سلامت

روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا، سبب می‌شود که در طول حیات خود کمتر دچار عارضه‌های جسمانی شویم و زندگی سالم‌تری داشته باشیم. از این‌رو اگر برای شما هم این سوال مطرح است که چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟ در این مطلب همراه ما باشید و اطلاعات ارزشمندی در مورد روش های تقویت سیستم ایمنی بدن کسب کنید.

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن

دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

برای شناخت راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن، ابتدا باید علل تضعیف آن را بدانید و با انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی، به منظور رفع عارضه و توانبخشی قوای جسمانی، دست به کار شوید. بنابراین پیش از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم، اول باید شما را با دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آشنا کنیم که برخی از رایج‌ترینِ آن‌ها عبارت‌اند از:

  • رژیم غذایی نامناسب؛
  • استرس و اضطراب بیش از حد؛
  • زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی؛
  • کم خوابی و عدم تحرک کافی؛
  • کشیدن سیگار و مصرف مواد مخدر؛
  • ورزش غیر اصولی یا زیاده‌روی در آن؛
  • مصرف بیش از حد یا خودسرانه دارو؛
  • کمبود ویتامین D بر اثر عدم دریافت نور خورشید؛
  • کمبود مواد مغذی گیاهی در بدن؛

مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

یکی از راهکارهای موثر و کارآمد در تقویت ایمنی بدن، انتخاب نوع خوراک و توجه به رژیم غذایی روزمره است. حال شاید برایتان سوال باشد که ما باید برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟ برای پاسخ به این پرسش در ادامه شما را با چند مدل مواد مختلف آشنا خواهیم کرد که به دلیل ترکیبات مغذی و انواع ویتامین‌هایی که دارند، نقش موثری در افزایش نیروی بدن ایفا می‌کنند.

چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

سیب زمینی

ویتامین A سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از پوست در برابر تابش اشعه خورشید محافظت می‌کند. از این‌رو لازم است تا میزان ویتامین مذکور در بدن به مقدار متعادل باشد و کمبودی از این نظر رخ ندهد. بدین منظور توصیه ما به شما عزیزان مصرف منظم سیب زمینی شیرین است. این ماده سرشار از بتاکاروتن است و سبب تامین ویتامین A در بدن می‌شود.

سیر

این ماده به قدری پرخاصیت و مفید است که از آن به عنوان یک داروی خانگی یاد می‌شود. به علاوه سبب درمان و پیشگیری از سرماخوردگی شده و بیماری‌های عفونی بدن را درمان می‌کند. درواقع سیر دارای ماده‌ای به نام آلیسین است که با باکتری‌های مضر و ویروس‌ها مقابله می‌کند و سبب نابودی آن‌ها می‌شود.

اسفناج

این ماده سرشار از ویتامین های C و E، فلاونوئید و کاروتنوئید است و تاثیرات مثبتی بر جسم می‌گذارد. همچنین سبب پیشگیری و درمان سرماخوردگی هم می‌شود.

زنجبیل

براساس تحقیقات اخیر مشخص شده است زنجبیل، منبعی از آنتی اکسیدان‌هاست و خاصیت ضدالتهابی دارد. از این‌رو مصرف آن به افرادی که با بیماری‌های التهابی درگیرند، توصیه می‌شود. شما می‌توانید زنجبیل را به صورت ادویه در غذا بیفزایید؛ یا تکه‌ای از آن را در چای خود بیندازید. همچنین انواع دسر زنجبیل نیز طرفداران پروپاقرص زیادی دارد و این مورد هم ایده خوبی برای مصرف زنجبیل خواهد بود.

پرتقال و لیمو

هنگام سرماخوردگی، مصرف ویتامین C به شدت بر بهبود وضعیت بدن، اثرگذار است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به همین دلیل باید به دنبال موادی باشیم که این ویتامین را در دل خود جای داده‌اند و آن هم چیزی نیست به جز مرکبات! پرتقال، لیمو، گریپ فروت و… حاوی ویتامین C است و به دلیل تنوع بالایی که دارند، هر فرد با هر نوع ذائقه‌ای می‌تواند مرکبات باب میل خود را مصرف کند.

آب و نوشیدنی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

مصرف مایعات سالم و ترجیحا بدون شکر، تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. در واقع بدن در طول روز بر اثر تعریق، ادرار، مدفوع و… در حال از دست دادن آب است. از این‌رو به نحوی باید آب مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کنیم تا ساختار مایع لنف دچار اختلال نشده و نقصی در سیستم ایمنی بدن رخ ندهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بدین منظور توصیه می‌کنیم که مصرف روزانه ۷_۸ لیوان مایعات را در برنامه خود جای دهید و بخش عمده این مقدار را آب و اندکی هم با چای، آبمیوه طبیعی و… تامین کنید. به طور مثال چای سبز منبع غنی از کافئین، فلاونوئید و آنتی اکسیدان‌های مختلف است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع سرطان‌‌ها و عفونت‌ می‌شود. همچنین به دلیل کافئینی که بدان اشاره کردیم، می‌توان این ماده را جایگزین چای و قهوه کرد و در طول روز با نوشیدن یک فنجان چای سبز انرژی خود را برای ادامه فعالیت‌های روزمره افزایش داد.

مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از روش‌هایی تقویت سیستم ایمنی که پزشکان معمولا آن را تجویز می‌کنند، مصرف مکمل و ویتامین‌های دارویی است. در واقع قرص و شربت هم در کنار تغذیه سالم به شما کمک خواهد کرد تا کمبود مواد مغذی و ویتامین‌های بدن را جبران کنید. نمونه‌ای از بهترین قرص تقویت سیستم ایمنی بدن، قرص جوشان است که عوارض جانبی چندانی ندارد و سبب تسریع فرایند بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

هرچند نباید صرفا به مصرف قرص و دارو اکتفا کرد، زیرا هیچ دارو و مکملی وجود ندارد که قادر به تامین مواد مغذی موجود در غذاهای فرآوری نشده باشد. در ضمن به خاطر داشته باشید که برای مصرف هر نوع مکمل، ویتامین، شربت و… حتما باید به پزشک مراجعه کرده و با تجویز او، این موارد را مصرف کنید.

انجام ورزش برای تقویت سیستم ایمنی بدن

انجام ورزش علاوه بر اینکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، به چربی سوزی کمک کرده و باعث می‌شود تا اندام خوش فرم و ایده‌آلی داشته باشید. علاوه بر این موارد، بر بهبود عملکرد ریه هم تاثیر بسزایی دارد و روند گردش خون در عروق را بهبود می‌بخشد.

به دلیل موارد ذکر شده و علل دیگر، ورزش یک رکن اساسی در زندگی انسان است و ما باید همواره ورزش را به عنوان بخشی از برنامه روزمره خود بدانیم.

داشتن خواب کافی برای برخورداری از سیستم ایمنی قوی

خواب کافی انرژی مورد نیاز جهت رسیدگی به امورات روزمره را فراهم می‌سازد. پس اگر به ساعات خواب خود اهمیت دهید و هر شب به موقع بخوابید، بدن هم فرصت استراحت و مقابله با عوامل بیماری‌زا نظیر ویروس و عفونت‌ها را خواهد داشت. از طرفی هم خواب کافی و باکیفیت، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در دراز مدت، بدن سالم و پوست شاداب‌تری خواهید داشت.

در واقع طبق مطالعات اخیر، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خواب اصولی و استاندارد، موجب افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس و بیماری‌های مختلف می‌شود. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که یک خواب کافی و استاندارد چگونه است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که خواب استاندارد باید به گونه‌ای باشد که وقتی بیدار می‌شوید، احساس خستگی و بی‌حالی نداشته باشید. در یک تخت خواب استاندارد بخوابید و مدت استراحت شما حداقل ۶_۷ ساعت به طول بینجامد.

تقویت ایمنی بدن با دوری از استرس و اضطراب

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، یکی از بهترین راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن این است که تا حد امکان از استرس و فشارهای روانی دوری کنید. طبیعی است که هر یک از ما در طول روز به دلایل مختلف دچار حس اضطراب و هیجان می‌شویم، اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، توانایی کنترل و یادگیری تکنیک‌های مهار آن است. زیرا استرس بیش از حد در گذر زمان، سبب بروز افسردگی حاد و حتی التهابات پوستی می‌شود. به این ترتیب با گذشت زمان بدن دچار بیماری‌های مختلف شده و سطح کیفی سیستم ایمنی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد؛ اما راه حل چیست؟

به نظر کارشناسان این حوزه، با چند راهکار ساده می‌توان موقعیت‌های مختلف را مدیریت کرد و سطح استرس را در حد مطلوبی کاهش داد. برخی از این رو روش‌ها عبارت‌اند از:

  • یوگا و مدیتیشن؛
  • خواب کافی و منظم؛
  • دوری از محیط‌های استرس‌زا؛
  • ترک عادات بد مانند پرخوری؛
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم؛
  • گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش؛
  • مشورت با پزشک و روانشناس؛

انجام واکسیناسیون برای تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری ها

واکسیناسیون به موقع و منظم، تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. همه ما در کودکی و نوجوانی تجربه تزریق واکسن‌های کزاز، سرخک و… را داشته‌ایم. این واکسن‌ها بدن ما را در برابر بیماری‌های مربوطه مقاوم می‌کردند. حتی در سال‌های اخیر هم به منظور ایمن سازی بدن در مقابل بیماری کرونا، واکسن‌هایی نظیر برکت، آسترازنکا، سینوفارم و… تولید شد. علاوه بر آن، پزشکان معتقدند که افراد در بزرگسالی هم بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به عارضه‌های فصلی نظیر آنفولانزا و… واکسینه شوند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد واکسیناسیون هستید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری زده و شرایط واکسیناسیون گروه‌های مختلف و بیماران خاص را جویا شوید.

جمع‌بندی

در این مطلب از دارولاین به بررسی روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن پرداختیم و دانستیم که با مصرف مواد غذایی سالم، نوشیدنی‌های مقوی، داشتن برنامه مناسب برای خواب و حدالمقدور دوری از استرس و اضطراب می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر افزایش سطح سلامت و قدرت بدنی داشته باشد. امیدوارم مطالعه این مقاله برایتان مفید بوده و پاسخ پرسش‌های موجود در ذهن خود را یافته باشید. با این حال اگر همچنان سوال یا پیشنهادی پیرامون موضوع مطرح شده دارید، حتما در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *