مادر و کودک

بهترین روش‌های افزایش قد کودکان

روند رشد قد دختران

افزایش قد کودک دغدغه بسیاری از والدین است. بیشتر والدین دوست دارند تا فرزندانی قدبلند و قوی داشته باشند زیرا این معیارها نشانه سلامتی محسوب می‌شوند. بنابراین، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مطمئن شویم که فرزند ما سالم و قدبلند می‌شود اما برای افزایش قد کودک چه کار کنیم؟ چگونه کودک قد بلند داشته باشیم؟ در ادامه، برای پاسخ به این سؤالات، عوامل مؤثر در رشد کودکان را توضیح می‌دهیم و راهکارهایی ساده و مؤثر برای افزایش قد کودک معرفی می‌کنیم.

روش‌های افزایش قد کودکان

روند رشد قد کودکان

رشد جسمانی کودکان به افزایش قد، وزن و سایر تغییرات بدنی در آنها مربوط می‌شود که در زمان بلوغ اتفاق میفتند. در این سنین، موها رشد می‌کنند، دندان‌ها درمی‌آیند و مهم‌تر از همه شاهد افزایش قد کودک هستیم. تمام این اتفاقات نشان می‌دهند که شما کودکی سالم و رو به رشد دارید.

سال اول زندگی زمان تغییراتی شگفت‌انگیز است و طی آن قد نوزادان به طور متوسط ۲۵ سانتی‌متر رشد می‌کند و وزن آنها نسبت به زمان تولد ۳ برابر می‌شود. با توجه به این میزان رشد در سال اول زندگی، ممکن است والدین از ادامه فرایند رشد کودک خود تعجب کنند. به‌هرحال، آنها پس از ۱ سالگی رشد کندتری دارند. از ۲ سالگی تا نوجوانی، معمولا هر سال قد کودک حدود ۶ سانتی‌متر بیشتر می‌شود. البته، در این میان، جنسیت کودک نقش مهمی دارد.

روند رشد قد دختران

دختران در دوران نوزادی و کودکی با سرعتی بیشتر رشد می‌کنند. آنها معمولا ۱ تا ۲ سال پیش از شروع قاعدگی جهش رشد دارند. برای بیشتر دختران، بلوغ در سنین ۸ تا ۱۳ سالگی و جهش رشد در سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی رخ می‌دهد. آنها در ۱ یا ۲ سال پس از اولین قاعدگی خود فقط ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر دیگر قد می‌کشند. در این زمان به قد بزرگ‌سالی خود می‌رسند.

روند رشد قد دختران

بیشتر دختران در سنین ۱۴ یا ۱۵ سالگی به قد بزرگسالی خود می‌رسند. این سن بسته به زمانی که آنها برای اولین بار قاعدگی را تجربه می‌کنند، ممکن است کمتر باشد. در این دوران می‌توانید برای تقویت رشد قد کودک، با توجه به نظر پزشک او از مکمل‌های عرضه‌شده در دارولاین استفاده کنید.

روند رشد قد در پسرها

فرایند رشد قد در پسران نسبت به دختران کمی متفاوت است. آنها در دوران کودکی با سرعت بیشتری رشد می‌کنند. به طور میانگین نیز پسران نسبت به دختران قد بلندتری دارند. به همین علت، پزشکان برای دختران و پسران نمودارهای رشد جداگانه‌ای تنظیم می‌کنند.

روند رشد قد در پسرها

نیمی از پسران در ۱۰ سالگی و شروع دوران بلوغ تا ۱۳۸.۵ سانتی‌متر قد می‌کشند. این افزایش قد کودک تا سن ۱۸ سالگی او به حدود ۱۷۶ سانتی‌متر می‌رسد. بیشترین میزان افزایش قد پسران در سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی رخ می‌دهد. در صورتی که احساس می‌کنید، فرایند افزایش قد کودک شما طبیعی نیست، بهتر است با پزشک متخصص کودک مشورت کنید و سراغ مکمل‌های دارویی مناسب بروید.

عوامل موثر در رشد کودکان

برای اینکه بخواهیم روش های افزایش قد کودکان را توضیح بدهیم، ابتدا باید عوامل مؤثر در آن را بدانیم. عواملی مختلفی در رشد قد کودک تأثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • دی‌ان‌ای کودک: دی‌ان‌ای عاملی تعیین‌کننده در رشد قد افراد است. دانشمندان بیش از ۷۰۰ نوع ژن مختلف را شناسایی کرده‌اند که بر افزایش قد افراد تأثیر می‌گذارند. برخی از این ژن‌ها بر صفحات رشد تأثیر دارند و برخی دیگر به تولید هورمون‌های رشد کمک می‌کنند. محدوده قد طبیعی برای افرادی که قومیت‌های مختلفی دارند، متفاوت است و در این میان دی‌ان‌ای عامل اصلی و تعیین‌کننده محسوب می‌شود.
  • هورمون‌ها: بدن هورمون‌هایی مانند هورمون‌های رشد، تیروئید و جنسی ترشح می‌کند که به صفحات رشد فرمان ساخت استخوان‌های جدید و در نهایت رشد افراد را می‌دهند.

البته، عوامل مؤثر در رشد قد کودک به این ۲ عامل محدود نمی‌شوند. این عوامل تنها عوامل درونی مؤثر بر رشد کودک هستند. عوامل بیرونی مانند شرایط و محیط زندگی، نوع تغذیه و ورزش نیز در رشد قد نقش مهمی دارند.

راهکارهایی برای افزایش قد کودک

به‌ طور کلی، رشد کودک ۳ مرحله طلایی دارد:

  • مرحله جنینی؛
  • از تولد تا ۳ سالگی؛
  • دوران بلوغ.

زمانی که رشد کودکان کند یا متوقف می‌شود، بسیاری از والدین خودسرانه و بدون دستور پزشک به فکر استفاده از مکمل‌های دارویی برای افزایش قد کودک میفتند. حتی برخی از آنها باور دارند که فرزندشان به دلیل عواملی مانند ژنتیک و بیماری‌های خاص عقب‌مانده شده‌اند. بااین‌حال، نباید نقش مراجعه به پزشک و درمان به‌موقع را دست‌کم گرفت. اگر در دوران طلایی رشد یعنی از سنین ۴ تا ۱۳ سالگی، غضروف‌های استخوان کودک بسته شوند، راهکارهایی مانند استفاده از هورمون‌های رشد کارساز نخواهند بود.

بنابراین، اگر کودک شما قد متوسطی دارد، سوءتغذیه یا بیماری خاصی ندارد، بهتر است که او را نزد کارشناس غدد ببرید تا با توجه به جزئیات رشد او برایش مکمل‌های دارویی مناسب تجویز شود. علاوه بر این راهکار، می‌توانید سایر راهکارهای افزایش رشد قدی کودکان را نیز امتحان کنید.

رژیم غذایی مناسب کودکان

یکی از مهم‌ترین نکات بلند شدن قد کودکان رعایت رژیم غذایی مناسب است. یک رژیم غذایی متعادل شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین به نسبت صحیح می‌شود. همچنین، باید مطمئن شوید که فرزندتان از غذاهای ناسالم و نوشیدنی‌های گازدار دور بماند. مصرف گاه‌به‌گاه این خوراکی‌ها اشکالی ندارد اما نباید کودک این غذاها را به‌صورت روزانه مصرف کند.

یکی از عناصر غذایی که بر افزایش قد کودک تأثیر بسزایی دارد، روی است. از جمله خوراکی‌های سرشار از روی، بادام زمینی و تخم کدو هستند. سعی کنید این خوراکی‌ها را در رژیم غذایی کودک بگنجانید. یک رژیم غذایی متعادل نه‌تنها مواد مغذی مناسبی برای تقویت رشد قد کودک فراهم می‌کند، بلکه او را از درون قوی‌تر می‌سازد.

مکمل‌های غذایی و ویتامین برای رشد قد کودک

در برخی از مواقع، مکمل‌های غذایی و ویتامین می‌توانند به افزایش قد کودک کمک کنند. به عنوان مثال، اگر کودک شما شرایطی داشته باشد که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) او تأثیر می‌گذارد، احتمالا پزشک مکمل‌هایی حاوی HGH مصنوعی به او توصیه کند. همچنین، ممکن است که پزشک مصرف قرص ال آرژنین که به تحریک هورمون رشد و افزایش قد کمک می‌کند را برای کودک شما تجویز کند.

به‌هرحال، مصرف مکمل‌های غذایی و ویتامین برای رشد کودک باید زیر نظر پزشک باشد. در صورتی که صفحات رشد کودک با هم ترکیب شوند، مصرف این مکمل‌ها به‌تنهایی هیچ تأثیری بر رشد قد کودک نخواهد داشت.

انجام ورزش‌های تاثیرگذار بر افزایش قد

یکی دیگر از روش های افزایش قد کودکان که بسیاری از کارشناسان آن را توصیه می‌کنند، انجام ورزش‌های مناسب است. مهم‌ترین ورزش‌هایی که به افزایش قد کودک کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • حرکات کششی

    تمرینات کششی ساده در تقویت رشد قد کودک شما نقش مهمی دارند. این حرکات به کشیده شدن ستون فقرات و بهبود وضعیت بدنی کودک کمک می‌کنند.رشد قد کودک

  • آویزان شدن

    این روش دهه‌هاست که برای رشد قد کودک توصیه می‌شود. آویزان شدن از میله بارفیکس به کشیده شدن ستون فقرات کودک که بخش مهمی از بلندقد شدن اوست، کمک می‌کند. علاوه‌براین، می‌توانید کودک را به انجام حرکات بارفیکس نیز تشویق کنید تا در کنار افزایش قد، عضلات بازوی او هم قوی‌تر شوند.آویزان شدن

  • یوگا

    این ورزش شامل حرکات کششی و تعادل بسیار است که هر دو به تقویت افزایش قد کودک شما کمک می‌کنند. او را به انجام آساناهای یوگا مانند سوریا ناماسکار، چاکرآسانا و ژست درخت تشویق کنید. بهتر است این حرکات را همراه با کودک انجام دهید تا از شما یاد بگیرد.نکات بلند شدن قد کودکان

  • طناب زدن:

    این ورزش سرگرم‌کننده معمولا برای کودکان شبیه به بازی است اما همین ورزش به ظاهر ساده می‌تواند عملکرد قلب آنها را بهبود ببخشد و به رشد قد آنها کمک کند. بدن کودک در حین پرش از طناب کشیده می‌شود. در نتیجه، رشد عمودی او بیشتر خواهد شد. به‌علاوه، طناب زدن یک ورزش هوازی شگفت‌انگیز است که به فعال شدن و سلامت کودک شم کمک می‌کند.تقویت رشد قد کودک

  • شنا:

    یکی دیگر از روش های افزایش قد کودکان ورزش سالم و مفرح شناست. این ورزش به رشد کلی کودک شما کمک می‌کند و سبب تقویت عضلات بدن او می‌شود. شنا حرکات کششی بسیاری نیز دارد که باعث تقویت ستون فقرات و افزایش قد کودک می‌شوند.برای افزایش قد کودک چه کار کنیم؟

 تنظیم خواب کودک

نباید اهمیت خواب کافی را در تقویت رشد قد کودک دست‌کم بگیرید. خواب کافی داشتن نه‌تنها برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان نیز مهم است. خوابیدن به ترشح هورمون HGH که تأثیر مستقیمی بر افزایش قد دارد کمک می‌کند. بنابراین، باید مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می‌خوابد.

میزان خوابی که کارشناسان برای گروه‌های سنی مختلف توصیه می‌کنند، به این ترتیب است:

  • نوزادان تا ۳ ماهگی: ۱۴ تا ۱۷ ساعت؛
  • نوزادان ۴ تا ۱۲ ماهه: ۱۲ تا ۱۶ ساعت؛
  • کودکان ۱ تا ۲ ساله: ۱۱ تا ۱۴ ساعت؛
  • خردسالان ۳ تا ۵ سال: ۱۰ تا ۱۳ ساعت؛
  • کودکان ۶ تا ۱۳ ساله: ۹ تا ۱۲ ساعت؛
  • نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال: ۸ تا ۱۰ ساعت.

در پایان

افراد در دوران کودکی از نظر رشد و تکامل متفاوت هستند و برخی از آنها مانند بزرگسالان، قدبلندتر یا کوتاه‌تر می‌شوند. به طور کلی، دختران زودتر از پسران به سن بلوغ می‌رسند اما برخی از آنها بسته به عوامل مختلف رشد کندتری دارند. در چنین شرایطی، نباید نگران شد. با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله معرفی کردیم، می‌توانید به افزایش قد کودک خود کمک کنید.

سعی کنید رشد کودکان را با یکدیگر مقایسه نکنید، به عنوان مثال، اشاره مداوم به قد کودک فقط سبب می‌شود که او نسبت به رشد خود بیش از اندازه حساس شود. در عوض، بهتر است که با راهکارهای ساده‌ای مانند رژیم غذایی مناسب و ورزش رشد کودک را تشویق کنید. همچنین، می‌توانید طبق نظر پزشک معالج کودک از مکمل‌های غذایی موجود در دارولاین کمک بگیرید تا کودک سالم و قدبلندی داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *