نیاز است. ویتامین ب۵ به عنوان ویتامین ضد استرس نیز شناخته می‌شود چون این ویتامین به تولید منظم هورمون استرس یا همان کورتیزول کمک می‌کند. 

تنظیم کلسترول بدن

گاهی اوقات، کلسترول خون شما بالا می‌رود چون ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه ب را به اندازه کافی مصرف نمی‌کنید و در مقابل از چربی‌های مضر و اشباع شده برای جبران مشکلات خود کمک می‌گیرید. در چنین شرایطی، مصرف نوروبیون به شما کمک می کند تا ویتامین‌ها را به روشی صحیح دریافت کنید و در نهایت کلسترول بدنتان تنظیم شود. 

افزایش انرژی

گاهی اوقات، کم‌انرژی بودن، احساس ضعف و خستگی مداوم از کمبود ویتامین‌های گروه ب ناشی می‌شود. در چنین مواقعی، مصرف نوروبیون راه‌کار خوبی خواهد بود. این مکمل با تأمین ویتامین‌های مهم گروه ب به شما انرژی بیشتری می‌بخشد. مصرف نوروبیون برای افرادی که دچار سوءتغذیه یا کاهش وزن شده‌اند هم تجویز می‌شود چون این مکمل به رشد سالم و افزایش وزن به روشی سالم نیز کمک می‌کند. البته، مصرف خودسرانه این مکمل برای افزایش وزن اصلا جایز نیست و برای این کار باید حتما پزشک ضرورت مصرف این مکمل را تشخیص دهد و دوز مناسب آن برای شما را تعیین کند. 

انواع نوروبیون و نحوه مصرف هر کدام

همان‌طور که توضیح دادیم، نوروبیون نوعی مکمل ب کمپلکس محسوب می‌شود. این مکمل نیز به نوبه خود به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه، درباره انواع نوروبیون و نحوه مصرف هر کدام بیشتر توضیح می‌دهیم. 

آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون حاوی ترکیباتی است که برای درمان کمبود ویتامین و سایر کمبود‌های تغذیه‌ای تجویز می‌شوند. مصرف این آمپول به رشد و عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند. 

موارد مصرف آمپول نوروبیون به درمان  بهبود عملکردهای حیاتی بدن نیز کمک می‌کند. این آمپول از مکمل‌های غذایی تشکیل شده که به بدن کمک می‌کند تا فعالیت‌هایی مانند تشکیل گلبول‌های قرمز و جذب آهن را بهتر انجام دهد. همچنین، به بدن شما کمک می‌کند تا از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها برای انرژی گرفتن استفاده کند و پروتئین جدید بسازد. 

ترکیبات موجود در این آمپول شامل ویتامین‌های دیگری از گروه ب نیز می‌شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود فعالیت سیتم عصبی بدن کمک می‌کنند. 

به طور کلی، مصرف آمپول نوروبیون خارجی یا ساخت داخل می‌تواند سلامت عمومی شما را بهبود ببخشد و کیفیت زندگی‌تان را افزایش دهد. این آمپول را باید پزشک شما تجویز کند و زیر نظر او تزریق شود. لطفا از تزریق خودسرانه این آمپول خودداری کنید. 

قرص نوروبیون

قرص نوروبیون خود به دو نوع نوروبین و نوروبیون فورت تقسیم می‌شود. به طور کلی، مکمل‌های نوروبیون حاوی ۳ ویتامین از ویتامین‌های گروه ب هستند: 

  • ویتامین ب ۱ یا همان تیامین
  • ویتامین ب ۱۲
  • ویتامین ب ۶ یا همان پیریدوکسین.

قرص نوروبیون ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین ب ۶ ۲۰۰ میکروگرم، ویتامین ب ۱۲ و ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین ب ۱ دارد. نوروبیون فورت نیز حاوی ۱۰۰ میلیگرم ویتامین ب ۶، ۵ میلی‌گرم ویتامین ب ۱۲ و ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین ب ۱ است.  

این ویتامین‌های مهم گروه ب اعصاب بدن را به طرز مؤثری تغذیه می‌کنند، باعث بازسازی بهتر آنها می‌شوند و از آنها محافظت می‌کنند. ویتامین ب ۱ در هدایت بهتر تکانه‌های عصبی نقش دارد. ویتامین ب ۶ در بهبود فعالیت‌های سیستم عصبی به ویژه در متابولیسم انتقال‌دهنده‌های عصبی تحت کنترل آنزیمی نقش اساسی ایفا می‌کند. ویتامین ب ۱۲ که جزء غلاف‌های میلین سیستم عصبی و تشکیل‌دهنده آن است، در ایجاد پروتئینپایه میلین نقش مهمی دارد.

قرص نوروبیون در درمان سرطان دهانه رحم، کمردرد، سیاتیک و فلج صورت نقش مهمی دارد. تغییرات متابولیک و نوروگاتیک ناشی از بارداری و داروهای ضد بارداری خوراکی، حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری و درمان نوروپاتی‌های ناشی از عمل‌های جراحی بزرگ یا بیماری‌های ناتوان‌کننده نیز با مصرف این قرص امکان‌پذیر می‌شود. 

برای درمان مشکلاتی با شدت متوسط باید این قرص  ۱ تا ۳ مرتبه در روز مصرف شود. البته، بهتر است مقدار دوز مصرفی را پزشک با توجه به شرایط شما و داروهای مصرفی‌تان تجویز کند. نکته مهم درباره مصرف نوروبیون خوراکی این است که اگر یک وعده مصرف این قرص را فراموش کردید، نباید آن را با دو برابر کردن دوز بعدی جبران کنید. کافی است دوز بعدی را در زمان معمول خود مصرف کنید. 

عوارض تزریق نوروبیون

آمپول نوروبیون یا همان اکتوبین را نباید خودسرانه تزریق کنید. این کار باید با نظر پزشک متخصص و زیر نظر او انجام شود. در صورتی که هر گونه حساسیت خاصی نسبت به این دارو دارید، باید پزشک خود را در جریان بگذارید. 

ممکن است پس از تزریق این آمپول محل تزریق دچار علائمی نظیر قرمزی، تورم و درد شود. معمولا این عوارض با گذشت زمان از بین می‌روند اما اگر این علائم برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کردند، باید موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. در صورتی که دچار هر نوع بیماری هستید یا دارویی مصرف می‌کنید هم باید این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید تا با توجه به آن درباره تزریق یا عدم تزریق آمپول نوروبیون تصمیم بگیرد. 

نوروبیون به چه کسانی توصیه می شود؟

مزیت اصلی مصرف نوروبیون این است که می‌تواند از کمبود ویتامین‌های گروه ب جلوگیری کند. بسیاری از افراد به اندازه کافی هر نوع ویتامین گروه ب را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند اما برخی از گروه‌ها بیش از سایرین در معرض خطر کمبودهای خاص هستند. افرادی که بیش از همه در معرض خطر کمبود ویتامین ب هستند، عبارت‌اند از:

  • کسانی که باردار هستند؛
  • افرادی که بیش از ۵۰ سال سن دارند؛
  • افرادی که از رژیم‌های غذایی محدود و فاقد محصولات حیوانی مانند رژیم‌های گیاه‌خواری یا وگان استفاده می‌کنند؛
  • کسانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند که سطح ویتامین ب را در بدنشان کاهش می‌دهد؛
  • افرادی که جراحی بای پس معده داشته اند؛
  • افرادی که برای محافظت در برابر کمبود ویتامین ب به نوروبیون نیاز دارند. 

در حالی که مصرف نوروبیون ممکن است به پیشگیری از کمبود ویتامین ب یا درمان کمبود این ویتامین به اندازه خفیف کمک کند اما گاهی اوقات مصرف آن در دوزهای پایین کافی نیست. در چنین شرایطی، کمبود شدید ویتامین ب ممکن است به دوزهای بسیار بالاتری نیاز داشته باشد که پزشک آن را تجویز می‌کند. 

هرکسی که علائم کمبود ویتامین ب را در خود می‌بیند، باید برای تشخیص و درمان مشکل خود به پزشک مراجعه کند. گاهی اوقات نیز مکمل‌های ویتامین ب مانند نوروبیون برای جلوگیری از سایر بیماری‌ها از جمله مشکلات عصبی مصرف می‌شوند. 

ویتامین‌های ب در بسیاری از فعالیت‌ها و عملکردهای مهم بدن ضروری هستند اما اگر فردی ویتامین‌های کافی را از طریق رژیم غذایی دریافت کند معمولا نیازی به مصرف این مکمل‌ها نخواهد داشت و بهتر است که سراغ بدون نظر پزشک به مصرف این مکمل‌ها حتی فکر هم نکند. 

هشدارها و موارد منع مصرف نوروبیون

گرچه ممکن است نوروبیون در موارد نادری عوارض داشته باشد، برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف این مکمل عوارض جانبی بسیار بد یا گاهی کشنده داشته باشد. اگر هر یک از علائم یا نشانه‌های زیر را دارید که ممکن است به عارضه‌ای جانبی بسیار بد مربوط باشد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید یا از پزشکی کمک بخواهید.

اگر مکملی شامل تمام ویتامین‌های گروه ب مصرف کرده‌اید و این علائم را دارید:

واکنش آلرژیک مانند ضایعات پوستی، خارش، قرمزی، تورم، تاول یا پوسته پوسته شدن، تب، خس خس سینه، احساس سفتی در قفسه سینه یا گلو، مشکلات تنفسی، بلع یا صحبت کردن با دشواری، گرفتگی صدای غیرعادی، تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.

اگر مکملی شامل آهن مصرف کرده‌اید و چنین علائمی دارید: 

مدفوع تیره، سیاه یا خونی، تب، معده بسیار ناراحت یا استفراغ، درد معده یا شکم بسیار شدید، بالا آوردن خون یا بالا آوردن چیزهایی شبیه به تفاله قهوه، گرفتگی یا اسپاسم معده. 

انواع نوروبیون ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. با این حال، بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط دچار عوارض جانبی جزئی می‌شوند. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر یا هر عارضه جانبی دیگری شما را آزار می‌دهد یا از بین نمی‌رود، با پزشک خود تماس بگیرید یا از او کمک بخواهید. 

اگر مکملی حاوی همه ویتامین‌های گروه ب مصرف کرده‌اید و دچار ناراحتی معده یا استفراغ شده‌اید. 

اگر مکمل شما حاوی آهن است و دچار یبوست، تغییر رنگ مدفوع به سبز، اسهال و شکم‌درد شده‌اید. این مسائل عوارض جانبی جدی نیستند اما پزشک معالج شما می‌تواند به شما در رفع این عوارض کمک کند. 

شرایط نگهداری آمپول نوروبیون

نگهداری مکمل‌های نوروبیون نیز شرایط مخصوص به خود را دارد. برای نگهداری قرص نوروبیون باید از دمایی تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید. آمپول‌ نوروبیون نیز باید در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. 

آمپول نوروبیون

تفاوت نوروبیون و نوروبیون فورت

مکمل نوروبیون را گاهی با مکمل نوروبیون فورت اشتباه می‌گیرند اما این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. نوروبیون فورت نوعی مکمل مولتی ویتامین است که ویتامین ب و مشتقات آن را دارد. نوروبیون حاوی متیل کوبالامین، پیریدوکسین و نیکوتین آمید است. نوروبیون فورت برای درمان کمبود شدید ویتامین ب به کار می‌رود اما نوروبیون در مواردی تجویز می‌شود که فرد دچار کمبود خفیف‌تر ویتامین‌های گروه ب باشد. 

تفاوت آخر این دو مکمل نیز به شکل ظاهری آنها مربوط می‌شود. نوروبیون فورت رنگی قرمز دارد و تأثیر آن قوی‌تر است. نوروبیون به شکل قرص‌های عادی است و کمتر از گذشته تجویز می‌شود این قرص معمولا بسته‌های آبی رنگ دارد و ویتامین ب ۱۲ آن از سایر ویتامین‌های ب موجود در این قرص بیشتر است. 

سخن پایانی

ویتامین‌های گروه ب در بهبود فعالیت‌های مهم بدن از جمله عملکرد سیستم عصبی و ایمنی بدن نقش مهمی دارند. برای مصرف این ویتامین ها باید در وهله اول مواد غذایی حاوی ویتامین ب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر با این کار ویتامین‌های مورد نیازتان تأمین نشد یا به تشخیص پزشک دچار کمبود شدید ویتامین ب هستید، باید از مکمل‌هایی مانند نوروبیون استفاده کنید. 

نوروبیون‌ها در دو نوع قرص و آمپول هستند و قرص آن نیز خود به نوروبیون و نوربیون فورت که قوی‌تر است تقسیم می‌شود. برای مصرف نوروبیون خوراکی یا اکتوبین باید نظر پزشک معالج خود را جویا شوید. او با استفاده از آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون میزان کمبود ویتامین‌های گروه ب در بدن شما را تشخیص می‌دهد. اگر دچار کمبود خفیف باشید، معمولا رژیم غذایی را توصیه می‌کند اما در صورت کمبود شدید این ویتامین‌ها باید از قرص یا آمپول نوروبیون استفاده کنید. 

فراموش نکنید که ممکن است این مکمل‌ها با مصرف برخی از داروها تداخل داشته باشند یا برایتان عوارضی در پی داشته باشند. یک پزشک متخصص می‌تواند با توجه به سابقه پزشکی و شرایط جسمی شما مصرف یا عدم مصرف این مکمل و دوز مصرفی آن را برای شما تجویز کند.  

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *