دانستنتی های مکمل ها, دانستنی های ویتامین ها

مکمل‌ها و ویتامین‌های ضروری برای خانم‌ها

ویتامین‌های بانوان

مصرف ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی نقش مؤثری را ایفا می‌کند، اما بانوان باید از ویتامین‌های بیشتری استفاده کنند و به‌نوعی ویتامین‌های بانوان تفاوت‌هایی با ویتامین‌های ضروری آقایان دارد. به‌طورکلی بدن زنان نسبت به مردان به علت ساختار فیزیولوژیکی خود و سایر عوامل اثرگذار نظیر پروسه مادر شدن، بیشتر به مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیاز دارد. ازاین‌رو در این مقاله دارولاین قصد دارد به‌طور تخصصی در خصوص ویتامین‌های ضروری بانوان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد.

چرا خانم ها باید از مکمل ها و ویتامین‌ها استفاده کنند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم ویتامین‌های بانوان تفاوت‌هایی با آقایان دارند و خانم‌ها باید نسبت به آقایان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند؛ زیرا بانوان ممکن است در طول مسیر زندگی خود علاوه بر مسئولیت فردی، نقش یک مادر را ایفا کنند که جنینی را در بطن خود پرورش می‌دهد و این فقط یک دلیل برای شناخت و مصرف ویتامین‌های مخصوص بانوان شناخته می‌شود. برای پاسخ به این سؤال در ادامه با ما همراه باشید.

 مولتی‌ویتامین‌های مخصوص بانوان

شروع یائسگی

با پایان دوره باروری زنان وارد پروسه جدیدی از زندگی خواهند شد که یائسگی نام دارد در این دوره به علت تغییرات هورمونی خطر پوکی استخوان زنان را تهدید می‌کند. ازاین‌رو مصرف کلسیم و ویتامین D و مکمل‌های ویتامین B-۱۲.۴ به‌عنوان بهترین ویتامین‌‌ها برای خانم‌‌ها  شناخته می‌شود.

رژیم گیاهخواری

از آنجایی‌که خانم‌ها بیشتر به تناسب‌اندام خود اهمیت می‌دهند و باوجود تمام پرهیزهای غذایی بازهم ممکن است به علت تغییرات هورمونی با افزایش وزن مواجهه شوند. ازاین‌رو برخی از زنان در چنین شرایطی رژیم گیاهخواری را برمی‌گزینند تا سریع‌تر به‌تناسب اندام برسند. ویتامین ۱۲B-  که یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بانوان شناخته می‌شود، در گوشت است و قبل از تصمیم به انتخاب رژیم گیاهخواری باید برای دریافت آن به فکر راهکار باشند.

بهترین مولتی‌ویتامین‌ها برای زنان

 بارداری

بانوان عزیزی که تصمیم به بارداری دارند باید قبل از هر اقدامی با انجام آزمایش از وضعیت بدن خود آگاه شوند. متأسفانه فقدان اسیدفولیک به‌عنوان یکی از ویتامین‌های مورد نیاز خانم‌ها می‌تواند در نقائص مادرزادی جنین، مؤثر باشد.

کاهش مشکلات قلبی

طبق بررسی‌ها بانوان بیشتر از آقایان در معرض بیماری‌های قلبی به‌ویژه سکته هستند. از این رو مصرف مولتی‌ویتامین‌های مخصوص بانوان می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی و مرگ زودرس جلوگیری کند.

مقاومت در برابر بیماری ام اس

یک تحقیق علمی نشان می‌دهد بانوان نسبت به آقایان بیشتر در معرض بیماری ام اس هستند، ازاین‌رو مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌های مؤثر نظیر ویتامین دی تا حد قابل‌توجهی می‌تواند بدن بانوان را در برابر این بیماری‌های فرصت‌طلب ایمن کند.

روش تشخیص ویتامین و مکمل مورد نیاز خانم ها

نحوه تشخیص بهترین مولتی‌ویتامین‌ها برای زنان تنها به کمک آزمایش خون میسر است. فراموش نکنید افزایش هر ماده‌ای در بدن می‌تواند سیستم آن را تحت تأثیر قرار دهد. پس اگر می‌خواهید ویتامین‌های ضروری و لازم بدن خود را بشناسید، بهتر است به‌جای تصمیم‌های خودسرانه ابتدا یک آزمایش خون دهید و پس از مشاهده نتیجه تحت نظر پزشک از ویتامین‌های موردنظر بدن خود استفاده کنید.

ویتامین‌های مورد نیاز خانم‌ها

تنوع قابل توجهی از انواع ویتامین‌های بانوان وجود دارد که مصرف آن‌ها تحت نظر پزشک می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بانوان و کاهش بیماری آن‌ها مؤثر باشد.

بهترین ویتامین‌ها برای خانم‌ها

کلسیم

کلسیم یکی از ویتامین‌های مورد نیاز برای خانم‌ها ست که می‌توان آن‌ را از طریق محصولات لبنی و آجیل‌ها دریافت کرد. کلسیم نقش مؤثری را در سلامت استخوان، تنظیم ضربان قلب، انقباضات ماهیچه‌ها، لخته شدن خون و عملکرد طبیعی سلول ایفا می‌کند.

ویتامین  D

ویتامین دی که به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین ویتامین مخصوص بانوان شناخته می‌شود که محلول در چربی است و بدن می‌تواند آن را از طریق جذب نور خورشید، بسازد. ویتامین دی نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کند. اگرچه هنوز این موضوع در حال تحقیق و بررسی است اما شواهد نشان می‌دهد مصرف ویتامین دی می‌تواند در کاهش افسردگی و تغییر خلق‌وخو مؤثر باشد.

امگا ۳

معمولاً امگا ۳ از حیاتی‌ترین ویتامین‌های بانوان محسوب می‌شود که می‌توان آن را در انواع ماهی‌ها نظیر ماهی قزل‌آلا و ساردین یافت. متأسفانه کمبود این ویتامین می‌تواند موجب شل شدن دیواره سرخرگ و اختلال در عملکرد انعقاد خون شود. این ماده حیاتی همچنین در بهبود عملکرد حافظه و کاهش بیماری‌های قلبی نیز مؤثر است. طبق نظر پزشکان بهتر است مادران باردار یا شیرده، افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید و افرادی که ماهی دوست ندارند، حتماً از مکمل‌های امگا ۳ استفاده کنند.

ویتامین‌های گروه B

به‌طورکلی ویتامین‌های گروه بی دارای طیف گسترده‌ای هستند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ویتامین ۱۲ B،B۶،B۹ و غیره اشاره کرد. ویتامین دسته B یکی از مهم‌ترین ویتامین لازم برای مصرف بانوان شناخته می‌شوند که نقش مؤثری را بدن ایفا می‌کند. مطالعه جدول زیر می‌تواند شما را ویتامین‌های خانواده B آشنا کند.

ردیف نام ویتامین نقش آن در بدن مواد غذایی حاوی ویتامین B
۱  B۹ یا اسیدفولیک ماده‌ای مؤثر در برای ساخت DNA، مؤثر در تقسیم سلولی صحیح اسفناج، کلم بروکلی، نخود، جگر گاو، برنج و سبزیجات برگ‌دار
۲ B۶ یا پیریدوکسین تقویت بدن و بهبود عملکرد مغز ماهی، سیب‌زمینی، نخود، آووکادو، موز، لوبیا، غلات، گوشت، بلغور جو دوسر و مرغ
۳ B۱۲ کوبالامین مؤثر در ساخت گلبول قرمز و متابولیسم بدن پنیر، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت، شیر و ماست
۴ B۱ تیامین سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی نخود سبز، اسفناج، گوشت گاو و غیره
۵ B۲ ریبوفلاوین کاهش دردهای میگرنی، بهبود آکنه و تقسیم سلولی جو، گوشت گاو
۶ B۳ نیاسین کاهش حمله قلبی و ابتلا به دیابت گوشت قرمز، حبوبات و ماهی
۷ B۵ پاتنوتنیک اسید کنترل آلرژی، آسم و ریزش مو قارچ، جگر و غلات
۸ B۷ بیوتین مؤثر در کاهش قند خون، تقویت ناخن‌ها، درمان ام اس آجیل، صدف، تخم‌مرغ، سبوس گندم و جگر

آهن

آهن نقش بزرگی در انتقال اکسیژن در بدن دارد. همچنین این ماده حیاتی و معدنی می‌تواند در رشد سلولی و عملکرد هورمون‌های ضروری دخالت داشته باشد. بانوان باید به علت قاعدگی هرماه خود بیشتر از مواد دارای آهن استفاده کنند. اگرچه مصرف غذاهایی مانند لوبیا سفید، عدس، اسفناج، لوبیا قرمز و نخود و کشمش می‌توانند تا حد قابل‌توجهی بدن را از آهن اشباع کند، اما بانوان باید تحت نظر پزشک از مکمل‌های آهن استفاده کنند.

ویتامین‌های مورد نیاز برای خانم‌ها

منیزیم

منیزیم یکی دیگر از ضروری‌ترین ویتامین‌های بانوان شناخته می‌شود که می‌تواند در کنترل قند خون، تنظیم فشارخون، عملکرد عضلات و غیره مؤثر باشد. منیزیم یک ماده اساسی برای متابولیزه شدن ویتامین دی و جذب کلسیم محسوب می‌شود که می‌توان آن را در موادی نظیر بادام، دانه چیا و سبزیجات برگ‌دار یافت.

ویتامین A

از دیگر ویتامین‌های مورد نیاز بانوان ویتامین A است. این دسته از ویتامین‌ها می‌توانند در محافظت از پوست و تقویت چشم مؤثر باشند. معمولاً ویتامین A در مواد غذایی نارنجی‌رنگی نظیر هویج، زرده تخم‌مرغ و سبزی‌های برگ‌دار یافت می‌شود. متأسفانه فقدان ویتامین A در بدن یکی از دلایل نابینایی در کهن‌سالی محسوب می‌شود.

ویتامین K

ویتامین K می‌تواند در محکم نگه‌داشتن استخوان و انعقاد خون مؤثر باشد. سبزیجات برگ سبز، روغن سویا، کلم بروکلی، اسفناج پخته‌شده و روغن ماهی ازجمله مواد غذایی هستند که منبع غذایی بسیار خوبی برای ویتامین K شناخته می‌شوند.

مکمل‌های غذایی ضروری برای خانم‌ها

مکمل‌ها نقش مؤثری را در تقویت سیستم ایمنی، کاهش بیماری‌ها، تغییر خلق‌وخو و غیره ایفا می‌کنند، اما فراموش نکنید آنچه به‌عنوان بهترین مکمل برای زنان شناخته می‌شود که تحت نظر پزشک مصرف شود. در ادامه با بخش از مکمل‌های مختص بانوان آشنا خواهیم شد.

مکمل آهن

زنان در دوران قاعدگی بخش زیادی از آهن بدن خود را از دست می‌دهند، ازاین‌رو مکمل آهن یکی از مهم‌ترین ویتامین مورد نیاز بانوان شناخته می‌شود، چراکه فقدان آهن در بدن می‌تواند بسیاری از واکنش‌های زیستی بدن را دچار اختلال کند.

مکمل ویتامین D

ویتامین D نقش بزرگی را کاهش بروز بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیمارهای خود ایمنی ایفا می‌کند. اگرچه بدن مقداری ویتامین D را از طریق نور خورشید جذب می‌کند؛ اما در برخی موارد تحت نظر پزشک مصرف مکمل ویتامین دی می‌تواند در کاهش و بهبود بسیاری از بیماری‌ها اثرگذار باشد.

مکمل اسیدفولیک

اسیدفولیک یک ماده حیاتی برای بانوانی است که قصد دارند به‌زودی باردار شوند، چراکه این ماده می‌تواند در تقسیم سلولی صحیح نقش مؤثری را ایفا کند. فولیک اسید همچنین یک ماده مؤثر برای بانوان در حال مبارزه با بیماری‌های مزمنی نظیر صرع و اختلالات عصبی است.

مکمل کلسیم

کلسیم از جمله مواد مغذی مؤثر و حیاتی در بدن است که مکمل آن حتماً باید تحت نظر پزشک و در بازه مشخص مصرف شود. اگرچه کلسیم یک ماده حیاتی برای استخوان‌سازی محسوب می‌شود؛ اما مصرف بی‌رویه آن می‌تواند زمینه بروز برخی از بیماری‌ها را فراهم کند.

در کنار موارد فوق از دیگر مکمل‌ها و ضروری‌ترین ویتامین‌های بانوان می‌توان به مکمل منیزیم، مکمل کلاژن، مکمل ویتامین C، مکمل ویتامین K و غیره اشاره کرد.

بهترین مکمل برای زنان

مکمل گل مغربی

اگرچه شاید هنوز هم در میان جوامع PMS یا سندرم پیش از قاعدگی امری عجیب و غیرقابل‌قبول باشد، اما سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند تا حد قابل‌توجهی بسیار از زنان را از عملکرد روزانه خود بازدارد. احساس افسردگی و سرخوردگی، پرخوری، احساس پر بودن شکم، حساسیت سینه‌ها و رفتارهای پرخاشگرانه تنها تعداد محدودی از علائم این سندرم محسوب می‌شود که تحمل همه آن‌ها یک هفته قبل از قاعدگی برای یک زن واقعاً سخت است. مکمل گل مغربی یک مکمل بسیار عالی برای کاهش علائم PMS شناخته می‌شود که بانوان می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

جمع‌بندی

حال که با ضروری ویتامین‌های بانوان آشنا شدید، اکنون زمان آن است که به‌سلامت خود بیندیشید. پس اگر بیش از ۱ سال است که آزمایش خون نداده‌اید، بهتر است در اسرع وقت این کار را انجام دهید و پس‌ازآن با تفسیر آزمایش تحت نظر پزشک مکمل‌های موردنیاز بدن خودتان را مصرف کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *