اطلاعات دارویی, سلامت

قرص فیتو، فواید و نحوه مصرف آن

احتمالا به تازگی مطالب مختلفی درباره مکمل‌های فیتو خوانده‌اید. در دنیای امروزی، افراد بیشتری به دنبال راه‌حل‌های طبیعی برای حفاظت از سلامت خود هستند. یکی از روش‌های رایج برای رسیدن به این منظور استفاده از مکمل‌های گیاهی مانند قرص فیتو است. اگر می‌خواهید بدانید که قرص فیتو چیست و چه کاربردهایی دارد، بهتر است به خواندن این مقاله ادامه دهید. 

قرص فیتو چیست؟

برای مصرف صحیح این مکمل گیاهی باید ابتدا بدانید که قرص فیتو چیست. فیتو نوعی مکمل گیاهی است که از گیاهان استخراج می‌شود و به صورت قرص یا کپسول عرضه می‌شود. کلمه «PHYTO» در زبان یونانی به معنای گیاه است و به مواد و ترکیبات موجود در این قرص اشاره دارد. 

ویتامین‌های موجود در قرص فیتو منشأ گیاهی دارند و ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای بدن سالم را تأمین می‌کنند. این مکمل غذایی برای سلامت و زیبایی مو و ناخن توصیه می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قرص فیتو می‌توانند کراتین مورد نیاز مو و ناخن‌ها را تولید کنند و باعث بلندتر شدن موها، مژه‌ها و ناخن‌ها شوند. در واقع، قرص‌های فیتو را بهترین مکمل دارویی برای درمان ریزش مو می‌دانند. 

قرص فیتو به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود و هدف از مصرف آن حفاظت از سلامت و بهبود عملکردهای کلی بدن است. این قرص دارای خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، ضدعفونی‌کنندگی، ضد سرطانی و تسکین‌دهندگی نیز هست. برخی از انواع قرص فیتو نیز به عنوان منابع سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر مصرف می‌شوند. 

گاهی قرص فیتو با قرص  اشتباه گرفته می‌شود. برای اینکه دچار این اشتباه نشوید، باید بدانید که فولیکوژن چیست. فولیکوژن نیز مکملی است که برای درمان ریزش مو به کار می‌رود. این قرص توسط شرکت زیست اروند فارمد فرموله شده و در بازار عرضه می‌شود. 

ترکیبات مکمل فیتو

بیشتر مکمل‌هایی که می‌توان آنها را بدون نسخه پزشک مصرف کرد، از مواد گیاهی و عصاره بامبو برای تقویت رشد مو استفاده می‌کنند. مکمل فیتو برخلاف این مکمل‌ها، از روغن‌های ضروری برای بدن از جمله روغن جوانه گندم استفاده می‌کند و با مولتی‌ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری برای بدن فرموله شده است. 

اگر می‌خواهید بدانید که مواد تشکیل‌دهنده قرص فیتو چیست، باید بگوییم که این قرص بر اساس نوع محصول و برند تولیدکننده ترکیبات متفاوتی دارد. با این حال، برخی از ترکیبات گیاهی رایج در این مکمل را در ادامه می‌خوانید. 

فواید قرص فیتو

  • فلاونوئیدها

فلاونوئیدها سرشار از مواد آنتی‌اکسیدانی هستند و می‌توانند به بدن شما برای دفع سموم روزانه کمک کنند. گنجاندن فلانوئیدهای بیشتر در رژیم غذایی راهی عالی برای سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن است. 

  • تانن‌ها

تانن یک پلی‌فنول طبیعی است که در گیاهان، دانه‌های خوراکی، پوست درختان، چوب‌ها، برگ‌ها و پوست میوه‌ها یافت می‌شود. پلی‌فنول‌ها درشت‌مغذی‌هایی هستند که از فنول ساخته شده‌اند و پیوندهای پیچیده‌ای از مولکول‌های اکسیژن و هیدروژن هستند. 

  • ساپونین‌ها

ساپونین یکی از ترکیبات طبیعی است که در تمام سلول‌های گیاهی حبوبات یافت می‌شود. این گروه از مواد مغذی به دلیل خاصیت‌های متعددی که دارند در تولید مکمل‌های مختلف به کار می‌روند. ساپونین‌ها از بدن در برابر سرطان و کاهش میزان کلسترول مفید محافظت می‌کنند. رژیم غذایی دارای ساپونین فراوان می‌تواند به رفع پوسیدگی دندان کمک کند. این ماده مغذی پادزهری برای مسمومیت حاد با سرب نیز هست. 

  • ترپن‌ها

ترپن‌ها نیز در گیاهان مختلف یافت می‌شوند و باعث آرامش، افزایش انرژی و خلاقیت می‌شوند. این مواد مغذی به کاهش استرس و اضطراب، بهبود خلق‌وخود، بهبود عملکردهای شناختی و تسکین درد و التهاب کمک می‌کنند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ترپن برای مبارزه با بیماری‌های مزمن مانند سرطان نیز مؤثر هستند. 

  • فیتواستروژن‌ها

فیتواستروژن‌ها یا استروژن‌های غذایی ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهان یافت می‌شوند. فیتواستروژن‌ها برای زنانی که نزدیک به دوران یائسگی هستند و می‌خواهند هورمون‌های بدن خود را متعادل کنند کمک می‌کند. این مواد مغذی فواید دیگری از جمله حفظ سلامت قلب، بهبود سرطان سینه و درمان آکنه نیز دارند.  

  • آنتی اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از بدن در برابر آسیب‌های سلولی که رادیکال‌های آزاد ایجادکننده استرس اکسیداتیو  ایجاد می‌کنند، محافظت کنند. استرس اکسیداتیو سبب مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، آرتریت قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی، نقص ایمنی، بیماری پارکینسون و سایر شرایط التهابی می‌شود. 

موارد مصرف قرص فیتو

مکمل‌های فیتو با ویتامین‌هایی فرموله شده که در سلامت بدن نقش مهمی دارند. مواد مغذی موجود در این قرص و کاربردهای آن عبارت‌اند از:

  • ویتامین ای: از مو در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. 
  • ویتامین بی و سی: به تقویت رشد مو و ناخن‌های سالم کمک می‌کند. 
  • پرو ویتامین آ: در افزایش درخشندگی پوست نقش مهمی دارد. 
  • امگا ۳ و ۶: برای افزایش درخشندگی مو و افزایش چرخه زندگی هر تار مو لازم است.

سایر فواید قرص فیتو نیز عبارت‌اند از:

  • تقویت ساختار مو؛
  • افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو؛
  • تقویت ناخن و جلوگیری از شکستن ناخن‌های شکننده؛
  • تقویت ریشه مو؛
  • حفظ سلامت پوست سر.

تاثیر قرص فیتو بر درمان ریزش مو

یکی از مهم‌ترین فواید قرص فیتو درمان ریزش مو است اما احتمالا از خود می‌پرسید که منظور از این تأثیر قرص فیتو چیست؟ 

مکمل فیتو به عنوان روشی مکمل سایر روش‌های درمانی برای درمان ریزش مو در زنان و مردان به کار می‌رود. همان‌طور که توضیح دادیم، این مکمل حاوی ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و عصاره‌های گیاهی است که به سلامت مو و پوست سر کمک می‌کنند. از جمله ترکیبات این مکمل که به درمان ریزش مو کمک می‌کنند، می‌توان به مواد مغذی زیر اشاره کرد: 

  • بیوتین: بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است که در تقویت و سلامت مو و ناخن نقش مهمی دارد. مکمل‌های حاوی بیوتین به تقویت ریشه مو کاهش ریزش غیرطبیعی مو کمک می‌کنند. 
  • سیلیکون: یکی از مواد معدنی است که به تقویت ساختار مو، تقویت و کاهش ریزش مو کمک می‌کند. 
  • روغن‌های گیاهی: برخی از روغن‌های گیاهی موجود در مکمل فیتو موها را نرم‌تر و مرطوب‌تر می‌کنند و در نهایت، ریزش مو را کاهش می‌دهند. 
  • آنتی‌اکسیدان‌ها: وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی و ای در قرص فیتو با محافظت از پوست سر و مو در برابر آسیب اکسیداتیو از ریزش مو جلوگیری می‌کند. 

نحوه مصرف قرص فیتو

تشخیص قرص فیتو اصل از تقلبی

برخی افراد مکمل فیتو اصل و فیک را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. برای اینکه دچار چنین اشتباهی نشوید، باید مشخصات قرص فیتو اصل را بدانید اما ویژگی‌های قرص فیتو چیست؟ از کجا بدانیم که قرصی که قصد داریم تهیه کنیم اصلی است یا تقلبی؟ 

به طور کلی، برای تشخیص هر مکمل اصل باید به این موارد دقت کرد:

  • شماره مجوز مکمل را بررسی کنید. اگر مکمل دارویی یا غذایی وارداتی یا تولید داخل باشند، شماره مجوز دارند. این شماره تضمین می‌کند که شرکت سازنده از قوانین و مقررات مربوط به صدور مجوز مکمل‌ها که در برچسب آن آمده پیروی کرده است. 
  • مهر و موم مکمل را بررسی کنید. مهر و موم بطری مکمل فیتو را به دقت مشاهده کنید. این مهر و موم باید به طور یک‌نواخت به بطری چسبانده شده باشد. 
  • بارکد و کدهای QR مکمل را بررسی کنید. بارکد مکمل دارای اطلاعات تجاری درست مکمل است. علاوه بر این، برخی از مکمل‌ها یک کد  QRدارند که به URL خاصی لینک داده شده و اطلاعات بیشتری درباره قرص یا مکمل ارائه می‌دهد. مراجعه به این آدرس اینترنتی می‌تواند جعلی یا اصل بودن فیتو را مشخص کند.
  • گواهینامه‌های درج شده روی برچسب محصول را بررسی کنید. گواهینامه‌های جهانی مختلفی برای مکمل دارویی یا غذایی وجود دارد که نشان می‌دهد این مکمل‌ها شایسته استانداردهای آن مانند Informed Sports، NSF و Labdoor Certifications هستند. این استانداردها کیفیت مکمل فیتو را تضمین می‌کنند. 
  • مواد تشکیل‌دهنده مکمل را بررسی کنید. دقت کنید که قرص فیتو دارای ترکیباتی که به آنها اشاره کردیم، باشد. 

بهترین زمان مصرف قرص فیتو

نحوه مصرف قرص فیتو و دوز مصرفی آن به موارد مختلفی مانند نوع مکمل، ترکیبات موجود در آن و دستورالعمل سازنده بستگی دارد. علاوه بر این، عواملی مانند سن، جنسیت، وضعیت سلامتی و نیازهای شخصی مصرف‌کننده نیز بر طریقه مصرف این قرص تأثیر می‌گذارد. 

احتمالا با خود فکر می‌کنید که بهترین زمان مصرف قرص فیتو چیست؟ این قرص را باید هر روز ترجیحا صبح‌ها با یک لیوان پر از آب مصرف کنید. 

عوارض قرص فیتو

اگرچه مکمل فیتو ترکیبی از گیاهان با مواد معدنی و ویتامین‌های عمدتا بی‌خطر است اما ممکن است در برخی از افراد عوارضی ایجاد کند. عوارض قرص فیتو چیست؟ این قرص ممکن است منجر به عوارضی شود که مهم‌ترین آنها را در ادامه می‌خوانید.

  • حساسیت‌های پوستی

برخی از افراد ممکن است به ترکیبات موجود در این مکمل گیاهی حساسیت داشته باشند و علائمی مانند آبریزش بینی، خارش، قرمزی، تورم پوست و واکنش‌های التهابی مانند دانه‌های پوستی از خود نشان بدهند. 

  • مشکلات گوارشی

در برخی از افراد استفاده از قرص فیتو باعث مشکلات معده و روده مانند نفخ، سوءهاضمه، اسهال یا یبوست می‌شود. 

  • تأثیر منفی بر سلامت بدن

در برخی از مواقع، مصرف مکمل‌های گیاهی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و باعث اختلالات هورمونی می‌شود. در موارد نادر، مصرف این مکمل ممکن است میزان کلسترول خون را افزایش دهد. 

در صورت مشاهده هر یک از عوارضی که نام بردیم، فورا موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. 

تداخلات دارویی مکمل فیتو

یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف این مکمل‌ها تداخل دارویی با برخی از داروها مانند وارفارین است. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید، باید پیش از مصرف مکمل فیتو با پزشک خود مشورت کنید. او می‌داند که تداخلات دارویی قرص فیتو چیست و از قرص‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید آگاه است. در نتیجه، بهترین فردی که می‌تواند به شما در انتخاب مکمل فیتو کمک کند، پزشک شما است. 

چه کسانی نباید از مکمل فیتو استفاده کنند؟

اگرچه فیتو قرصی گیاهی است اما استفاده از آن لزوما برای همه توصیه نمی‌شود. کسانی که نباید از قرص فیتو استفاده کنند، شامل بیماران مبتلا به سل، مولتیپل اسکلروزیس، ایدز، عفونت HIV و بیماری‌های خودایمنی می‌شوند. افرادی که به ترکیبات این قرص حساسیت دارند نیز نباید از این مکمل استفاده کنند. زنان باردار و شیرده نیز مجاز به استفاده از این قرص نیستند و باید با مشورت و تشخیص پزشک آن را مصرف کنند. 

افرادی که سابقه تجربه عوارض جانبی در دوره‌های قبلی مصرف این قرص را داشته‌اند نیز باید با احتیاط و مشورت با پزشک درمان آن را دوباره شروع کنند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است احتیاط کنید و پزشک متخصص را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید. بیماران کبدی، دیابتی، قلبی، کلیوی و افرادی که از مشکلات خونی رنج می‌برند نیز نباید بدون مشورت با پزشک از قرص فیتو استفاده کنند. 

 مکمل فیتو اصل و فیک

قرص فیتو در دوران بارداری و شیردهی

احتمالا مادران باردار یا شیرده به این فکر می‌کنند که عوارض مصرف قرص فیتو چیست. مصرف مکمل‌های فیتو در دوران بارداری موضوعی حساس است که به مشورت با پزشک نیاز دارد. مصرف برخی از انواع مکمل‌های گیاهی در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برخی دیگر  مانند قرص فیتو به دلیل اثرات ضد قارچی، ضد باکتریایی و هورمونی برای رشد جنین خطرناک هستند و توصیه نمی‌شوند. 

به طور کلی، مادرانی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند، نباید بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی مصرف کنند. مصرف مکمل‌های فیتو در دوران شیردهی هم مانند دوران بارداری به دلیل اختلالات هورمونی و اثرات منفی بر نوزاد از طریق شیر مادر توصیه نمی‌شود. 

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که قرص فیتو چیست. این قرص نوعی مکمل گیاهی است که برای درمان ریزش مو به کار می‌رود. نکته مهمی که باید برای مصرف این مکمل گیاهی بدانید این است که الگوی ریزش مو بسته به شرایط سلامتی و عمومی افراد مختلف متفاوت است. به همین علت، پیش از استفاده از هر نوع مکمل گیاهی برای کاهش ریزش مو باید با پزشک یا متخصص پوست و مو مشورت کنید. 

به یاد داشته باشید که مکمل‌ها تنها یکی از عوامل مؤثر بر رفع مشکل ریزش مو هستند. برای رفع این مشکل باید به مسائل دیگری مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مراقبت مناسب از مو و پوست سر، کاهش استرس و مشورت با پزشک نیز توجه داشته باشید. این مسائل نیز به اندازه مصرف مکمل‌ها در بهبود ریزش مو مؤثر هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *