سلامت

راهکارهای رفع خستگی و افزایش انرژی بدن

درمان خستگی

احساس خستگی شدید یا کاهش و کمبود انرژی بدن اگر دائمی نباشد، طبیعی است. در حقیقت خستگی‌های کوتاه‌مدت، پاسخ طبیعی بدن به فعالیت‌های مداوم فیزیکی و یا حتی ذهنی بدن است. این قبیل از خستگی‌ها نگران‌کننده نیست، چراکه به‌سادگی می‌توان پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن یافت. اما اگر خستگی مداوم و غیرقابل توضیح باشد، بدون شک نگران‌کننده است. به‌طورکلی برهم‌خوردن سلامت روانی افراد، استرس،‌ آلودگی‌های زیست‌محیطی، خواب ناکافی و فشار مداوم کاری از شایع‌ترین دلایل خستگی هستند. به‌غیراز این موارد، مشکلات جسمی مانند کمبود ویتامین بدن، کم‌خونی و ابتلا به برخی از بیماری‌ها هم می‌تواند ازجمله دلایل احساس خستگی‌های مفرط باشند.

در این مقاله در دارولاین قصد داریم راه‌های افزایش انرژی بدن، درمان خستگی، بهبود خستگی مزمن و همچنین بهبود سطح انرژی بدن را برای شما توضیح دهیم. همچنین خواهیم گفت که برای رفع خستگی بدن چی بخوریم و راه‌های درمان خستگی بدن کدامند. 

بدون شک درمان خستگی و راه های افزایش انرژی بدن از هر فردی به هر فردی دیگر متفاوت است و دلیل اصلی این موضوع آن است که خستگی دائم می‌تواند به دلایل مختلف در افراد بروز کند. پس برای بهبودی خستگی مزمن باید در گام نخست علت آن را فهمید و بدون شک درمان علت اصلی این قبیل از خستگی‌ها به بهبود سطح انرژی بدن کمک می‌کند. هرچند که فراموش نکنید فارغ از اینکه چه موضوعی باعث شده که شما همواره احساس خستگی کنید، اصلاح رژیم غذایی و انتخابات یک سبک زندگی سالم به همراه ورزش همیشگی، می‌تواند به بهبود سطح انرژی بدن کمک شایانی بکند. برخی از انواع قرص انرژی زا استفاده می کنند. نگران نباشید ما در ادامه خواهیم گفت که راه‌ های رفع خستگی مفرط به‌طورکلی چه هستند و در ادامه هریک از آنان را برای شما تشریح خواهیم کرد:

  • درست تنفس کنید
  • بخندید
  • در محیط تاریک کار و زندگی نکنید
  • درست بنشینید
  • آب زیاد بخورید
  • دوش بگیرید
  • چرت بزنید
  • دنبال استعدادهایتان بروید
  • ورزش کنید

علائم خستگی مفرط

خستگی مفرط یا خستگی ناشی از فعالیت زیاد ممکن است با علائم متنوعی همراه باشد. برخی از این علائم عبارت‌اند از:

  1. ضعف عضلانی
  2. کاهش قدرت عضلات
  3. خواب غیرعادی و نامنظم
  4. کاهش توانمندی در تمرکز و توجه
  5. تغییرات در وزن
  6. تغییرات در مزاج مانند افسردگی، اضطراب یا عصبانیت

علائم جسمی:

  1. درد در اندام‌ها، مفاصل، یا عضلات
  2. مشکلات گوارشی مانند معده و دل‌درد، یا مشکلات گوارشی دیگر
  3. تغییرات در ضربان قلب مثل ضربان سریع یا غیرمنظم
  4. تغییرات در فشارخون مانند فشارخون ناپایدار یا کاهش فشارخون

قرص ویتامین برای رفع خستگی


خرید انواع مکمل تقویت ایمنی بدن از داروخانه آنلاین دارولاین


دلایل خستگی بدن

پس اگر هر یک از علائم گفته‌شده را مشاهده کردید بهتر است برای درمان خستگی نخستین گام یعنی همان مراجعه به پزشک را بردارید؛ چراکه اگر علائم خستگی شما مدت زیادی ادامه داشته باشد، می‌تواند تاثیرات بدی برای فعالیت‌های روزمره‌تان بگذارد و بهبود خستگی مزمن برای شما پرهزینه باشد و مجبور باشید بیشتر زمان خود را برای افزایش سطح انرژی و درمان خستگی خود صرف کنید.

همان‌طور که گفته‌شده خستگی ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند نقصان در تغذیه، اختلالات خواب، بیماری‌های مزمن و یا شرایط روانی باشد و برای تشخیص دقیق و درمان خستگی بدن و راه های رفع خستگی مفرط نیاز به ارزیابی پزشکی است. اما گام نخست، شناسایی دلیل اصلی علت خستگی‌ست که ما در ادامه برخی از آنان و راه های افزایش انرژی بدن را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • کم‌خونی

کم‌خونی ناشی از کاهش تعداد سلول‌های خون قرمز (گلبول قرمز) یا میزان هموگلوبین در خون است و به همین علت این عارضه می‌تواند باعث خستگی و کاهش انرژی در افراد شود. دلایل مختلفی مانند کمبود مواد مغذی مانند آهن، ویتامین B12 و اسیدفولیک می‌توانند منجر به کم‌خونی و خستگی شوند. بنابراین برای درمان خستگی باید دریابد که بدن شما به چه علت دچار کم‌خونی شده است. نگران نباشید در ادامه خواهیم گفت که برای رفع خستگی بدن چی بخوریم و قرص ویتامین برای رفع خستگی چیست. پیشنهاد می کنیم مقاله “انواع کم خونی و روش های درمان آن” را بخوانید.

  •  کمبود ویتامین

یکی دیگر از راه‌های درمان خستگی بدن تامین ویتامین‌های موردنیاز است. بنابراین برای بهبود خستگی مزمن و بهبود سطح انرژی بدن بهتر است هرازگاهی آزمایش دهید یا متوجه شوید که بدنتان از کمبود کدام ویتامین‌ها رنج می‌برد و خوردن کدام قرص مولتی ویتامین برای رفع خستگی شما ضروری است.

  • نارسایی کبد 

نارسایی کبد می‌تواند باعث اختلال در تولید انرژی (گلوکوز) و پروتئین‌های مهم شود که این موارد به خستگی و ضعف عضلات منجر می‌شوند. در نارسایی کبد، قابلیت کبد در تصفیه سموم از خون کاهش می‌یابد و تجمع سموم می‌تواند باعث عوارضی چون خستگی و کاهش انرژی شود.

  • مشکلات ریوی

اگر ریه به‌درستی کار نکند عوارضی مانند تنگی نفس، سرفه شدید و مزمن، تولید خلط مداوم، درد قفسه سینه، کاهش وزن، خونریزی در ریه‌ها و تب به همراه دارد که طولانی بودن هریک از آنان منجر به خستگی می‌شود. اگر از این علائم رنج می‌برید، هرچه سریع‌تر برای درمان خستگی خود نزد پزشک بروید.

  •  اضطراب 

کاهش استرس و استراحت مناسب یکی از اصلی‌ترین راه های افزایش انرژی بدن است. تکنیک‌های تنفسی، مدیتیشن و یوگا می‌توانند به کاهش استرس و درمان خستگی بدن و بهبود سطح انرژی بدن کمک بزرگی بکند. بسیاری افراد برای کنترل استرس خود از مکمل تقویتی قلب و عروق استفاده ی می کنند که لازم است حتما زیر نظر پزشک باشد.

  • ضعیف شدن چشم‌ها

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایل خستگی مزمن، فعالیت‌های بدنی شدید است. به طور معمول کار زیاد با وسایل الکترونیکی منجر به ضعیف شدن چشم‌ها می‌گردند و یکی از راه‌های درمان خستگی، استراحت دادن به چشم‌ها در هنگام کار است. انجام تمرین‌های ساده مانند تمرکز بر روی سوژه‌های دور و نزدیک، حرکت چشم به سمت‌های مختلف و حرکات مورب چشم می‌تواند به بهبود خستگی مزمن کمک کند.

  •  پرکاری یا کم‌کاری تیروئید 

تیروئید پرکار باعث افزایش فعالیت متابولیک بدن شود که می‌تواند منجر به خستگی و اضطراب شود. از سوی دیگر، تیروئید کم‌کار نیز باعث کاهش فعالیت متابولیک شود که نتیجه آن خستگی مزمن و کاهش انرژی است. پس برای درمان خستگی و راه های رفع خستگی مفرط بهتر است از عملکرد درست غده تیروئید خود مطمئن شوید.

  •  بی‌خوابی 

خواب کافی نقش اساسی در افزایش انرژی و درمان خستگی دارد. بنابراین مطمئن شوید که به مقدار کافی استراحت می‌کنید. پس یکی از راه های افزایش انرژی بدن کنترل و تنظیم درست زمان خواب است. برای آنکه خواب بهتری داشته باشید مقاله “راهکارهای افزایش کیفیت خواب شبانه” را بخوانید.

  • سبک زندگی غلط 

شاید هرگز متوجه نشویم اما سبک زندگی غلط و نداشتن یک رژیم غذایی مناسب در درازمدت باعث خستگی‌های مزمن می‌شود. برای درمان خستگی و بهبود سطح انرژی بدن به شما توصیه می‌کنیم عادات نامناسب مانند پرخوری، استعمال دخانیات و شب‌بیداری‌ها را برای همیشه فراموش کنید.

  •  افسردگی 

نشخوار ذهنی مداوم، افکار خودکشی، افسردگی و سندروم خستگی مزمن بدون شک تأثیر منفی بر زندگی افراد می‌گذارد. بنابراین برای درمان خستگی و بهبود خستگی مزمن حتما به روانشناس مراجعه کنید و تکنیک‌های مدیریت ذهن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

  •  دیابت 

افراد دیابتی نسبت به افراد سالم بیشتر درگیر خستگی‌های طولانی‌مدت هستند. مهم‌ترین راه های رفع خستگی مفرط در افرادی که مبتلا به دیابت هستند کنترل قند خون‌شان است. ورزش منظم و مصرف مواد غذایی حاوی مانند اسیدفولیک، امگا-۳ و ویتامین D می‌تواند به بهبود سطح انرژی این افراد کمک کند.

  • مصرف برخی داروها

بدون شک مصرف برخی از داروها می‌تواند دلیل اصلی خستگی مزمن باشد اما فراموش نکنید برای درمان خستگی آنان را سرخود کم یا قطع نکنید؛ ازجمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تعدادی از داروهای ضدافسردگی
  2. داروهای اضطراب
  3. داروهای فشارخون
  4. استاتین‌ها
  5. آنتی‌هیستامین‌ها
  6. آرامبخش‌ها
  • بیماری ام‌اس

ام‌اس یک بیماری اتوایمیونی است که تأثیر بر سیستم عصبی دارد. تخریب مازاد میلین می‌تواند باعث اختلال در انتقال پیام‌های عصبی شود و این موضوع می‌تواند عامل خستگی شدید در افراد مبتلا به ام‌اس باشد. همچنین بیماران مبتلا به ام‌اس به تلاش بیشتر در انجام فعالیت‌های روزمره دارند. برای درمان خستگی بدن ناشی از این بیماری بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و برنامه درمانی مناسب دریافت کنید.


خرید مکمل تنظیم خواب، آرامش بخش و خواب آور گیاهی 


نحوه تشخیص علت خستگی

همان‌طور که گفته شد اگر از خستگی مزمن رنج می‌برید برای درمان آن باید علت اصلی خستگی تشخیص داده شود و نخستین گام مراجعه به پزشک است. در ادامه خواهیم گفت که به‌طورمعمول پزشکان از چه روش‌های برای بهبود خستگی مزمن و تشخیص علت خستگی بهره می‌برند:

  1. ویزیت حضوری
  2. معاینه
  3. آزمایش‌های خون
  4. آزمایش‌های عملکردی شامل تست‌های تنفسی، آزمایش‌های قلبی و تست‌های دیگر 
  5. تصویربرداری مانند انجام اسکن‌های MRI یا CT از ساختارهای مختلف بدن
  6. ارزیابی شناختی و روان‌شناسی

برای رفع خستگی بدن چی بخوریم

 درمان خستگی و افزایش سطح انرژی بدن

برای درمان خستگی بدن و بهبود سطح انرژی بدن می‌توانید در سبک زندگی، تغذیه، و فعالیت‌های روزمره خود تغییرات اساسی به وجود آورید که ما در دارولاین تعدادی از راه های افزایش سطح انرژی بدن و راه های رفع خستگی مفرط و اینکه برای رفع خستگی بدن چی بخوریم اشاره خواهیم کرد:

  •  خوردن غذاهای فیبردار

برای درمان خستگی و راه های افزایش انرژی بدن مهم است که تغذیه متوازن و سالمی داشته باشید. مواد غذایی با فیبر بالا را حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید. 

  •  نوشیدن آب

مصرف آب کافی برای بدن بسیار مهم است. کمبود آب می‌تواند باعث خستگی شود، بنابراین مطمئن شوید که به‌اندازه کافی آب می‌نوشید.

  •  خوردن صبحانه مقوی 

صبحانه با مواد غذایی کامل و پرانرژی مانند میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین، و لبنیات به شما کمک می‌کند تا انرژی لازم برای شروع روز را داشته باشید و هیچ‌گاه به سراغ راه‌های درمان خستگی بدن نروید.

  • پرهیز از خوردن خوراکی با چربی و کربوهیدرات بالا

مصرف غذاهای سالم و منظم می‌تواند انرژی بدن را افزایش دهد. مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین، میوه‌ها، سبزی‌ها و میوه‌های خشک، همچنین کاهش مصرف غذاهای پرچرب و پرشکر می‌تواند به افزایش انرژی و بهبود خستگی مزمن کمک کند.

بیشتر بخوانید: آمپول نوروبیون، فواید و عوارض آن

  • داشتن استراحت مناسب

همان‌طور که گفته شد اگر روزهای پشت سرهم به‌شدت مشغول کار هستید و یا اتفاقی باعث شده شما کمتر از گذشته استراحت کنید، نخستین گام برای درمان خستگی بدن، استراحت است. اگر قادر به استراحت نیستید می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید. در بازار قرص ویتامین برای رفع خستگی وجود دارد که ما در ادامه آنان را معرفی می‌کنیم.

  • نوشیدن دمنوش‌های انرژی‌زا

دمنوش‌ها و چای‌های مختلف بر اساس خواص متنوعی که دارند، می‌توانند برای درمان خستگی مناسب باشند. چای سبز، چای رزماری و دمنوش زنجبیل ازجمله این گیاهان دارویی انرژی‌زا هستند. 

  • مصرف مکمل‌های ویتامین

مصرف مکمل‌های ویتامین در برخی موارد می‌تواند به درمان خستگی کمک کند؛ اما باید توجه داشت که قرص ویتامین برای رفع خستگی به‌تنهایی معجزه‌آسا نیست و بهتر است ویتامین‌ها لازم بدن را با یک رژیم غذایی سالم تامین کنید. اما بدانید که ویتامین B-کمپلکس، ویتامین C و ویتامین  Dو آهن همواره ضروری هستند.

  •  مصرف مکمل‌های غذایی انرژی‌زا 

مکمل‌های غذایی انرژی‌زا می‌تواند از راه های رفع خستگی مفرط باشند. این مکمل‌ها معمولاً حاوی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینواسیدها، و موارد دیگر هستند که منجر به بهبود سطح انرژی بدن می‌شوند.

  • داشتن فعالیت بدنی مفید و ورزش کردن

انجام ورزش‌های منظم می‌تواند خستگی را کاهش داده و انرژی بدن را افزایش دهد. ورزش‌های مختلف ازجمله پیاده‌روی، دویدن، شنا و تمرینات مقاومتی می‌توانند از راه های افزایش انرژی بدن باشند.

  • هدف‌گذاری و تلاش برای رسیدن به آن

در این مطلب توضیح دادیم که چگونه می‌توانید فرآیند درمان خستگی بدن را به‌پیش ببرید و برای بهبود خستگی مزمن چه اقداماتی ضروری است. همچنین اکنون با قرص ویتامین برای رفع خستگی آشنایی دارید و می‌دانید که برای رفع خستگی بدن چی بخوریم، اما این نکته را به یاد داشته باشید اگر هدف‌گذاری مناسبی در این مسیر نداشته باشید، هیچ‌گاه نمی‌توانید برای بهبود سطح انرژی بدن گام مناسبی بردارید.

چه زمانی برای درمان خستگی به دکتر مراجعه کنیم؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم اگر خستگی شما دائم است و فعالیت‌های روزمره‌تان را با اخلال مواجه کرده،‌ برای تشخیص علت آن و درمان خستگی و یافتن راه‌ های افزایش انرژی بدن باید در نخستین فرصت نزد پزشک بروید. همچنین اگر خستگی شما با احساس افسردگی، اضطراب، کم‌خواب یا افزایش مدت خواب یا افکار منفی همراه باشد، بهتر است با متخصص روان‌شناس مشورت کنید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *